مزوتراپی مو چیست؟

به گزارش مجله تار و سه تار، ریزش مو یکی از رایج ترین مسائل امروزی است. گرچه از دست دادن 25 تا 50 تار مو در روز امری طبیعی محسوب میود میشود، اما گاهی اوقات، ریزش مو می تواند بسیار بیشتر و سریع باشد و باعث نگرانی شود. در چنین شرایطی، شیوه درمانی به نام مزوتراپی می تواند به کمک افراد بیاید. اما مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی برای ریزش مو روشی است که مدتهاست در پزشکی استفاده می شود، مخصوصا برای درمان های زیبایی، کاربرد آن آسان و بدون هیچ عارضه جانبی است، که معمولا نتایج بسیار امیدوار کننده ای را به همراه دارد. در این مقاله قصد داریم در رابطه با مزوتراپی مو که در جلوگیری از ریزش مو، بهبود کیفیت و تحریک رشد موثر است، صحبت کنیم.

مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی روشی است که از تزریق ویتامین ها، آنزیم ها، هورمون ها و عصاره های گیاهی برای جوان سازی و سفت شدن پوست و همچنین از بین بردن چربی های اضافی استفاده می کند. مزوتراپی مو به مزوپلاستی یا مزو مو نیز معروف است. مزوتراپی مو درمانی شامل تزریق مستقیم داروها به پوست سر است. این روش بر روی اپیدرم، بافت همبند پوستی، گردش خون و سیستم ایمنی و حسی عصبی اثر می گذارد.

این شیوه درمانی در بهبود اشکال خاصی از آلوپسی (ریزش مو) مانند تلوژن افلوویوم، آلوپسی آندروژنتیک، آلوپسی آره آتا (طاسی منطقه ای) و آلوپسی ناشی از استرس کمک کند. با این حال، شواهد علمی بسیار کمی وجود دارد که نشان دهد این روش می تواند ریزش مو را از بین ببرد. هدف از این روش درمانی بازیابی و افزایش گردش خون در پوست سر، تأمین مواد مغذی، کاهش سرعت فولیکول ها و تحریک رشد مو است.

مزوتراپی چطور به بهبود ریزش مو کمک می کند؟

مزوتراپی یک درمان دارویی زیبایی غیر تهاجمی و بدون جراحی است که برای بازگرداندن حجم و درخشندگی موهای کم پشت استفاده می شود. این درمان شامل قرار دادن میکرو اینجکشن عوامل دارویی، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و موارد دیگر در لایه اپیدرم (روپوست) پوست است. این امر باعث تحریک لایه مزودرم (میان پوست) و تشویق رشد مو و تولید موی تازه می شود. این روش مبتنی بر این واقعیت است که بیشتر مسائل ریزش مو به دلیل عدم تعادل هورمونی در اطراف پیازهای مو (DHT)، کمبود مواد مغذی مناسب که به سلامت مو کمک می کند و کاهش گردش خون در پوست سر اتفاق می افتد.

محلول مزوتراپی که به پوست سر تزریق می شود، حاوی ترکیبی از مواد شیمیایی خاص، ویتامین ها، کوآنزیم ها و اسیدهای آمینه است که بر اساس نیاز بیمار تنظیم می شود. مزوتراپی به شما کمک می کند تا تعادل هورمون ها به تدریج برقرار شود و این باعث رشد تارهای موی سالم و تازه می شود. هم زنان و هم مردان می توانند از این روش بهره مند شوند.

فرایند مزوتراپی برای مو چگونه است؟

مزوتراپی برای مو به دو روش انجام می شود.

مزوتراپی شیمیایی

در این روش، موادی مانند بوفلومدیل، ماینوکسیدیل، فیناستراید، دوتاسترید، بیوتین، ویتامین ها و سیلیسیم آلی به لایه مزودرم پوست تزریق می شود. این مواد با هم کار می کنند تا رشد طبیعی مو را از طریق بهبود گردش خون، خنثی سازی DHT اضافی، کاهش التهاب و تحریک تولید کلاژن برای جلوگیری از ریزش مو تحریک کنند.

مزوتراپی مکانیکی

پزشک در ناحیه آسیب دیده میکرو سوراخ ایجاد می کند که باعث رشد مو می شود. این حرکت باعث تولید کلاژن و الاستین شده و تشکیل بافت های تازه در مو کمک می کنند. در طی این فرآیند، هیچ آسیبی به کلاژن موجود وارد نمی شود.

درمان چه مدت طول می کشد؟

طول دوره درمان به فرد بستگی دارد، اما به طور میانه، شما به مدت حدود چهار ماه، یک بار در هفته، به درمان نیاز خواهید داشت. این درمان معمولا هشت جلسه، هر هفته یک جلسه و هر حلسه به مدت نیم ساعت طول می کشد. هنگام استفاده از این درمان باید صبور و متین بود زیرا نتایج قابل مشاهده تنها پس از جلسه پنجم مشاهده می شود. مطمئنا، هنگامی که بدن شروع به پاسخ دادن به درمان می کند، مدت زمان و دفعات درمان کاهش می یابد.

عوارض جانبی مزوتراپی چیست؟

مطالعه ای برای نشان دادن اثرات مزوتراپی برای آلوپسی انجام شد. سه بیمار مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک پس از جلسات مزوتراپی برای مدت یک سال دچار ریزش مو شدند. این مطالعه نتیجه گرفت که مزوتراپی برای آلوپسی آندروژنتیک ممکن است باعث ریزش مو و ایجاد زخم شود. در مطالعه دیگری، دو بیمار پس از گذراندن مزوتراپی برای درمان آلوپسی آندروژنتیک، دچار آلوپسی تکه ای یا منطقه ای شدند. همچنین، این روش درمانی ممکن است عوارض حادی مانند آبسه های پوست سر ایجاد کند. بعضی از افراد همچنین ممکن است کبودی، ورم، سردرد، خارش و درد را تجربه کنند.

مزوتراپی برای چه کسانی مناسب نیست؟

افراد در چنین شرایطی نباید شیوه مزوتراپی را جهت درمان انتخاب کنند:

  • به هر یک از مواد مورد استفاده در مزوتراپی حساسیت دارند
  • دیابت، کبد، کلیه یا مسائل قلبی دارند
  • باردار یا شیرده هستند
  • در حال مصرف داروهای ضد انعقاد هستند
  • روی پوست سرشان عفونت یا ضایعه داشته باشند

مراقبت و نگهداری

این روش درمانی می تواند از نیاز به جراحی های کاشت مو و سایر گزینه های گران قیمت و دردناک جلوگیری کند. با این حال، برای دستیابی به نتیجه بهتر و سریع، بیمار باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشد، مصرف مواد غذایی بی ارزش را متوقف کرده و یک رژیم منظم مناسب و سرشار از مواد مغذی را دنبال کند. از آنجا که مزوتراپی غیرتهاجمی است، معمولا دوره نقاهت ندارد. بسکمک از افراد می توانند بلافاصله به فعالیت های عادی خود برگردند. دیگران ممکن است به دلیل تورم و درد در محل های تزریق نیاز به یک روز مرخصی داشته باشند.

نتیجه گیری

مزوتراپی مو یک روش تزریق بدون جراحی و نسبتا بدون درد است. با وجود تحقیقات کم در مورد کاربرد و اثربخشی آن، مزوتراپی مو در چند سال اخیر بسیار محبوب شده است. استفاده از روش صحیح ترکیب مواد و تزریق برای دستیابی به نتایج مناسب بسیار مهم است. با این حال، باید نسبت به موارد منع مصرف و عوارض جانبی آگاه بود.

منبع: https://www.stylecraze.com/articles/mesotherapy-for-hair-growth/

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1997

به "مزوتراپی مو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزوتراپی مو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید