کتاب استرس و روش های مدیریت آن منتشر شد

به گزارش مجله تار و سه تار، کتاب استرس و روش های مدیریت آن تالیف حسن شمس اسفندآباد از سوی انتشارات سمت منتشر شد.

کتاب استرس و روش های مدیریت آن منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، کتاب استرس و روش های مدیریت آن تالیف حسن شمس اسفندآباد از سوی انتشارات سمت و با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در 322 صفحه با شمارگان 500 نسخه به قیمت 37 هزار تومان منتشر شده است.

کتاب حاضر به منزله کتاب درسی برای دانشجویان مقاطع مختلف روان شناسی نگاشته شده است. دانشجویان رشته های مختلف روان شناسی (روان شناسی کودک و نوجوان، روان شناسی سلامت، روان شناسی بالینی، روان شناسی خانواده درمانی، روان شناسی مشاوره تحصیلی، روان شناسی تربیتی، روان شناسی محیط، روان شناسی صنعتی و سازمانی) و رشته های دیگر، چون جامعه شناسی و هنر می توانند به فراخور نیاز از مطالب کتاب حاضر بهره جویند. در نگارش کتاب با حفظ اصالت آن به عنوان یک کتاب روان شناسی سعی شده است که مطالب روان و قابل استفاده نه تنها برای دانشجویان بلکه برای عموم علاقه مندان به این حوزه از علوم باشد.

کتاب حاضر به عنوان کتاب مبنایی برای علاقه مندان و دانشجویان رشته روان شناسی در دوره کارشناسی به عنوان منبع درس اختیاری مدیریت تنیدگی (استرس) تدوین شده است.

این کتاب به بحث درباره استرس و روش های مدیریت آن در چهار بخش و بیست فصل پرداخته است. بخش نخست با عنوان استرس و سلامتی چهار فصل را شامل می شود. فصل اول به تعاریف استرس و نظریه های مربوط به آن اختصاص یافته است. فصل دوم طبقه بندی استرس ها و فصل سوم بررسی استرس از منظر روان عصب ایمنی شناسی را دربر می گیرد. در فصل چهارم تأثیر استرس بر جسم و روان توضیح داده شده است. بخش‬ دوم کتاب با عنوان استرس و مراحل رشد انسان: از مرحله جنینی تا سالمندی، فصول پنجم تا دهم را شامل می شود. در فصل پنجم استرس در دوران جنینی، در فصل ششم استرس در دوران کودکی، در فصل هفتم استرس در دوران نوجوانی، در فصل هشتم استرس در پایان نوجوانی و اوایل بزرگسالی، در فصل نهم استرس در دوره میانسالی و در نهایت در فصل دهم استرس در دوره سالمندی بررسی می شود.

بخش سوم به استرس و محیط های خانواده و کار اختصاص دارد و شامل دو فصل است که در فصل یازدهم استرس و خانواده و در فصل دوازدهم استرس شغلی توضیح داده می شود. در بخش چهارم که مشتمل بر فصول سیزدهم تا بیستم است، برخی از روش های رایج کنار آمدن با استرس و مدیریت آن معرفی شده است. در فصل سیزدهم رابطه بین معنویت و استرس، در فصل چهاردهم برخی از روش های درمان رفتاری، شناختی و فراشناختی استرس، در فصل پانزدهم آرمیدگی و مراقبه و در فصل شانزدهم فعالیت های فیزیکی، ماساژ و آب درمانی معرفی شده است. فصل هفدهم به معرفی هنر و بازی درمانی و فصل هجدهم به رابطه بین طنز، و شوخ طبعی و تأثیر آن بر استرس اختصاص دارد. در فصل نوزدهم طبیعت درمانی و در فصل بیستم استرس، مدیریت تغذیه، زمان و امور مالی مورد بحث قرار می گیرد. هدف از بخش چهارم صرفاً آشنا ساختن دانشجویان و سایر علاقه مندان با روش های کنار آمدن با استرس و مدیریت آن در قالبی کلی است و انتظار می رود دانشجویان و سایر علاقه مندان با مطالب فصل سیزدهم کم و بیش آشنایی داشته باشند. در خصوص فصل های چهاردهم تا بیستم توصیه می شود دانشجویان و سایر علاقه مندان به منظور افزایش دانش و کسب توان لازم برای استفاده از این روش ها در کارگاه های تخصصی مرتبط با این روش ها شرکت کنند.

در قسمتی از کتاب درباره اثر استرس در دوران جنینی آمده است: دوران پیش از تولد نقش مهمی در سلامت و رشد دوران کودکی و بزرگسالی دارد. سلامت محیطی که مادر در دوران بارداری در آن به سر می برد، شرایط و روان شناختی وی از عناصر تاثیرگذار بر رشد و سلامت کودک هستند. نامناسب بودن هریک از این عوامل ممکن است بر جنین تاثیرات سوءروانی و جسمی داشته باشد. در این زمینه، پژوهش های نخستین به تاثیر استعمال دخانیات، عوامل مرتبط با تغذیه کودک و عوامل روان شناختی، چون عواطف و استرس مادر پرداخته اند. بررسی این عوامل بر جنین از دیرباز آغاز شده است، اما امروزه نیز سوال های مشابهی مطرح می شود که برای پاسخ گویی به آن ها از روش های جدیدتر و پیشرفته تر استفاده می شود و نتایج پژوهش های علمی جای پیش بینی ها را گرفته است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: در کتاب حاضر نقش استرس در تمامی مراحل رشدد انسان از مرحله جنینی تا سالمندی مورد بحث قرار گرفته است. با توجه به اینکه در دوران تحصیل، کار و تشکیل خانواده به دلایل گوناگون استرس های فراوانی بر فرد وارد می شود، فصولی از کتاب به توضیح درباره عوامل بروز استرس در این دوران اختصاص داده شده است. بخشی از کتاب به تاثیر معنویت، باور های مذهبی و انجام مناسک مذهبی که در فرد ایجاد هدف می کند و به زندگی وی معنی می بخشد اختصاص داده شده است روش های متعددی برای مقابله با استرس وجود دارد. در کتاب حاضر برخی از رایج ترین این روش ها شامل روش های درمان رفتاری، شناختی و فراشناختی، آرمیدگی و مراقبه، شوخ طبعی و خنده درمانی، فعالیت های فیزیکی، ماساژ و آب درمانی، هنر و بازی درمانی و مدیریت تغذیه، زمان و امور مالی ارائه شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1629

به "کتاب استرس و روش های مدیریت آن منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب استرس و روش های مدیریت آن منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید