روز ایتالیا در نمایشگاه کتاب

به گزارش مجله تار و سه تار، ایتالیایی ها از هم اکنون کلید نمایشگاه سی ام را زده اند. آدینه 17 اردیبهشت، روز ایتالیاست و قرار است آنتیمو چزارو، معاون وزیر فرهنگ ایتالیا در کنفرانسی حضور داشته باشد. این گزارشی نگاهی است به غرفه ایتالیا.

روز ایتالیا در نمایشگاه کتاب

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران خبرنگاران پویا، ایتالیا را از هم اکنون به عنوان میهمان ویژه سال آینده نمایشگاه به خاطر داشته باشید. کشوری که نه تنها پرچمش ما را به یاد خودمان می اندازد؛ بلکه بخش عمده ای از فضای فرهنگی - به خصوص در سطح فرهنگ عامه - ایتالیا، خودمان را به یادمان می اندازد. عشق به غذا و جنجال در فوتبال، تنها دو مورد از موارد بسیاری است که ما را با ایتالیایی ها هم دوش می نماید.

در سوی دیگر این ادبیات است که ایتالیا و ایران را به دو مورد مطالعاتی ادبیات تطبیقی تبدیل می نماید. اگر دانته آلگری اولین عصیانگر ادبیات اروپا بود که برخلاف جریان رایج، متن ادبیش را نه به لاتین بلکه توسکانی نگاشت؛ در این سو، این ایرانی ها بودند که در فضای حاکم زبان عربی، با فارسی قیام کردند. نتیجه هر دو تخطی، شکوفایی دورانی ادبی بوده که امروز هر دو کشور بدان افتخار می نماید.

این قرابت را شاید در دو میهمان اخیر جشنواره، یعنی روسیه و عمان نمی بینیم. صحبت کردن با آقای کارلو چِرِتی شاید مسیری باشد برای درک بهتر این مسأله. آقای چرتی دانش آموخته زبان های شرقی است و دکترای خود را رشته مطالعات ایران دریافته نموده است و هم اکنون مشاور فرهنگی سفیر ایتالیا در تهران است.

هنگامی که پا به غرفه ایتالیا می گذارید چند چیز جلب توجه می نماید. نخست میزی که به دورش ایتالیایی های حاضر گپ می زنند؛ به هر حال مردمان خونگرم ایتالیا به خوش صحبت شهره هستند. دوم اسپرسوسازی است در گوشه ای مخفی و عجیب نیست کتاب آموززش زبان ایتالیایی موجود در غرفه نیز اسمش Spersso است؛ اما مهمترین مشخصه غرفه ایتالیا، تلویزیونی است که از آن بازی های فوتبال در دوران طلایی اوایل قرن بیستم پخش می گردد. با آقای چرتی که اهل تورینو است و البته هوادار یوونتوس، صحبت را با تبریک پنجمین اسکودتوی متوالی یووه شروع می کنم.

از فوتبال که بگذریم هدف از این غرفه در وهله نخست معرفی کشور ایتالیا و ظرفیت های فرهنگی آن است. بخش مهمی از این ظرفیت نیز به واسطه مدرسه ایتالیا در تهران رقم می خورد و غرفه فضایی است برای آشنایی علاقه مندان به زبان ایتالیایی. گام بعد آماده سازی ایتالیا برای حضور در نمایشگاه سی ام است. جایی که غرفه ایتالیا دیگر در ابعاد کنونیش نیست.

آقای چرتی با اشاره به غرفه روسیه و فعالیت های خوب دیگر کشور اروپایی، برنامه ایتالیا برای سال 96 را به نوعی الگوی روسی می داند. آقای چرچی تاکید می نماید:ما 12 ماه فرصت داریم. طرحی که داریم این است که دو ماه یک بار جلسه ای درباره فرهنگ و زبان ایتالیایی داشته باشیم. یعنی معرفی نویسنده، معرفی کتاب و موضوعات مشترک بین ایران و ایتالیا. کمی روی مدل روسیه که به عنوان مثال کنفرانس دو سه روزه در مسکو داشت، کار می کنیم.

این برنامه البته به نوعی در شب های بخارا اتفاق افتاده است و برنامه ایتالیا پیش از نمایشگاه شروع شده است. از آقای چرچی می پرسم آیا همانند روسیه در سطح دیپلماتیک و دعوت از وزیر برای حضور در نمایشگاه های بین المللی کتاب اقدام خواهند کرد.

آقای چرچی به نمایشگاه کتاب کودک بولونیا اشاره می نماید که ایران چند سالی در آنجا فعال است و از غرفه سال جاری ایران نیز تمجید می نمایند؛ ولی وقتی به بخش کتاب بزرگسال می رسیم، متوجه می شویم نمایشگاه تورینو تقریباً همزمان با نمایشگاه تهران است. در عوض قرار است آنتیمو چزارو، معاون وزیر فرهنگ ایتالیا یا بهتر اسب گوییم همتای آقای صالحی امیری، در ایام دانشگاه میهمان نمایشگاه باشد و جلساتی با حضور وی در روز ایتالیا برگزار گردد.

در این میان حضور نویسندگان ایتالیایی را باید مغتنم شمرد. آقای چرچی از حضور پیر آنجل بوکاتو، نویسنده ایتالیایی در نمایشگاه خبر می دهد. آدینه گفتگوی ویژه ای با وی در نمایشگاه برقرار است. حضور نویسندگان ایتالیایی نیز فرصت مناسبی است. البته آقای چرچی قول داده است سال آینده دیگر نویسندگان ایتالیایی به تهران سفر نمایند و با همکاری شهر کتاب و بخارا نشست های تخصصی برگزار گردد.

در ایران ناشران زیادی تمایل به انتشار ادبیات ایتالیایی دارند؛ حتی ناشر متخصص رمان های ایتالیایی داریم. آقای چرچی از کوشش برای حل مشکل حق مولف می گوید و معتقد است که با حل این مشکل، تمایل برای همکاری دو جانبه میان ناشران به وجود خواهد آمد؛ چرا که با وضعیت کنونی، این ناشر ایتالیایی است که حق ایرانی را پرداخت می نماید و در مقابل ناشر ایتالیایی فرصتی به نام ایران در چشم انداز خود نمی بیند.

===============================

گزارشی از احسان زیورعالم

منبع: تسنیم
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 505

به "روز ایتالیا در نمایشگاه کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز ایتالیا در نمایشگاه کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید