نانوذرات زنگ خطر ایجاد پلاک ها را پیش از حمله قلبی به صدا در می آورند

به گزارش مجله تار و سه تار، محققان نانوذراتی فراوری نموده اند که می توانند وجود پلاک های مسدود کننده شریان ها را قبل از ایجاد حمله قلبی یا سکته هشدار دهند.

نانوذرات زنگ خطر ایجاد پلاک ها را پیش از حمله قلبی به صدا در می آورند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نیواطلس، بیماری های قلبی عروقی دلیل اصلی مرگ ومیر در سراسر دنیا است، اما می توان با استفاده از سیستم های هشدار زود هنگام از تعداد آن ها کاست. مطالعه نوی دقیقاً چنین سیستمی را با استفاده از نانوذرات توسعه داده است. این ذرات موجب می شوند پلاک هایی که موجب انسداد عروق خونی می گردد، امواج فراصوت ساطع نمایند.

پلاک ها می توانند در طول زندگی فرد در عروق تجمع پیدا نمایند، اما خطرناک ترین پلاک ها پلاک هایی هستند که در اصطلاح پلاک های آسیب پذیر نامیده می شوند. این پلاک ها ممکن است ناپایدار شوند و به همین دلیل خطر بیشتری برای ایجاد مسائل جدی سلامت مانند حمله قلبی یا سکته مغزی در پی دارند.

البته گفته می گردد بی ثباتی این پلاک ها تا حد زیادی ناشی از عملکرد سلول های ایمنی است که سعی می نمایند آن ها را از بین ببرند. سلول های ایمنی التهابی به نام مونوسیت در پاسخ به التهاب ایجاد شده در دیواره شریان به سلول های ماکروفاژ تبدیل می شوند که وظیفه آن ها بلعیدن لیپید های مزاحم است. تجمع این سلول ها می تواند باعث از هم گسستن پلاک و در پی آن، ایجاد لخته گردد که می تواند منجر به انسداد جریان خون گردد.

در این مطالعه نو، محققان دانشگاه ایالتی میشیگان از این تجمع این سلول های ایمنی به نفع خود استفاده کردند. آن ها با استفاده از نانوذرات ساخته شده از نانولوله های کربنی، سلول های ایمنی - و به همین ترتیب پلاک ها - را تعیین کردند.

برایان اسمیت، یکی از محققان این مطالعه می گوید: نقطه قوت اصلی تکنیک نو ما عملکرد انتخابی آن است. اگر یک رگ خونی معمولی را با رگی که دارای پلاک است مقایسه کنید، ماکروفاژ ها و مونوسیت های بیشتری در رگی که دارای پلاک است، مشاهده می کنید. روش ما بر مبنای همین مونوسیت ها و ماکروفاژ ها عمل می نماید. در واقع هیچ نوع سلول دیگری نانوذرات را جذب نمی نماید.

هنگامی که سلول های ایمنی نانوذرات را به جذب کردند، می توان با استفاده از تابش نور لیزری به داخل شریان ها این سلول ها را جستجو کرد. نانوذرات با بازتاب امواج فراصوت به نور پاسخ می دهند، که این پاسخ با استفاده از یک مبدل می تواند محققان را از وجود پلاک مطلع کند.

تشخیص پلاک های بدون نانوذرات (سمت چپ) بسیار سخت تر از پلاک های دارای نانوذرات (راست) است

اسمیت می گوید: ما نور را به شریانی می رسانیم که در آن نوع خاصی از ذرات را وارد نموده ایم که می توانند آن نور را جذب نمایند. آن ها با انتشار انرژی حاصل از برخورد نور لیزر می توانند به صورت قابل شناسایی برای ما و قابل تبدیل به تصاویر سه بعدی، حضورشان را فریاد بزنند.

این گروه تحقیقاتی این ایده را روی موش ها آزمایش کردند و مشاهده کردند که نانوذرات یاری می نمایند که تا شش برابر پلاک ها بهتر از گروه کنترل تشخیص داده شوند. در حالت ایده آل، این ایده می تواند به توسعه روش نوی برای تشخیص پلاک ها قبل از ایجاد سکته قلبی یا سکته مغزی منجر گردد و به پزشکان زمان بیشتری برای مداخله بدهد. البته این گروه تحقیقاتی با یاری همین نانوذرات پیروز به دارورسانی هدفمند دارو های ضد پلاک، به پلاک های عروق هم شده است.

نتایج این تحقیق در مجله علمی Advanced Functional Materials منتشر شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1697

به "نانوذرات زنگ خطر ایجاد پلاک ها را پیش از حمله قلبی به صدا در می آورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوذرات زنگ خطر ایجاد پلاک ها را پیش از حمله قلبی به صدا در می آورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید