ریابکوف: آمریکا شانس کمک به افزایش امنیت اروپا را از دست داد

به گزارش مجله تار و سه تار، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه طی سخنانی خاطرنشان کرد که مسکو از تصمیم واشنگتن مبنی بر عدم بازگشت به پیمان آسمان های باز با این کشور متاسف بوده و گفت که این اقدام آمریکا منجر به از دست رفتن شانس کمک به افزایش افزایش امنیت اروپا شد.

ریابکوف: آمریکا شانس کمک به افزایش امنیت اروپا را از دست داد

بر اساس این گزارش، ریابکوف همچنین اظهارات طرف آمریکایی مبنی بر نقض شدن این پیمان از جانب روسیه را بی اساس خوانده و گفت که این آمریکا بود که با خروج از پیمان، مرتکب خطای سیاسی شد.

ریابکوف افزود: چنین تصمیمی (از جانب واشنگتن) قابل حدس بود. این موضوع ما را خوشحال نمی کند و بر عکس، از چنین اقدامی نا امید و متاسف هستیم که آمریکا یک شانس دیگر برای کمک به افزایش میزان امنیت اروپا را از دست داد. به جای آن، آنها به اتهام زنی ادامه می دهند، آنها مرتباً اتهامات بی اساس علیه ما مطرح می کنند که ما بارها به آن واکنش نشان داده ایم.

لازم به ذکر است آسوشیتدپرس گزارش داد که دولت جو بایدن به اطلاع روسیه رسانده است که واشنگتن به این پیمان که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از آن خارج شده بود، بازنخواهد گشت.

طبق اعلام آسوشیتدپرس، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه این موضوع را به اطلاع مقامات روسیه رسانده است.

پیمان آسمان های باز، توافقنامه ای بین 34 کشور جهان است که سال 2002 میلادی به امضا رسید و مربوط به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است. این پیمان، یکی از بزرگ ترین تلاش های بین المللی برای هرچه شفاف تر کردن فعالیت های نظامی است.

آمریکا سال گذشته از پیمان آسمان های باز خارج شد. وزارت امور خارجه روسیه اواسط ژانویه سال جاری میلادی بیانیه ای منتشر کرد و اطلاع داد که مسکو فرایند داخلی بررسی خروج از پیمان آسمان های باز را به خاطر عدم پیشرفت در رفع موانع برای ادامه اجرای این پیمان در شرایط جدید آغاز می کند.

واشنگتن سال ها مسکو را به بکارگیری یک رویکرد گزینشی برای اجرای پیمان آسمان های باز و نقض تعدادی از مفاد آن متهم کرده است. روسیه نیز ادعاهای متقابلی مطرح کرده است.

واشنگتن در سال 2017 میلادی محدودیت هایی را در خصوص پروازهای نظارتی روسیه بر فراز خاک آمریکا اعمال کرد. مسکو نیز در پاسخ، دست به یک اقدام تلافی جویانه زد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1615

به "ریابکوف: آمریکا شانس کمک به افزایش امنیت اروپا را از دست داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریابکوف: آمریکا شانس کمک به افزایش امنیت اروپا را از دست داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید