ملاقات با درگذشتگان با یاری هوش مصنوعی

به گزارش مجله تار و سه تار، یک دانشمند رایانه ادعا می نماید که انسان ها ممکن است تا سرانجام امسال بتوانند خودآگاهی یا هشیاری(consciousness) خود را بر روی رایانه بارگذاری نمایند و از مردم می خواهد که از هم اکنون آغاز به ضبط داده از بستگان مسن خود نمایند.

ملاقات با درگذشتگان با یاری هوش مصنوعی

به گزارش ایسنا، یک دانشمند رایانه از مردم می خواهد که داده هایی از والدین سالخورده و عزیزانشان ضبط نمایند زیرا او پیش بینی می نماید که ممکن است بتوان تا سرانجام امسال خودآگاهی را روی رایانه بارگذاری کرد.

دکتر پراتیک دسای(Pratik Desai)، که چندین استارت آپ هوش مصنوعی در سیلیکون ولی تاسیس نموده است، می گوید که اگر مردم به مقدار کافی از عزیزان خود فیلم و صدا ضبط نمایند، احتمال 100 درصد شانس این وجود دارد که آنها را برای همواره در کنار خود داشته باشند.

دسای، که سیستم خود را شبیه به هوش مصنوعی چت جی پی تی(ChatGPT) ایجاد نموده است، در توییتر نوشت: این حتی می تواند تا سرانجام سال ممکن گردد.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که پیشرفت های سریع در هوش مصنوعی، که چت جی پی تی پیشرو آن است، عصر طلایی نوی را برای فناوری شروع خواهد نمود.

با این حال، بزرگ ترین فکر های دنیا با این فناوری موافق نیستند. ایلان ماسک و بیش از 1000 رهبر فناوری خواهان توقف آن هستند و هشدار می دهند که این فناوری می تواند بشریت را نابود کند.

از طرف دیگر متخصصان دیگری مانند بیل گیتس هستند که معتقدند هوش مصنوعی زندگی ما را بهبود می بخشد و به نظر می رسد کارشناسان دیگر با این ایده موافق هستند که هوش مصنوعی به ما یاری می نماید تا برای همواره زنده بمانیم.

دسای معتقد است که ما می توانیم عزیزان فوت نموده خود را به عنوان آواتارهایی که در رایانه زندگی می نمایند بازسازی کنیم. این فرآیند شامل دیجیتالی کردن فیلم ها، صداهای ضبط شده، اسناد و عکس های شخص می گردد که پس از آن به سیستم هوش مصنوعی داده می گردد تا هر آنچه ممکن است را در خصوص فرد مورد نظر یاد بگیرد.

سپس کاربران می توانند یک آواتار خاص طراحی نمایند که دقیقا مانند خویشاوندان زنده آنها به نظر می رسد.

پیشرفت چت جی پی تی به یک شرکت که بر روی انسان های مجازی کار می نماید یاری نموده است.

پروژه ای به نام Live Foreve یک ربات واقعیت مجازی از یک فرد با گفتار و رفتاری مشابه او ایجاد می نماید.

آرتور سیچوف(Artur Sychov)، بنیانگذار Live Forever، در سال 2022 به مادربرد گفت که پیش بینی می کرد این فناوری تا پنج سال دیگر عرضه گردد، اما با توجه به پیشرفت های اخیر در هوش مصنوعی، او انتظار دارد که عرضه آن موقع کوتاه تری به طول بیانجامد.

یکی دیگر از شرکت های هوش مصنوعی، به نام DeepBrain، یک سالن یادبود ایجاد نموده است که به افراد این امکان را می دهد تا با عزیزان از دست رفته خود دوباره دور هم جمع شوند.

این سرویس که Rememory نام دارد از عکس ها، فیلم ها و یک مصاحبه هفت ساعته از فرد در حالی که هنوز زنده بوده، استفاده می نماید. شخص مجازی مجهز به هوش مصنوعی با فناوری های یادگیری عمیق است و تصویر آن روی یک صفحه نمایش 400 اینچی نمایش داده می گردد.

در سال 2020، یک برنامه تلویزیونی کره ای از واقعیت مجازی استفاده کرد تا یک مادر با دختر هفت ساله اش که در سال 2016 درگذشته بود، دیدار کند.

آن دو می توانستند یکدیگر را لمس نمایند، با هم بازی و تبادل نظر نمایند و دختر کوچک به مادرش اطمینان داد که دیگر دردی ندارد.

جانگ جی سونگ(Jang Ji-sung)، یک هدست واقعیت مجازی پوشید و به باغی منتقل شد که دخترش در آنجا ایستاده بود و با لباس بنفش روشن به او لبخند می زد.

دسای جزئیات زیادی در خصوص ایده خود ارائه ننموده است اما ری کورزویل(Ray Kurzweil) مهندس سابق گوگل، نیز در حال کار بر روی زندگی پس از مرگ دیجیتالی برای انسان ها است. او این کار را برای برای احیای پدرش انجام می دهد.

کورزویل 75 ساله گفت که پدرش در سن 22 سالگی فوت نموده و امیدوار است روزی به وسیله رایانه با او صحبت کند.

او در سال 2012 به وسیله گوگل استخدام شد تا روی پروژه های نو شامل یادگیری ماشینی و پردازش زبان کار کند. در سال 1990، او پیش بینی کرد که برترین شطرنج باز دنیا تا سال 2000 به کامپیوتر خواهد باخت و این اتفاق در سال 1997 رخ داد.

کورزویل در سال 1999 پیش بینی خیره نماینده دیگری انجام داد. او گفت که تا سال 2023 یک لپ تاپ 1000 دلاری قدرت محاسباتی و ظرفیت ذخیره سازی مغز انسان را خواهد داشت.

منظره کورزویل از آینده اینگونه است که ما ترکیبی از انسان و ماشین ایجاد خواهیم کرد که ما را بهبود خواهد بخشید.

منبع: فرارو
انتشار: 23 فروردین 1402 بروزرسانی: 23 فروردین 1402 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 2160

به "ملاقات با درگذشتگان با یاری هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات با درگذشتگان با یاری هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید