ناراحتى هاى پستان

به گزارش مجله تار و سه تار، ممکن است حامله باشید و پذیرش این مسئله که این پستان هاى باد نموده و دردناک براى شماست، خیلى سخت باشد. در شب نمى توانید به راحتى بخوابید. ممکن است دوره قاعدگى شما نزدیک باشد و زیر پیراهن پشمى نرمى که صبح مى پوشید در هنگام حرکت براى شما ناراحتى ایجاد کند و یا شاید از توده سختى که در معاینه ماهانه پیدا نموده اید، بهت زده باشید.

ناراحتى هاى پستان

ناراحتى هاى پستان

مترجمان* :

دکتر حسن کریمی یزدی

دکتر پدرام مصطفایی

16 نکته براى کاهش درد

ممکن است حامله باشید و پذیرش این مسئله که این پستان هاى باد نموده و دردناک براى شماست، خیلى سخت باشد. در شب نمى توانید به راحتى بخوابید. ممکن است دوره قاعدگى شما نزدیک باشد و زیر پیراهن پشمى نرمى که صبح مى پوشید در هنگام حرکت براى شما ناراحتى ایجاد کند و یا شاید از توده سختى که در معاینه ماهانه پیدا نموده اید، بهت زده باشید.

به دنیاى شگفت انگیز تغییرات خوش خیم پستان خوش آمدید؛ شما تنها نیستید!

تخمین زده مى گردد حدود 70% زنان آمریکاى شمالى از تغییرات خوش خیم ولى آزار دهنده پستان رنج مى برند؛ حساسیتى که در دوران حاملگى و یا قبل از قاعدگى احساس مى کنید به خاطر سیکل طبیعى هورمون هاى جنسى، استروژن و پروژسترون، مى باشد. این هورمون ها به سلول هاى غدد شیرساز علامت مى دهند و باعث رشد آنها مى شوند و منطقه ها اطراف این غدد همراه با عروق خونى و دیگر مایعات مغذى، افزایش مى یابد. این بافت هاى پر از مایع، مى توانند فیبرهاى عصبى را تحت فشار قرار دهند و در نتیجه شما احساس درد کنید.

تغییرات فیبروکیستیک، شامل توده ها و کیست ها، اغلب منطقه ها غیر فعال را درگیر مى نمایند، مانند سلول هاى چربى.

رژیم خود را تغییر دهید.

یک رژیم کم چربى و پرفیبر - از فیبرى که در غلات، سبزیجات و دانه هاى حبوبات مى باشد - انتخاب کنید. دکتر کریستان مى گوید: مطالعاتى که اجرا شده نشان مى دهد که استروژن در زنانى که این رژیم را رعایت مى نمایند، به صورت دیگرى متابولیزه مى گردد و این به معنى تحریک هورمونى کمتر پستان هاست.

وزن خون را متناسب نگه دارید.

یعنى وزن را در محدوده ى متناسب با قد خود حفظ کنید. در زنان بسیار چاق، کاهش وزن باعث رهایى از درد و برجستگى پستان مى گردد. در زنان، چربى همچون یک غده ى اضافى عمل نموده و استروژن را فراوری و ذخیره مى کند. اگر شما چربى زیاد از حد داشته باشید ممکن است استروژن زیادى در بدن تان در گردش باشد و باعث پاسخ بالاى بافت پستان به آن گردد.

ویتامین مصرف کنید.

مطمئن شوید از غذاهایى استفاده مى کنید که از ویتامین C، کلسیم، منیزیم و ویتامین هاى B سرشارند. این ویتامین ها در تنظیم فراوری هورمون فعال نماینده بافت پستانى مؤثرند.

مارگارین و دیگر چربى ها هیدروژنه را مصرف کنید.

چربى هاى هیدروژنه)روغن جامد(مى توانند در قدرت بدن براى تبدیل اسیدهاى چرب ضرورى غذا به اسید گاما لینولئیک (12) (GLA) دخالت نمایند.

آرام باشید.

اپى نفرین، ماده اى است که از طریق غده فوق کلیوى، در زمان استرس ترشح مى گردد و در تبدیل اسیدهاى چرب به GLA اختلال ایجاد مى کند.

کافئین مصرف نکنید.

نفش کافئین در ناراحتى هاى پستان ثابت نشده است. یکى از محققان مرکز پزشکى نیوانگلند مى گوید: من زنانى را با درد و علایم دیگر تغییرات خوش خیم پستان دیدم که بعد از قطع مصرف کافئین بهبود یافته اند. بعلاوه باید از نوشیدنى هاى غیر الکلى، شکلات، بستنى، چاى و داروهاى ضد درد حاوى کافئین بپرهیزید.

از مصرف پیتزا پپرونى دست بردارید.

دکتر یوانى مى گوید: غذاهاى پر نمک باعث پف کردن پستان مى گردد. این مسئله مخصوصا هفت تا ده روز قبل از قاعدگى مهم است.

از دیورتیک ها)مدرها(دورى کنید.

دکتر تورنتون مى گوید: درست است که دیورتیک ها باعث خارج شدن مایعات از بدن مى شوند و به کاهش تورم پستان یاری مى نمایند؛ اما مصرف زیاده از حد مدرها باعث افزایش پتاسیم و اختلالات الکترولیت ها شده و فراوری گلوکز را کاهش مى دهد.

از داروها بهره ببرید.

ساندراسواین مى گوید: ایبوپروفن براى تسکین درد توصیه مى گردد. وى هشدار مى دهد که از مصرف داروهاى ضد التهاب استروئیدى پرهیز کنید.

از سرما بهره ببرید.

مک گین مى گوید: بعضى از زنان با فرو بردن دست در آب سرد و خیس کردن پستان شان به آرامش مى رسند.

و یا گرما را امتحان کنید.

وى مى گوید: زنان دیگر، با استفاده از تکه پارچه ى گرم و یا حمام با آب گرم، از درد رهایى مى یابند.

کرست مناسب تهیه کنید.

یک کرست محکم، مثل آنهایى که دونده ها استفاده مى نمایند، مى تواند از کشیده شدن فیبرهاى عصبى از طریق بافت هاى پر آب جلوگیرى کند. دکتر رادیو مى گوید: بعضى از زنان مى گویند که پوشیدن کرست در هنگام خواب، موجب آرامش آنها مى گردد.

هشدار پزشکى

آیا خوش خیم است؟ فقط پزشک تان تشخیص قطعى مى دهد.

فرض کنید که یک توده ى خوش خیم داشته اید و در بررسى ماهانه یک توده ى دیگر پیدا مى کنید، آیا درست است که آن را یک توده خوش خیم بدانید؟

خیر، اجازه دهید این قانون در مراقبت از پستان تان اجرا گردد: هرگاه توده ى جدیدى پیدا کردید، با پزشک تان مشورت کنید. ممکن است پزشک دستور نمونه بردارى از توده را بدهد و یا از یک سوزن براى بیرون کشیدن مایع کیست استفاده کند.

دکتر مک گین مى گوید: حدود 90% توده ها از طریق ى پزشکان یا پرستاران و با عکس بردارى از سینه یافت نمى شوند، بلکه زنان طى بررسى ماهانه خود، آن را کشف مى نمایند.

در مصرف قرص ها تجدیدنظر کنید.

مقدار استروژن قرص هاى ضد باردارى مى تواند به کوشش شما براى کنترل تغییرات خوش خیم پستان لطمه بزند. کلا قرص هاى با استروژن پایین مى تواند به فیبروکیستیک یاری کند ولى باعث بدتر شدن فیبرآدنوما)حالتى که توده اى متحرک ولى سفت وجود دارد(گردد.

با ماساژ، تجمع مایعات را کاهش دهید.

مک گین مى گوید: بعضى از زنان با ماساژ پستان که باعث بازگشت مایع اضافى به سیستم لنفاوى مى شوند، احساس راحتى و آرامش مى نمایند.

برترین زمان براى بررسى، یک هفته بعد از آغاز قاعدگى است، زیرا توده هایى که دقیقا قبل از قاعدگى در سطح قرار دارند در انتها قاعدگى به سرعت ناپدید مى شوند.

روشى دیگر

تسکین درد از طریق ى روغن کرچک

براى رهایى از التهاب پستان از کمپرس روغن کرچک بهره ببرید. یک پارچه را چهار لایه کنید و در داخل روغن قرار دهید ولى مراقب باشید آن قدر آغشته نگردد که روغن آن روى سینه سرازیر گردد. پارچه را روى پستان بگذارید، با پلاستیک روى آن را بپوشانید و سپس از پد گرمازا بهره ببرید؛ گرماى پد را روى میانه تنظیم کنید و اگر مى توانید آن را تحمل کنید روى داغ بگذارید. ممکن است سه تا هفت روز به کمپرس احتیاج داشته باشید.

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پی نوشت ها:

12- این ماده براى شما مفید است

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1746

به "ناراحتى هاى پستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناراحتى هاى پستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید