فرونشست در کشور به مرحله هشدار رسید

به گزارش مجله تار و سه تار، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه فرونشست در کشور به مرحله هشدار رسید بر ایجاد محدودیت برای برداشت آب های زیرزمینی در محدوده های فرودگاهی و خطوط راه آهن اطلاع داد.

فرونشست در کشور به مرحله هشدار رسید

به گزارش ایسنا، محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مورد فرونشست زمین و مطالعات و راه حل های ارایه شده به وسیله کارشناسان توضیحاتی ارایه کرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری این مطلب که فرونشست زمین در کشور به مرحله هشدار رسید، گفت: با توجه به اینکه یک سوم دشت های کشور تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارند حل این مشکل و یا کند کردن فرایند آن باید در برنامه ها و سیاست های دولتمردان قرار بگیرد.

شکرچی زاده تغییر الگو های کشاورزی و بعلاوه تغییر در برداشت از آب های زیرزمینی را راه حل هایی برای حل معضل فرونشست و روشی برای کند کردن این مشکل مطرح نمود و اضافه نمود: وزارت راه و شهرسازی به علت حوزه مسئولیت گسترده خود و انجام پروژه های مختلف در فضای سرزمینی، بیشتر از سایر دستگاه ها، تحت تاثیر فرونشست زمین واقع شده است و به طور ویژه تاثیر فرونشست در فرودگاه ها و خطوط راه آهن قابل مطالعه و ارزیابی است.

به گفته وی، انجام مطالعات فرونشست به شکل ویژه در 10 فرودگاه اصفهان، مشهد، تبریز، اردبیل، یزد، ایلام، شیراز، کرمان، کرمانشاه و بم از سال 98 به کارفرمایی شرکت فرودگاه ها در دستور کار مرکز نهاده شد. آنالیز نتایج فرونشست در 10 فرودگاه به پایان رسید و گزارش آن هفته گذشته به کارفرما تحویل شد.

بر اساس آنالیز های مرکز تحقیقات، هم اکنون شرایط اغلب این فرودگاه ها نگران کننده نیست. اما از آنجاییکه محدوده فرونشستی رو به توسعه است می تواند به فضای فرودگاهی نزدیک بگردد؛ بنابراین با اینکه فرودگاه ها در شرایط بحرانی نیستند و استفاده از آن ها مخاطره ای را به همراه نخواهد داشت، اما ضروری است برای فرودگاه ها حریم هایی را قائل شویم. برداشت آب های زیرزمینی و کشاورزی در حریم فرودگاهی باید مدیریت هوشمندانه باشد تا بتوان موضوع فرونشست را حتی الامکان به تاخیر انداخت و یا فرایند آن را کند کرد.

شکرچی زاده از تدوین و تنظیم درخواستی برای مدیریت برداشت آب های زیرزمینی و کشاورزی در حریم فرودگاهی اطلاع داد و اضافه نمود: مقرر شد تا شرکت فرودگاه ها با همراهی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، درخواستی را تهیه و تنظیم و به وزیر راه ارایه بدهد و درخواست با تصویب در هیات وزیران و سازمان مدیریت بحران کشور عملیاتی و اجریی گردد.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، سازمان آب و وزارت نیرو، محدودیت هایی را برای برداشت آب های زیرزمینی در پهنه فرودگاه ها و در حریم فرودگاه ها انجام خواهند داد. الزام هنوز ایجاد نشده است و در کوشش هستیم تا با تصویب هیات وزیران و همکاری سازمان مدیریت بحران اینکار به الزام برسد. با توجه به برداشت های بی رویه، این معضل مسائل جدی را ایجاد خواهد نمود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در مجموع شرایط فرونشست برای 10 فرودگاه مطالعه شده، بحرانی نیست، تاکید نمود: شرایط فرونشست به گونه ای است که در فرودگاه ها، ظرفیت و استعداد اینکه در آینده مشکل جدی ایجاد گردد، وجود دارد.

وی از انجام مطالعه در تعداد دیگری از فرودگاه های کشور اطلاع داد و گفت: مرکز تحقیقات، هم اکنون مطالعاتی برای راه آهن تهران- مشهد اجرا شده و توصیه هایی برای کاهش مخاطرات فرونشست در خطوط راه آهن برای شرکت راه آهن ارسال شده است. بعلاوه، برای تعدادی دیگر از خطوط راه آهن در حال اجرای مطالعاتی با شرکت راه آهن هستیم و تعامل خوبی در این زمینه وجود دارد.

وی تاکید نمود: شرکت راه آهن هم به کاهش مخاطرات فرونشست در خطوط ریلی توجه دارد و امیدواریم با تعامل ایجاد شده مسائل حل شوند.

شکرچی زاده توضیح داد: برای طراحی تازه خطوط راه آهن توصیه هایی داریم که حتی الامکان در مناطقی باشد که در زون کم فرونشست باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1780

به "فرونشست در کشور به مرحله هشدار رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرونشست در کشور به مرحله هشدار رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید