راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت دوازدهم: همه چیز درباره توصیه نامه ها (LOR))

به گزارش مجله تار و سه تار، دانشجویانی که قصد اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی را دارند، باید مجموعه ای از مدارک شامل توصیه نامه تحصیلی را تهیه نمایند.

راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت دوازدهم: همه چیز درباره توصیه نامه ها (LOR))

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج را دارند، باید کلیه مراحل اخذ پذیرش را به صورت کامل طی نمایند تا پیروز به اخذ بورسیه و موقعیت تحصیلی در دانشگاه مورد علاقه خود شوند. این مراحل با شرکت در آزمون های بین المللی زبان (IELTS، TOEFL و...)، استعداد تحصیلی (GRE، GMAT و...) شروع شده و با تهیه مدارک ادامه پیدا می نماید. در واقع، علاوه بر نمره و امتیاز بالا در آزمون های بین المللی و دوره های تحصیلی، مدارک ارسالی نیز نقش موثری در پذیرش تحصیلی دانشجو ایفا می نمایند. این مدارک شامل موارد مختلفی مانند رزومه تحصیلی، بیانیه هدف و توصیه نامه است.

در قسمت های دهم و یازدهم سری مقاله های راهنمای تحصیل در خارج وب سایت خبرنگاران به رزومه تحصیلی و بیانیه هدف پرداخته شد و این قسمت نیز به موضوع توصیه نامه تحصیلی اختصاص دارد.

توصیه نامه تحصیلی چیست؟

توصیه نامه (Recommendation Letter) یکی از مدارک لازم برای اخذ پذیرش از بیشتر دانشگاه های معتبر جهان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است و به نامه ای گفته می گردد که شخصی معتبر و با درجه علمی بالا برای شخصی دیگر می نویسد و نظر خود را درباره عملکرد، ویژگی ها و توانایی های وی در محیط آکادمیک شرح می دهد. توصیه نامه هایی که یک شخص متقاضی تحصیل در خارج احتیاج دارد، معمولا از طریق اساتید دانشگاهی نوشته می گردد.

به عبارت دیگر، توصیه نامه به این موضوع اشاره می نماید که فرد متقاضی به عنوان دانش آموخته یک مقطع در یک رشته معین، دارای کدام ظرفیت های علمی، اخلاقی، تئوریک و عملی جهت ادامه تحصیل است و فرد معرف شناخت نسبی درباره قابلیت های دانشجوی مذکور را دارد.

چرا توصیه نامه یکی از مدارک اصلی اخذ پذیرش است؟

این کار برای آنالیز صلاحیت علمی، فنی و تجربی متقاضیان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور انجام می گردد. در واقع، توصیه نامه این امکان را برای اساتید دانشگاه مقصد فراهم می نماید تا درباره شرایط علمی و تجربی یک دانشجو از نگاه متخصصان و کارشناسانی که با وی کار نموده اند، مطلع شوند. از طرفی، از آنجایی که ماموران پذیرش، دانشجو را به شخصه دیدار نمی نمایند، توصیه نامه ها نقش حیاتی در معین کردن خصیصه های شخصی و علمی او دارند.

متن توصیه نامه شامل چه مواردی است؟

یک توصیه نامه باید شامل اطلاعات اساسی مانند نام دانشجو، رشته تحصیلی که متقاضی با استاد معرف گذرانده است، مدت زمانی همکاری استاد با دانشجوی مربوطه و پروژه های تحقیقاتی، پژوهشی یا دروسی مشترک دانشجو با استاد معرف باشد. بهتر است تا استاد معرف در متن خود به توانایی ها و ویژگی های مثبت دانشجو مانند روحیه کار تیمی، استعداد و پشتکار دانشجو و موارد مشابه در طول همکاری با وی اشاره کند. بعلاوه، استاد معرف می تواند به حوزه های تحقیقاتی و مطالعاتی اشاره کند که دانشجو در آن تخصص داشته یا علاقه مند است.

در نهایت استاد معرف با معرفی خود و موسسه و دانشگاهی که درآن مشغول به کار است، دانشجو را به عنوان گزینه ای مناسب برای تحصیل در دانشگاه مبدا معرفی کند. علاوه بر این، استاد معرف باید اطلاعات تماسی، هویتی و جایگاه علمی و کاری خود را نیز معرفی کند تا اگر دانشگاه مبدا بابت صحت مطالب از استاد معرف مدرکی جهت اثبات خواست بتواند با دانشگاه مقصد ارتباط بر قرار کند.

روش های ارسال توصیه نامه کدامند؟

گروهی از دانشگاه ها فرم های خاصی برای توصیه نامه دارند که باید از وب سایت دانشگاه دانلود و از طریق اساتید (معمولا دو یا سه نفر) تکمیل شوند. این نامه ها و فرم ها برای هر استاد باید در یک پاکت مخصوص قرار گرفته و روی آن نیز از طریق استاد امضاء گردد.

برخی از دانشگاه ها دارای فرم های توصیه نامه آنلاین هستند که با وارد کردن ایمیل اساتید به صورت اتوماتیک لینک مربوطه برای استاد ارسال می گردد تا آن را تکمیل نمایند؛ یا اینکه از دانشجو می خواهند آن را برای استاد خود ارسال نموده و استاد فرم مذکور را تکمیل کند. پس از تکمیل فرم، دانشجو یا استاد معرف باید آن را از طریق ایمیل برای دانشگاه ارسال نمایند. در این حالت بهتر است از پست الکترونیک سازمانی استفاده گردد.

تعدادی از دانشگاه ها نیز از دانشجو می خواهند تا در زمان ثبت نام آنلاین و ضمیمه کردن مدارک، از استاد معرف درخواست نمایند تا وارد فرم خاصی شده و بر اساس اطلاعات فرم، محتوای توصیه نامه را تکمیل نمایند.

نکته های برای نگارش توصیه نامه

  • یک توصیه نامه خوب باید از طریق از طریق فردی با سابقه علمی و تجربی پیروز (یکی از اساتید دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد)، با نگارشی صحیح و متنی شیوا تحریر و به صورت واضح و صادقانه نوشته گردد.
  • شیوه ارسال توصیه نامه (دستی یا آنلاین) تاثیری در انتخاب دانشجو ندارد و باید طبق رویه درخواستی دانشگاه انجام گردد.
  • دانشگاه ها معمولا توصیه نامه های ارسالی را مورد اعتبارسنجی قرار می دهند و در صورت ارسال توصیه نامه تقلبی، این امکان وجود دارد تا دانشجو فرصت ادامه تحصیل تا 10 سال را از دست بدهد.
  • توصیه نامه باید به تعداد درخواستی (دو یا سه مورد) برای دانشگاه مورد نظر ارسال شوند.
  • در توصیه نامه، باید جایگاه سازمانی فرد توصیه نماینده، مقدار آشنایی با توصیه شونده، آدرس و شماره تماس و پست الکترونیک وی درج گردد و در صورتی که از طرف سازمان یا شخصیت حقوقی این نامه تحریر می گردد، حاوی لوگو و مهر مجموعه مزبور باشد.
  • متن توصیه نامه باید منطبق بر واقعیت های علمی و عملی و شناخت توصیه نماینده از توصیه شونده باشد.
  • چنانچه دانشجو قصد ارسال درخواست به چند دانشگاه را داشته باشد، می تواند از استاد معرف درخواست کند تا چند رونوشت از معرفی نامه خود مهر و امضا کند.
  • توصیه نامه های قدیمی از اعتبار چندانی برخوردار نیستند و بهتر است تا توصیه نامه نو برای دانشگاه ارسال گردد.
  • معینات دانشجو باید به صورت دقیق و صحیح در توصیه نامه درج گردد.
  • اگر توصیه نامه به زبان فارسی و بر روی سربرگ سازمانی نوشته گردد، از مترجم رسمی می توان برای ترجمه نامه استفاده کرد.

نمونه توصیه نامه

منبع: کجارو / thebalancecareers.com / indeed.com / themuse.com / thebalancecareers.com / resumegenius.com / uniabroad.ir / applyabroad.org / پیمنت 24 / برترین ها
انتشار: 24 آذر 1403 بروزرسانی: 24 آذر 1403 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 2310

به "راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت دوازدهم: همه چیز درباره توصیه نامه ها (LOR))" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت دوازدهم: همه چیز درباره توصیه نامه ها (LOR))"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید