نکات اصلی برای مراقبت از قلب

به گزارش مجله تار و سه تار، قلب بخش حساسی از بدن است به همین دلیل آگاهی مردم از روشهای مراقبت از این عضو اهمیت بسیاری دارد به خصوص اینکه مراقبت صحیح از قلب می تواند از بروز بیماری های قلبی پیشگیری کند.

نکات اصلی برای مراقبت از قلب

نکات اصلی برای مراقبت از قلب

قلب بخش حساسی از بدن است به همین دلیل آگاهی مردم از روشهای مراقبت از این عضو اهمیت بسیاری دارد به خصوص اینکه مراقبت صحیح از قلب می تواند از بروز بیماری های قلبی پیشگیری کند.

کاردیولوژی علم مطالعه، معالجه و پیشگیری از بیماری های کاردیوواسکولر(قلب و عروق) و هم مراقبت از قلب است. بیماری های کاردیوواسکولر به معنای هر بیماری اثرگذار بر روی سیستم قلبی - عروقی است که از آن جمله می توان به آترواسکلروزیس، نارسایی قلب، بیماری شریان های کرونر، بیماری های دریچه ای قلب، پرفشاری خون، شوک، آندوکاردیت و بیماری های مادرزادی قلب اشاره نمود.

آیا می توان از بیماری های کاردیوواسکولر اجتناب کرد؟

چون بروز بیماری های قلبی متاثر از شیوه زندگی و رعایت نکات پیشگیرانه است بنابراین اجتناب از بیماری های کاردیوواسکولر و کاهش چشمگیر خطرات و مسائل قلبی امکانپذیر است.

بسیاری از مردم فاکتورهای بی تعدادی برای افزایش خطر بروز بیماری های قلبی در آینده دارند که حذف این فاکتورها به کاهش مقدار خطرها یاری می نماید. پیشگیری از بروز بیماری های کاردیوواسکولر (قلبی عروقی) سخت نیست.

نکاتی برای پیشگیری از بیماری های کاردیوواسکولر

تحقیقات فراوانی در مورد نحوه پیشگیری از بیماری های قلب و عروق وجود دارد؛ این تحقیقات به طور معین عوامل خطر و راه های پیشگیری را میزان گیری نموده است و به نحوی که مردم می توانند با به کار بستن آنها احتمال ابتلاء به بیماری های قلبی را کاهش دهند.

مراقبت های قلبی پیشرفته بسیار سخت نیستند و انتخاب یک شیوه زندگی سالم در این باره بسیار مهم است که در ذیل به بعضی از آنها اشاره می گردد.

*رژیم غذایی کم چرب و کم کلسترول، محدود کردن جذب چربی ها و افزایش مقدار جذب غذاهای کم چرب، خوردن مقادیر فراوانی میوه، سبزیجات و دانه ها و غلات، اجتناب یا محدود کردن مقدار جذب مارگارین، دوری از چربی های سنگین در محصولات غذایی و شیرینی ها لازم است. اگر رعایت این نکات برای شما سخت است می توانید در این باره با متخصص تغذیه مشورت کنید.

* سطح کلسترول خونتان را کنترل کنید و از پزشک معالجتان بخواهید برای اطمینان از برقراری تعادل بین سطحLDL و HDL خون، پایین نگهداشتن LDL و بالا نگهداشتن HDL مقدار کلسترول خونتان را چک کند.

*وزنتان را در حد متعادل نگه دارید و اگر به چاقی مبتلا و کاهش وزن برای شما سخت است با پزشکتان مشورت کنید چون چاقی و ابتلاء به بیماری های کاردیوواسکولر(قلبی عروقی) با یکدیگر مرتبطند و در افراد چاق، قلب بار اضافی را تحمل می نماید. اغلب افراد می توانند با رعایت یک رژیم غذایی مناسب و تمرین های منظم ورزشی کاهش وزن موفقی داشته باشند.

*به صورت تدریجی تمرین های منظم ورزشی به مقدار حداقل 3 تا 4 دفعه در هفته به مدت 40 دقیقه شروع کنید و در صورت وجود مشکل جدی یا اضافه وزن زیاد با پزشکتان مشورت کنید و از روآوردن به یک باره به تمرین های سنگین خودداری کنید.

*دیابتتان را در حد کنترل شده ای نگه دارید و داروهای مورد احتیاج، پیگیری های لازم و توصیه های پزشکتان را جدی بگیرید. بعلاوه اگر سابقه دیابت در خانواده دارید یا تصور می کنید که مبتلا به دیابت هستید قندخونتان را به طور مرتب چک کنید چون افراد دیابتی شانس بیشتری برای ابتلاء به بیماری های قلب و عروق دارند.

چه طور چاقی و اضافه وزن مسائل قلبی را ایجاد می نمایند؟

چاقی و اضافه وزن در تعداد فراوانی از افرادی با جراحی های قلب و عروق گزارش و چاقی به اسم عامل اصلی برای نارسایی قلبی شناخته شده است. چاقی تسهیل نماینده بیماری های قلبی نظیر نارسایی احتقانی قلب و بیماری های مزمن ایسکمی قلب است.

توده بدنی زیاد به مقدار بیشتری جریان خون احتیاج دارد بنابراین اضافه وزن بیش از میزان به افزایش حجم خون در بدن منتهی می گردد و قلب حجم بیشتری از خون را پمپ می نماید واکنش عضله قلب به این اضافه بار به صورت افزایش سایز و میزان قلب بروز می نماید در نتیجه درجاتی از هایپرتنشن(پرفشاری خون) هم بروز می نماید.

با بزرگتر شدن میزان قلب، عروق و شریان های کرونر برای خونرسانی به قلب بزرگ شده نارسا می شوند از این رو و برای جبران این نارسایی شاخه های بیشتری از عروق کرونر تشکیل می گردد که البته برای توده عضلانی قلب کافی نیست.

در اغلب موارد بر اثر این تغییرات، بافت هایپرتروفیک قلب توانایی انقباض و قابلیت الاستیسته اش را از دست می دهد و در نتیجه مقادیر خون پمپاژ شده در هر انقباض کاهش می یابد.

این تغییرات نارسایی احتقانی قلب را سبب می گردد به عبارت دیگر قلب با از دست دادن قدرت انقباضی نمی تواند مقادیر کافی خون را پمپاژ کند.

اضافه وزن با افزایش سطح کلسترول خون و چربی های غیرطبیعی خون همراه است همان طور که با پیشرفت دیابت نوع 2 این تغییرت رخ می دهد. در دیابت نوع 2 با بروز اختلالات لیپیپدی پلاک هایی در جدار عروق خونی ایجاد می گردد که پدیده آترواسکلروزیس را در پی دارد چنانچه این تغییرات در عروق خون رسان قلب (عروق کرونر) ایجاد گردد بیماری های ایسکمی قلب حادث و در نهایت به حملات و سکته های قلبی منجر می گردد.

دیابت نوع 2 از عوارض چاقی و اضافه وزن و مرتبط با بیماری های ایسکمی قلب است افراد چاق معمولاً در پی سلامت و تناسب اندام خود نیستند و شانس بیشتری برای ابتلاء به بیماری های ایسکمی قلب دارند.

مبتلایان به دیابت نوع 2 به آهستگی و بدون علامت آشکاری به مسائل قلبی دچار می شوند تا زمانی که حمله قلبی کشنده ای رخ دهد. بنابراین دیابتی های نوع 2 به طور جدی در معرض بیماری های ایسکمی قلبی هستند و این دسته از افراد باید درمان های مناسبی برای بیماری های ایسکمی قلب دریافت نمایند.

منبع:سلامت نیوز

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1743

به "نکات اصلی برای مراقبت از قلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات اصلی برای مراقبت از قلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید