زمستان سخت در راه است

به گزارش مجله تار و سه تار، در حالیکه هنوز در میانه های پاییز هستیم و هوا خیلی سرد نشده است اما مسئولان کشور درباره احتمال قطعی گاز و برق در زمستان هشدار می دهند.

زمستان سخت در راه است

مخصوصا با فرارسیدن سرمای زودهنگام اندازه مصرف گاز خانگی به شدت افزایش یافته است.

محمدرضا جولایی - مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفته است امسال سرما زودتر شروع شد و مصارف گاز به شدت افزایش یافت؛ به این معنا که از سه هفته پیش که بارش ها شروع شده و همچنان ادامه دارد، افزایش 100 درصدی در مصرف گاز نسبت به همین بازه زمانی در سال 1399 را شاهد بودیم، ضمن اینکه پیش بینی ها حاکی از کاهش دو درجه ای دما نسبت به سال گذشته است.

به گفته وی، بر همین اساس با تکمیل تعمیرات اساسی، ظرفیت فرآورش گاز را به حداکثر رساندیم و ذخیره سازی حدود 4 میلیارد مترمکعبی در دو مخزن ذخیره سازی سراجه و شوریجه را نیز انجام دادیم و برای ورود به فصل سرما آماده هستیم.

برخی پیش بینی ها حاکی از آن است زمستان امسال سردتر از سال گذشته هم خواهد بود که چالش ها را بیشتر خواهد کرد.

در همین رابطه محمد عسگری - سخنگوی شرکت ملی گاز نیز در این رابطه به ایسنا گفت: اندازه مصرف گاز در روز جمعه به 372 میلیون متر مکعب در بخش خانگی و تجاری رسید و باید گفت که از زمان شروع سرما مصرف گاز در مزر هشدار قرار میگیرد و لازم است مردم به مدیریت مصرف توجه داشته باشند.

او با تاکید بر لزوم رعایت در اندازه مصرف و صرفه جویی در گاز، تاکید کرد: لازم است همه مشترکان نسبت به این مهم حساس باشند؛ دمای 18 تا 21 را مدنظر قرار دهند، از لباس های گرم در داخل منزل استفاده کنند و برای گذر از این چالش همراهی لازم را با شرکت گاز داشته باشند.

هشدار درباره مصرف گاز در حالی مطرح می شود که احتمالا با کمبود گاز تولید برق نیز با مسائل مهمی روبه رو خواهد شد و ممکن است که به زودی قطعی برق در زمستان بحران تازه ای را ایجاد کند.

نیروگاه های تولید برق کشور عموما از گاز به عنوان سوخت اصلی استفاده می کنند. رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور اخیرا اعلام کرده است: نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد کمبود سوخت داریم و قطعا تنگناهایی در تولید برق برای زمستان 1400 خواهیم داشت.

کمبود برق می تواند در زمستان نیز مانند تابستان با اعتراض های مردمی همراه شود.

به همین علت احتمالا وزارت نیرو ناچار می شود از سوخت های جایگزین همچون مازوت برای تولید برق استفاده کند که تبعات گسترده زیست محیطی دارد. آلودگی هوا چالش مهمی است که با مصرف مازوت شهرهای بزرگ کشور گرفتار آن خواهند شد.

اخیرا معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست مازوت سوزی در شهر هایی مانند تبریز، مشهد و همدان را تایید می کند.

با این اوصاف به نظر می رسد زمستان سختی در راه است و باید منتظر تصمیمات دولت برای کنترل بحران های احتمالی باشیم.

منبع: فرارو
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1812

به "زمستان سخت در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمستان سخت در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید