رودخانه ای که 4 روزه ناپدید شد!

به گزارش مجله تار و سه تار، رودخانه اسلیمز در کانادا

تا به حال شده که چیزی را گم کنید و با اینکه می دانید آن را کجا گذاشته اید، دیگر هرگز آن را پیدا نکنید؟ آب رودخانه اسلیمز در کانادا همین اتفاق برایش افتاد. این رودخانه در عرض 4 روز به طور کامل ناپدید شد که ناشی از یکی از پدیده های عجیب طبیعی به نام سرقت رودخانه بود. رودخانه اسلیمز، از کوه های یخی کانادا نشأت می گرفت که همیشه جریان داشت. این ناپدید شدن سریع در میان کارشناسان، به موضوعی تبدیل شد که در مورد آن تحقیقات زیادی کردند. در ادامه همراه با خبرنگاران باشید تا این اتفاق را برایتان توضیح دهیم.

رودخانه ای که 4 روزه ناپدید شد!

ناپدید شدن در عرض 4 روز

ناپدید شدن ناگهانی و غیر منتظره رودخانه اسلیمز در کانادا که در بزرگ ترین عرض آن در منطقه ای تا 150 متر می رسید، اولین مورد دیده شده در مورد سرقت رودخانه است. این پدیده، اتفاقی است که در آن جریان یک رودخانه به طور ناگهانی به سوی دیگری منتقل می شود.

برای صدها سال، رودخانه اسلیمز از شمال یخچال کاوشاولش در سرزمین یوکون (Yukon) آب را به رودخانه کلون، و سپس به رودخانه یوکون به سوی دریای برینگ، حرکت می داد. اما در بهار سال 2016، یک دوره ذوب شدید یخچال های طبیعی به خاطر تغییرات دما رخ داد که آب را به هزاران کیلومتر از مقصد اصلی آن به خلیج آلاسکا هدایت کرد.

گروهی از دانشمندان که سالهاست که تحلیل رفتن یخچاله ای طبیعی را مطالعه می کنند، چینش جدیدی را در مقیاس قاره ثبت کردند. اما در یک مأموریت میدانی که در سال 2016 انجام شد، آنها با یک منطقه روبرو شدند که به طور اساسی تغییر کرده بود.

جیمز بست، زمین شناسی از دانشگاه ایلینویز گفته است: ما به منطقه رفتیم و قصد داشتیم اندازه گیری هایمان را در رودخانه اسلیمز ادامه دهیم، اما دریچه های رودخانه را طوری یافتیم که کم و بیش خشک شده بودند. دلتای رودخانه بالا که ما روی آن با قایق رفت و آمد می کردیم، در حال حاضر منطقه ای خشک شده است. از نظر تغییرات زمین شناسی، این منظره بسیار چشم گیر بود.

دان شوگار، دانشمند زمین شناسی در دانشگاه واشنگتن تاکوما نیز این گونه گفته است: راه رفتن در روی سطح رودخانه که در گذشته ممکن بود تو را غرق کند، خیلی عجیب بود. ما هر روز می دیدیم که آب کم تر می شود و این موضوع نظر همه را جلب می کرد. متوجه شدیم که آبی که از یخچال های طبیعی می آمد و به دو رودخانه می ریخت، در حال حاضر تنها به یک رودخانه می ریزد.

داده ها نشان دادند که چگونه تغییرات ناگهانی رخ داد، جریان رودخانه اسلیمز در کانادا از 26 تا 29 ماه می 2016 به شدت کاهش یافت و طی این چهار روز به طور کلی ناپدید شد.

زمین شناسان قبلا آثاری را مطالعه کرده بودند که نشان از سرقت رودخانه در هزاران سال پیش می داد. اما به گفته کارشناسان، این پدیده در قرن 21 بسیار عجیب و غیر قابل باور بود زیرا هرگونه نشانه ای از آن مربوط به هزاران یا میلیون ها سال پیش بود و این همان دلیلی است که ناپدیدشدن رودخانه اسلیمز را مهم تر می کند.

پروفسور لونی تامپسون، متخصص باستان شناسی گرایش آب و هوا از دانشگاه ایالتی اوهایو که در این کار دخیل نبود، گفت که مشاهدات نشان می دهد که چگونه افزایش دما می تواند اثرات ناگهانی و شدید محیط زیستی را به وجود آورد. او گفت: قطعا مواردی وجود دارد که در زمانی که در طبیعت اتفاق می افتد همه چیز را به طور ناگهانی تغییر می دهند.

بین سال های 1856 و 2007، یخچال طبیعی کاوشاولش حدود 600 تا 700 متر تحلیل رفت. در سال 2016، این تحلیل به طور ناگهانی بیشتر شد و ضربه زدن آب منجر به یک کانال جدید گشت که توسط یک میدان یخ بزرگ برش خورده است. کانال آبی جدید، آب را به رودخانه آلسک هدایت کرد که در نتیجه آن رودخانه اسلیمز خشک شد.

این پدیده منجر شد که تصویری که همه از آن رودخانه داشتند از بین برود و یک منظره جدید جایگزین شود. سرقت رودخانه را یکی از جالب و در عین حال عجیب ترین پدیده هایی می دانند که تا کنون ثبت شده است.

از زبان دان شوگار، دانشمند زمین شناسی در دانشگاه واشنگتن تاکوما

  • زمین شناسان دریافته اند که این پدیده سرقت رودخانه است، اما هیچ کس به علم ما این را تایید نکرده که در طول زندگی ما تا به حال اتفاق افتاده است.
  • مردم در رکورد زمین شناسی، هزاران یا میلیون ها سال پیش، نه قرن 21، این پدیده را حدس زده و ثبت کرده اند.
  • رودخانه اسلیمز در کانادا به طور ناگهانی طی یک دوره چهار روزه از 26 تا 29 ماه می سال گذشته خشک شد.
  • تقریبا هیچ جریانی در حال حاضر وجود نداشت و شما قطره ای آب را در آن به سختی پیدا می کنید.
  • محققان دریافته اند که یک دره 30 متری در میان یخچال ها پدید آمده است.
  • دریاچه کلوان، که توسط آب رودخانه اسلیمز در کانادا تغذیه میش د، در تابستان سال گذشته حدود یک متر پایین رفت و انتظار می رود که این میزان به حدی ادامه پیدا کند که در ادامه دیگر رودخانه ای با این نام نیز دیده نشود.
  • ناپدید شدن رودخانه اسلیمز مانند پدیده های دیگری که در روی زمین اتفاق می افتد، ابتدا پدیده عجیبی به نظر می رسد که با تشکر از علمی که روز به روز پیشرفت می کند، حقایق آن ها ثابت می شود. این گم شدن چهار روزه موجب شده که دانشمندان رشته های گوناگون بخصوص زمین شناسان بیشتر نگران وقایعی باشند که ممکن است به از بین رفتن ذخایر آبی و محیط زیستی منجر شوند. وقایعی مانند گرم شدن زمین، آب شدن یخچال ها و … از جمله مواردی هستند که امروزه فکر دانشمندان را بیش از پیش به خود مشغول کرده است.

منبع: theguardian.com

منبع: الی گشت
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 228

به "رودخانه ای که 4 روزه ناپدید شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رودخانه ای که 4 روزه ناپدید شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید