شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی است

به گزارش مجله تار و سه تار، امانی طهرانی گفت: شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی محسوب می گردد، زیرا بر سه اصل اتقان، اصالت و استقلال پایدار است.

شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی است

به گزارش ، محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در اولین نشست علمی و تخصصی ماهانه به مناسبت یکصدمین سال تاسیس شورای عالی با اسم گفت وگو در شورای عالی آموزش و پرورش و افق گشایش در عرصه تعلیم و تربیت که با حضور اسدالله مرادی استاد دانشگاه فرهنگیان، مدیران و کارشناسان این شورا در سالن جلسات دبیرخانه آن برگزار گردید، گفت: ما در شورای عالی یک شعار را دنبال می کنیم اینکه شورای عالی یک سرمایه ملی است و این سرمایه به سه علت است؛ یکی اصالت دوم اتقان و سومین مورد استقلال شورای عالی است.

او با اشاره به این سه سرمایه شورای عالی اظهار کرد: اصالت خریدنی نیست، یعنی اینکه یک چیزی اصالت یا دارد و یا ندارد؛ اینجا اصالت، قدمت و پیشینه تاریخی قوی دارد و ما مفتخریم که در یک بنای یکصد وبیست و پنچ ساله داریم نفس می کشیم و کار می کنیم و نسبت به این پیشینه غنی احساس مباهات و مسئولیت می کنیم.

امانی طهرانی با اشاره به سرمایه دوم این شورا، اضافه کرد: شورای عالی بنایی است که استقلال دارد و این استقلال باعث می گردد که سرمایه خود را حفظ کند. ملت و مردم باید متکی باشند به اینکه یک جایی هست که در آنجا نظام آموزش و پرورش را رصد می نمایند و تصمیم های درست و منطقی برای توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش می گیرند.

او با اشاره به ضرورت حفظ استقلال شورای عالی، اظهار کرد: این استقلال به معنای جدایی نیست بلکه به معنای واقعی کلمه بنای مستحکمی است که ارتباط موثر و اثربخشی با بخش های مختلف برقرار می نماید.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به سرمایه سوم این شورا، اعلام کرد: محور سوم اتقان کار شورای عالی است، یعنی مصوبات که نتیجه کارشورای عالی است، دارای ارزش و قوام هستند؛ اوج این بنای با حشمت به این است که از این سه مشخصه و ویژگی خود به نحو مطلوب پاسداری کند.

امانی طهرانی گفت: این سه سرمایه به ویژه اتقان انجام نمی گردد مگر با آگاهی؛ یعنی عمل آگاهانه است که عمل متقنی است؛ عملی که از آگاهی درونی و پیرامونی لازم و از اعتبار کافی برخوردار باشد.

شورای عالی آموزش و پرورش یک نهاد برخواسته از بطن مردم است

او با اشاره به لزوم حضور افراد اندیشمند و صاحب نظر تعلیم و تربیت در شورای عالی، اضافه کرد: یکی از مباحثی که باید مورد توجه جدی ما قرار گیرد، حضور افراد برجسته، اندیشمند و صاحب سبک و نظر در حوزه تعلیم و تربیت در شورای عالی و ارائه دیدگاه ها و ایده های خود درباره آن است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در سرانجام تاکید نمود: شورای عالی یک نهاد برخواسته از بطن مردم است به طوری این شورای به پیشنهاد عده ای از دلسوزان کشور در سال 1275 با نام شورای عالی معارف شکل گرفت و در سیر تاریخی خود دچار تغییر و تحولات زیادی شده تا به اینجا رسیده است.

شورای عالی آموزش و پرورش باید از دیدگاه ها گروه های مختلف درباره تعلیم و تربیت مطلع گردد

اسدالله مرادی استاد دانشگا فرهنگیان در این نشست گفت: شورای عالی آموزش و پرورش باید فرصتی فراهم کند تا از دیدگاه ها و ایده های گرو های مختلف اجتماعی در باب تعلیم و تربیت آگاهی یابد.

او با اشاره به چالش های عمده نظام آموزشی اظهار کرد: مهم ترین چالش های نظام آموزشی عبارتند آموزش رسمی و غیر رسمی، سنت و مدرنیته، اهداف تعلیم و تربیت (خانه و مدرسه، یعنی مدرسه یک هدف را دنبال می نماید و خانواده هم یک هدف که بعضاً در تقابل هم قرار دارند) موسسات کنکور، اقتصاد آموزش و پرورش، تمرکز گرایی، مراحل رشد کودک، آموزش زبان مادری و الگوی تربیت دینی است.

مرادی در ادامه تاکید نمود: ضرورت دارد شورای با عرصه های بیرونی مانند حوزه های علمیه، حکومت، دولتمردان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، خانواده ها، دانش آموزان، معلمان، دانشگاه ها و تجربه های جهانی تعامل داشته و وارد مصاحبه های کنشی گردد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش باید از دیدگاه ها و نظرات گروه های مختلف جامعه درباره تعلیم و تربیت بیشتر مطلع گردد، اعلام کرد: هر چند کار های خوبی برای ایجاد ارتباط با بدنه جامعه و آموزش و پرورش در این شورای صورت گرفته، ولی شورای عالی مانند یک برکه است که برای پویایی و اثربخشی خود نیازمند پیوند با دریاست؛ یعنی با آرا و اندیشه های موجود در اجتماع و خانواده های دانش آموزان که مخاطب مصوبات آن هستند، ارتباط مستمر داشته باشد.

او اعلام کرد: شورای عالی باید بر مسائل سخت افزاری آموزش و پرورش شامل ساختمان و معماری مدارس، بهداشت مدارس، کیف و کوله دانش آموزان و... توجه و تاکید کند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: آموزش و پرورش باید طوری برنامه ریزی کند که دانش آموزان در هر منطقه و اقلیم کشور بتوانند چالش ها و فرصت های زیست محیطی و بومی خود را بشناسند، به اسم مثال دانش آموزان منطقه ها کویری نیازمند آموزش حفظ محیط زیست در منطقه ها کویری هستند که دانش آموزان منطقه ها شمال کشور نیازمند آموزش از نوع دیگری هستند.

مرادی در سرانجام سخنرانی خود گفت: شورای عالی آموزش و پرورش نیازمند میز های تخصصی علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف تعلیم و تربیت مانند هویت ملی، ساماندهی و حذف کنکور و... است.

انتهای پیغام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1699

به "شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید