روابط دوحه و قاهره به کجا رسید؟

به گزارش مجله تار و سه تار، وزیر امور خارجه مصر با بیان اینکه این کشور همچنان برای عادی سازی روابط با ترکیه تحرکات و اقدامات این کشور را رصد می نماید، از اهتمام کشور برای از سرگیری روابط با قطر اطلاع داد.

روابط دوحه و قاهره به کجا رسید؟

همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر گفت که عمده مسائل بین این کشور با قطر حل شده است ولی قاهره در ارتباط با روابط با آنکارا همچنان در حال رصد اقدامات طرف مقابل است.

به گزارش روزنامه الیوم السابع، سامح شکری شنبه شب طی گفت وگو با برنامه ای تلویزیونی درباره روابط کشور با ترکیه گفت: ما همچنان در مرحله رصد و پیگیری اقداماتی هستیم که توجه طرف ترکیه ای را به بازگشت به روابط فیمابین و ملاحظات مصر که در این ارتباط حساسیت هایی ایجاد نموده، منعکس کند.

روابط ترکیه با مصر در پی کودتای ارتش این کشور به فرماندهی عبدالفتاح السیسی علیه دولت منتخب محمد مرسی و در پی آن کشته شدن او در زندان به شدت تیره شد و حضور نظامی ترکیه در لیبی و حمایت از اخوان المسلمین به این تیرگی دامن زد. با این حال از زمان روی کار آمدن دولت تازه آمریکا، دو طرف به سمت کاهش تنش و عادی سازی روابط حرکت نموده اند؛ اگر چه مصر در این راستا شروطی از جمله بیرون کردن رهبران و رسانه های اخوانی برای ترکیه گذاشته است.

وزیر خارجه مصر در باره روابط کشورش با قطر هم گفت که کمیته پیگیری و هماهنگ کننده با طرف قطری سومین نشست خود را در دوحه برگزار نموده و عمده مسائل مهم و شائبه ها بین دو کشور طی سال های گذشته در بیانیه نشست العُلا به سرانجام رسیده است.

سامح شکری گفت که دو کشور اهتمام زیادی به از سرگیری روابط بین خود به ویژه روابط محبت آمیز بین مردم دو کشور که موجب تحکیم روابط بین کشورهای عربی است، نشان می دهند.

روابط قطر با مصر از سال 2015 و بعد از اولین سفر خارجی دونالد ترامپ به عربستان سعودی تیره شد. مصر در کنار عربستان سعودی، امارات و بحرین اتهام هایی علیه قطر از جمله حمایت از تروریسم مطرح و تحریم هایی علیه این کشور اعمال کردند.

طی این مدت، کوشش ها برای آشتی دادن طرفین متخاصم راه به جایی نبرد تا اینکه با فشار دولت آمریکا و وساطت های کویت، 5 کشور یاد شده در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواهان عادی سازی روابط بین خود شدند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1651

به "روابط دوحه و قاهره به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط دوحه و قاهره به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید