مناسب سازی تاسیسات گردشگری در حال احداث خراسان رضوی برای معلولان

به گزارش مجله تار و سه تار، تاسیسات گردشگری در حال احداث خراسان رضوی در زمینه مناسب سازی برای معلولین ملزم به رعایت استانداردها هستند در صورت عدم رعایت استانداردها پروانه بهره برداری نمی گیرند.

مناسب سازی تاسیسات گردشگری در حال احداث خراسان رضوی برای معلولان

ابوالفضل مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اعلام کرد که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجهی ویژه به معلوان دارد و کوشش می نماید وظیفه خود را نسبت به این قشر را با مناسب سازی تاسیسات گردشگری جامعه انجام دهد.

به گفته مکرفی فر مناسب سازی موضوعی چند بخشی است و باید در این راستا همه دستگاه ها و نهاد ها با همکاری یکدیگر حرکت نمایند و باید خود را به اجرای این قانون متعهد بدانیم.

ایشان در ادامه اضافه کرد که در صدور پروانه بهره برداری مراکز اقامتی الزام استاندارد سازی وجود دارد و اگر این فرآیند طی نگردد، از سوی سازمان موافقت اصولی را دریافت نمی نمایند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی توضیح داد:

باید تدابیری در مراکز که ساخته شده اند نیز اتخاذ گردد که در صورتی که امکان مناسب سازی آن ها وجود ندارد، باید امکانات و نیازهای معلولان و جانبازاران را در طبقه همکف پیش بینی نمایند.

مکرمی فر با اشاره به بعضی قوانین و مقررات مناسب سازی گفت: معلولان تنها جامعه هدف ما نیستند بلکه زنان باردار، بچه ها وسالمندان، را نیز شامل می گردد.

در ادامه احمد دیناری معاون سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اقدامات اداره کل در زمان ایجاد تاسیسات گردشگری برای رعایت مناسب سازی، اعلام کرد که در ستاد مناسب سازی استان چک لیستی مصوب شده که به تاسیسات گردشگری ابلاغ می گردد که در زمان ساخت باید آن استانداردها رعایت گردد.

حمید حسینی مدیرعامل انجمن شهر بدون مانع نیز مطرح کرد که خراسان رضوی رتبه اول کشور را در مناسب سازی دارد که این عزم جدی و همراهی مدیران را نشان می دهد.

وی در ادامه به گردشگری فراگیر اشاره نمود و گفت:

این رویکردی است که شرایط را برای استفاده همه افراد از محیط های توریستی فراهم می نماید و کم توانان و معلولان نیز می توانند به تمام امکانات شامل ساختمان ها، فضای شهری و اماکن توریستی دسترسی داشته باشند.

یوسف بیدخوری سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اضافه کرد که آنالیز مناسب سازی تاسیسات گردشگری از 5 ماه قبل شروع شده و تمام مراکز بازدید شده و نواقص به آن ها اعلام شده است و 50 درصد تاسیسات گردشگری استان تا خاتمه سال جاری مناسب سازی خواهد شد.

وی با بیان این که دسترسی ها، راه ها، وسایل حمل و نقل، مراکز تفریحی و اقامتی همه باید برای پذیرایی از معلولان آماده باشند، گفت:

باید بعضی حداقل ها را واحد های در حال بهره برداری رعایت نمایند، به عنوان مثال ورودی به مجموعه ها نیازمند اصلاح است تا بدون یاری گرفتن از دیگران در مراکز اقامتی رفت و آمد نمایند.

به گفته ایشان نشان ویژه مناسب سازی به واحد هایی که استاندارد ها را رعایت نموده باشند، اعطا می گردد و می توانند از مزایایی مانند استفاده این قشر از آن تاسیسات گردشگری بهره مند شوند.

منبع عکس کاور: دفتر فرهنگ معلولین

منبع: کجارو / خبرگزاری آریا
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1992

به "مناسب سازی تاسیسات گردشگری در حال احداث خراسان رضوی برای معلولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناسب سازی تاسیسات گردشگری در حال احداث خراسان رضوی برای معلولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید