ضامن شدن ؛ و نکات مهم آن

به گزارش مجله تار و سه تار، احساسات را کنار بگذارید و با دقت و واقع بینی کامل ضمانت کنید. واقع بینی در خصوص این که ممکن است، شخصی که ضمانتش را می کنید به هر دلیل نتواند بدهی خود را بپردازد یا از عهده تعهدش برآید.

ضامن شدن ؛ و نکات مهم آن

ضامن شدن جزء مواردی است که مسئولیت زیادی برای ضامن در پی دارد. شاید به همین دلیل بخشی از قانون مدنی ایران به این موضوع به صورت سرفصلی مجزا پرداخته است. با توجه به اینکه در بسیاری از موارد افراد ممکن است برای اموری چون دریافت وام از بانک یا استخدام و … احتیاج به ضامن داشته باشند، ضروری است که اشخاصی که قصد دارند به عنوان ضامن معرفی شوند، نکاتی را باید مورد توجه قرار دهند تا بعد از امضا ضمانت نامه دچار اختلاف و مسائل حقوقی نشوند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

اطلاع از مقدار بدهی

فرد ضامن با حسن نیت و اطلاع از شرایط بدهکار تعهدی را قبول می نماید. اما با توجه به اوضاع پرتلاطم امروزی بهتر است ضامن از مقدار تعهد و شرایط پرداخت دین به طور کامل اطلاع داشته باشد و سپس ضمانت را بپذیرد.

کسب اجازه از بدهکار در ضامن شدن

یکی از حقوق ضامن این است که می تواند دادخواستی علیه بدهکار بدهد و پولی را که به طلبکار و یا به بانک می دهد بعدها از بدهکار و یا مضمون عنه (کسی که از او ضمانت شده) پس بگیرید. اما اگر بدهکار از ضمانت ضامن به نفع وی اطلاع نداشته باشد، این امر میسر نیست. بنابراین از آنجا که قرارداد ضمانت بین 2 نفر یعنی ضامن و فردی که از او ضمانت نموده، انجام می گردد و به اراده و اجازه بدهکار برای انعقاد قرارداد احتیاج ندارد، در صورتی که بدهکار از ضمانت اطلاع نداشته باشد، ضامن نمی تواند علیه بدهکار دادخواست دهد.

اراده بدهکار شرط است؟

بسیار دیده شده که افراد به سبب دوستی، ضمانتی را از روی خیرخواهی قبول می نمایند. در این مورد، ضامن نمی تواند ادعا کند که چون از روی لطف این کار را انجام داده است، پس مسئولیت ندارد. زیرا در صورت که بدهکار بدهی را پرداخت نکند، در واقع ضامن باید بدهی او را بپردازد؛ چون با اطلاع و مطلعی به این موضوع ضامن شده و تعهد داده که اگر بدهکار، بدهی را ندهد، آن را پرداخت خواهد نمود.

در این صورت نمی تواند ادعا کند که بدهکار پول وی را پس بدهد. زیرا اصل عقد ضمان مبتنی بر اجازه بدهکار نبوده و اراده بدهکار برای انعقاد عقد لازم نیست. اشخاصی که ضامن دیگران می شوند و نیت خیر دارند باید مطلع باشند که در ضمانتشان حتما باید اجازه بدهکار را بگیرند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با چک ضمانت صدور چک ضمانت و شرایط آن را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 831

به "ضامن شدن ؛ و نکات مهم آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضامن شدن ؛ و نکات مهم آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید