وضعیت چاه های غیرمجاز قرمز شد

به گزارش مجله تار و سه تار، آمارها حاکی است که سالانه 5.5 میلیارد متر مکعب از مخازن آب زیرزمینی کشور کسر می گردد و اکنون کسری تجمعی سفره های زیرزمینی به 134 میلیارد مترمکعب رسیده و این در حالی است که هر سال کمتر از 100 میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر داریم.

وضعیت چاه های غیرمجاز قرمز شد

به گزارش خبرنگاران، بحران آب بر سر سفره های زیرزمینی ایران سایه انداخته و آمار و ارقامی که درباره این منابع آبی اعلام می گردد، چندان خوشایند نیست؛ به طوری که طبق آخرین آمار، تمامی دشت های کشور با افت سطح منابع آب زیرزمینی روبرو هستند. 405 دشت ایران در وضعیت ممنوعه است و 17 دشت دیگر نیز در حال آنالیز است که این موضوع بسیار هشداردهنده به نظر می رسد.

وضعیت قرمز چاه های غیرمجاز

آمار و ارقام مختلفی درباره تعداد چاه های غیرمجاز اعلام می گردد؛ حدود 470 هزار حلقه چاه مجاز و حدود 320 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد. کل برداشت آب به صورت مجاز، 49 میلیارد مترمکعب و به صورت غیرمجاز 7.3 میلیارد مترمکعب است. گفته می گردد یکی از برنامه های وزارت نیرو این است که چاه های غیرمجاز معین تکلیف گردد، البته از 320 هزار چاه غیرمجاز 220 هزار چاه زیر 20 متر است و برداشت قابل توجهی از آن ها صورت نمی گیرد.

وقتی گفته می گردد حدود 470 هزار حلقه چاه مجاز و حدود 320 هزار حلقه غیرمجاز داریم که سالی 13 تا 14 هزار حلقه مسدود می گردد، یعنی نزدیک به 20 تا 22 سال زمان می برد که همه چاه های غیرمجاز کشور مسدود شوند.

از میان 487 هزار حلقه چاه دارای پروانه بهره برداری، حدود 416 هزار حلقه چاه مربوط به بخش کشاورزی است. تاکنون برای 487 هزار حلقه چاه کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات پروانه بهره برداری صادر شده است. از این تعداد 416 هزار حلقه مربوط به بخش کشاورزی است و عمده تخلیه آب سفره های زیرزمینی مربوط به مصارف این بخش است.

طبق آمارهای وزارت نیرو، 114 هزار حلقه چاه غیرمجاز با عمق بیش از 20 متر در کشور وجود دارد. چاه های یاد شده با 5.5 میلیارد مترمکعب تخلیه از منابع زیرزمینی تاثیر سنگینی بر منابع این بخش دارند و 80 درصد از تخلیه چاه های غیرمجاز را به خود اختصاص داده اند. در این بین، 200 هزار حلقه چاه کم عمق و چاهک غیرمجاز نیز وجود دارند که تخلیه چندانی از منابع آب زیرزمینی ندارند. این چاه ها عمدتا از آب های سطحی استفاده نموده و آب دهی یک لیتر در ثانیه دارند.

افزایش کسری مخازن سفره های زیرزمینی

در نخستین روز تابستان امسال بود که قاسم تقی زاده خامسی- معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا- در یک نشست خبری اعلام نمود: مخازن سفره های زیر زمینی آبی کشور 130 میلیارد مترمکعب کسری دارد و این میزان کسری با یکسال بارندگی تأمین نمی شوند، زیرا ما حدود 10 سال خشکسالی داشتیم.ما به دلیل بارندگی ها 76 میلیارد مترمکعب ورودی آب داشتیم، اما همه این میزان را نتوانستیم نگه داریم.

به گفته وی بخشی به تالاب ها و بخشی به دریاها رفته است. مخازن سدها می تواند کلاً 50 میلیارد مترمکعب آب نگه دارند که از این میزان 20 درصد آن برای سیلاب های احتمالی خالی نگه داشته می گردد.

آمار ارائه شده توسط تقی زاده خامسی طی سه ماه گذشته تغییر یافت و طبق آخرین آمار و به نقل از وزارت نیرو در حال حاضر کسری تجمعی سفره های زیرزمینی به 134 میلیارد مترمکعب رسیده است. طبق این آمار 10 هزار روستای کشور هنوز آب پایدار ندارند و شرایط آبی کشور مناسب نیست. مسئولان بر این باورند که در ابتدا باید مصرف را کنترل کنیم و اولویت مدیریت مصرف در بخش کشاورزی است که حدود 90 درصد آب را در اختیار دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 329

به "وضعیت چاه های غیرمجاز قرمز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وضعیت چاه های غیرمجاز قرمز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید