چشم انداز آزادکاری به افق 1400

به گزارش مجله تار و سه تار، از راه رسیدن سال جدید، یکی از طلایی ترین زمان ها برای برنامه ریزی و هدف گذاری و ترسیم چشم انداز در جنبه های مختلف زندگی به شمار می رود.

چشم انداز آزادکاری به افق 1400

این هدف گذاری ها در بیشتر مجموعه های کسب وکاری در روزهای شروع سال جدید انجام می گردد و افراد متناسب با برنامه های کلی مجموعه، راستا کاری خود را تعیین می نمایند اما وقتی آزادکار هستید، ممکن است به دلیل انعطاف پذیری بیشتر و خارج از قاعده بودن نوع فعالیت تان، کمتر درگیر هدف گذاری و ترسیم چشم انداز برای سالی که پیش رو دارید شوید. اما در سالی که گذشت بیشتر مشاغل به دلیل شیوع کووید-19 با شرایطی غیرعادی روبه رو بودند و با مسائل مختلفی روبرو شدند.

به همین خاطر شاید بیشتر از هر زمان دیگری احتیاج داریم تا در عملکرد خود دقیق شویم و با وجود شرایط به وجودآمده برای ادامه فعالیت های کاری مان برنامه ریزی کنیم تا در سرانجام سال رضایتمندی بیشتری نسبت به سال 99 از فعالیت های حرفه ای مان داشته باشیم.

اگر تا امروز هم به این موضوع فکر ننموده بودید، همین الان کاغذ و قلمی بردارید و با درنظرگرفتن شش نکته زیر آخرین برگ از قرن را هدفمندتر ورق بزنید.

هدف های دست یافتنی را تعیین کنید

وقتی آزادکار هستید ناخودآگاه با جریان پیشنهادهای کاری که برایتان پیش می آید همراه می شوید. به ویژه اگر در حرفه خود توانمند و شناخته شده باشید، با پیشنهادهای کاری متعددی روبه رو خواهید بود و چون ساعت کاری تعیینی ندارید، ممکن است آن قدر درگیر کار شوید که یادتان برود چه خواسته و هدفی داشته اید و در چشم به هم زدنی یک سال دیگر هم می گذرد. به همین دلیل هدف گذاری در ابتدای سال جدید و انتخاب همکاری ها مطابق با اهداف و برنامه هایی که برای خود در نظر گرفته اید می تواند به افزایش بهره وری و رضایتمندی شغلی تان بیفزاید.

ابتدا صندلی امروزتان را در جهانی حرفه ای که در آن مشغول فعالیت هستید تعیین کنید و پس از آن صندلیی که دوست دارید تا سرانجام سال به آن دست پیدا کنید را واقع بینانه با درنظرگرفتن امکانات و زمان بندی تعیین کنید. حالا برای دستیابی به این هدف عظیم تر هدف گذاری های کوچک برای طول سال داشته باشید تا در طول سال جریان کار شما را از راستا دستیابی به هدف تان منحرف نکند.

از ظرفیت فضای مجازی بیشتر بهره ببرید

از ظرفیت ویژه فضای مجازی و بازاریابی دیجیتال برای هر نوع مهارت و فعالیت حرفه ای که دارید غافل نشوید.

اگر هنوز خود را برای جذب مخاطبان بیشتر در این فضا آماده ننموده اید، همین الان وقت ارتقای مهارت هایتان در زمینه بازاریابی دیجیتال و جذب مخاطب در شبکه های اجتماعی مختلف فضای مجازی است.

با فرصتی که فضای مجازی در اختیارتان قرار می دهد، دامنه مشتریان تان به مراتب توسعه خواهد یافت. علاوه براین فعالیت مداوم در فضای مجازی این امکان را برایتان فراهم می نماید که با احتیاج روز جامعه مخاطب تان بهتر آشنا باشید و بر اساس ذائقه روز مشتریان تان خود را ارتقا دهید. از سوی دیگر می توانید فعالیت رقبای خود را نیز رصد کنید و از راهکارهای موفقیت شان الگو بگیرید.

توانایی هایتان را ارتقا دهید

از مهم ترین مواردی که می تواند به تداوم و امنیت درآمدی افراد آزادکار یاری کند، ارتقای دانش و کوشش برای به روز بودن متناسب با احتیاجهای بازار کار به شمار می رود. سعی کنید در سال جدید بودجه ای را برای افزایش مهارت های خود اختصاص دهید. شرکت در دوره های آموزشی متفاوت متناسب با حوزه فعالیت تان می تواند در ارتقای فعالیت های آزادکاری تان بسیار مؤثر باشد. شاید امروز مهارت هایتان برای کارفرما بسیار کاربردی باشد اما اگر به صورت مداوم با جریان سریع پیشرفت فناوری پیش نروید و به روز نشوید، به زودی فرصت های شغلی پیش رویتان محدود خواهد شد.

بیشتر نه بگویید

یکی از مسائلی که اغلب افراد آزادکار با آن روبرو هستند، پذیرفتن تمام یا بیشتر پیشنهادهای کاری فراتر از ظرفیت واقعی شان است. حتما به عنوان فردی آزادکار این تجربه را داشته اید که احساس کنید از همه طرف باکارهایی که قبول نموده اید، احاطه شده اید و هیچ فرصتی برای خودتان و وقت گذراندن با خانواده و عزیزان تان ندارید. اگر چنین شخصیتی دارید، سال جاری تمرین کنید که بیشتر نه بگویید. مطمئن باشید جهان با نه گفتن شما به سرانجام نمی رسد.

درست است، نه گفتن به کار برای فردی که آزادکار است به معنی نه گفتن به کسب درآمد است اما واقعیت این است زمانی که هر پیشنهاد کاری کوچک و کم درآمدی که حتی علاقه ای به انجامش ندارید از هر کارفرمایی که ممکن است حتی اخلاق خوبی برای همکاری نداشته باشد، بپذیرید در طولانی مدت قطعا تأثیرات مخرب تری نسبت به درآمدی که برایتان ایجاد نموده به روح و روانتان وارد خواهد نمود. حتی ممکن است با ایجاد حس خستگی مفرطی که برایتان به جا می گذارد، شمارا نسبت به کاری که انجام می دهید، دلسرد کند و تصمیم بگیرید از کارتان دست بکشید.

حساب وکتاب هایتان را منظم کنید

مشکل عظیم دیگری که بیشتر افراد آزادکار با آن روبه رو هستند، به هم ریختگی حساب های اقتصادی و دریافت دستمزدشان است. افراد آزادکار معمولا همزمان ممکن است با چند کارفرما چند طرح مختلف را پیش ببرند که هرکدام زمان بندی و قرارداد متفاوتی دارد. به همین دلیل ممکن است برای دریافت دستمزدشان با آشفتگی زیادی روبه رو شوند و حتی در بعضی موارد فراموش نمایند چه زمانی موعد دریافت دستمزدشان بوده است.

سعی کنید برای سروسامان دادن به این اوضاع از نرم افزارهای حسابداری ساده که کاربری آسانی دارند در سال جدید بهره ببرید. در حال حاضر چند نرم افزار رایگان برای حسابداری افراد آزادکار در دسترس است که می توانید از خدماتشان برای نظم دهی به حساب وکتاب های اقتصادی تان بهره ببرید. حتی در بعضی از این نرم افزارها امکان ایجاد پیش نویس قرارداد یا آماده سازی پیش فاکتور برای هر پیشنهادی که دریافت می کنید، وجود دارد و احتیاجی نیست زمان بندی پرداخت ها را به خاطر بسپارید بلکه نرم افزار سررسید موعد پرداخت ها را یادآور گردد.

بیشتر به فکر مراقبت از خودتان باشید

فرقی نمی نماید از چه راستای کسب درآمد دارید؛ سلامت باید همواره اولین اولویت تان باشد. بدون شک مراقبت از سلامت ذهنی و جسمی اولین و مهم ترین کلید برای نه فقط کار و کسب درآمد بلکه برای داشتن زندگی خوب و شاد است. نکته ای که آزادکارها معمولا از آن غافل می شوند.

یکی از دشواری های آزادکاری درکنار محاسن متعددی که می تواند برای فرد به همراه داشته باشد، نداشتن ساعت کاری تعیین و الزام برای انجام حجم تعیینی از کار طی ساعت کاری روزانه است. خیلی زمان ها ممکن است، همپوشانی چند کار باهم و نزدیک شدن زمان تحویل شان استرس و فشار زیادی را به روح و جسم تان وارد کند یا حتی مانع غذا خوردن درست یا خواب کافی تان گردد. سعی کنید سال جاری با خودتان قرار بگذارید تا حد امکان در چنین شرایط آسیب رسانی قرار نگیرید. روشی را برای یادآوری اهمیت به سلامت پیدا کنید و هرروز به خودتان یادآور شوید وقتی سلامت نباشید، کار هم نمی توانید بکنید و درآمدی هم نخواهید داشت. پس اولویت اول همواره باید توجه به سلامت روح و جسم تان باشد تا بتوانید پرقدرت و کارآمد فعالیت حرفه ای تان را دنبال کنید.

عسل اخویان طهرانی - دانش / روزنامه خبرنگاران

برگرفته از: freelanceinformer.com و smallbiztrends.com

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1508

به "چشم انداز آزادکاری به افق 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم انداز آزادکاری به افق 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید