نمایش آثار مرتضی ممیز در خانه هنرمندان ایران

به گزارش مجله تار و سه تار، خبرنگاران: آثار زند یاد مرتضی ممیز پدر گرافیک ایران به روی دیوارهای خانه هنرمندان ایران رفت.

نمایش آثار مرتضی ممیز در خانه هنرمندان ایران

جهت دریافت خدمات هزینه نوسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران؛ نمایشگاه هی از آثار زنده یاد مرتضی ممیز هم زمان با نهمین سالروز درگذشت این هنرمند فقید عرصه طراحی و گرافیک ایران در خانه هنرمندان ایران گشایش یافت.

در این نمایشگاه علاوه بر نمایش شماری از اتودهای زنده یاد مرتضی ممیز لوگوهای معروف این هنرمند که تعدادی از آنها را همه روزه در زندگی مشاهده می کنیم نیز به نمایش درآمد.

حضور پرشمار علاقه مندان برای دیدن آثار این هنرمند فقید از نکات قابل توجه در افتتاح نمایشگاه بود.

مرتضی ممیز چهارم شهریور 1315 در خانواده ای هنردوست در تهران دیده به دنیا گگردد و از همان دوران کودکی استعداد و علاقه ویژه ای به هنر داشت.

ممیز با علاقه وافری که به طراحی و گرافی داشت، در دوران متوسطه برای فراهم کردن هزینه های تحصیلی خود برای مغازه ها تابلو نویسی می کرد و البته از همان دوران به خاطر علاقه خانوادگی به مصدق وارد جریانات سیاسی شد که نتیجه آن چند کاریکاتور در روزنامه شاهد بود.

وی تحصیلات خود را از سال 1335 با ورود به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی به صورت جدی دنبال کرد و پس از فارغ التحصیلی و برای ادامه تحصیل راهی فرانسه شد و گواهی طراحی غرفه را در مدرسه هنرهای تزئینی فرانسه اخذ کرد.

این هنرمند فقید در طول دوران حیات خود لوگوهای بسیار مطرحی چون سازمان استاندارد، سازمان آتش نشانی، شهرداری تهران، شرکت خودرو سازی سایپا، خانه هنرمندان، دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی و... را خلق کرد.

ممیز البته عهده دار مسوولیت هایی چون مدیریت گروه گرافیک و عکاسی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، مدیریت و طراحی هنری جشنواره بین المللی فیلم تهران (1352-1356)، ریاست هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران، ریاست دوسالانه های گرافیک ششم، هفتم و هشتم، مشاور هنری کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه تهران، ریاست کمیته ایرانی انجمن بین المللی طراحان گرافیک (AGI) و.. نیز بود.

این هنرمند فقید همچنین در طول فعالیت های هنری خود بیش از 10 نمایشگاه اختصاصی از 1339 تا 1377 در تهران و دو نمایشگاه اختصاصی در آلمان (1365-1367) برگزار کرد و در بیش از 74 نمایشگاه گروهی در ایران، آلمان، فرانسه، آمریکا، بلژیک، فنلاند و یوگسلاوی حضور پیدا کرد.

از زنده یاد مرتضی ممیز کتاب هایی نیز در عرصه هنر به یادگار مانده است و از دیگر فعالیت های او می توان به مدیریت هنری شمار زیادی از نشریات اشاره نمود.

این هنرمند فقید که به نام پدر گرافیک ایران نیز شناخته می گردد انتها پنجم آذرماه 1384 دیده از دنیا فروبست.

منبع: تسنیم
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 687

به "نمایش آثار مرتضی ممیز در خانه هنرمندان ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش آثار مرتضی ممیز در خانه هنرمندان ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید