سورپرایز بازار خودروی 2022
به گزارش مجله تار و سه تار، اکونومیست پیش بینی کرد فروش خودروهای تازه در سال 2022 به سطح قبل از همه گیری کرونا (2019) بازنخواهد گشت. همچنین بزرگ ترین رخداد سال 2022 رشد تولید خودروهای برقی خواهد بود؛ به طوری که همراه با افزایش تقاضا، حدود 9درصد از فروش خودروهای تازه در این سال متعلق به برقی ها خواهد بود که نسبت به سهم 4درصدی سال 2019 افزایش خواهد داشت.
به گزارش دنیی اقتصاد، مجله اکونومیست در ویژه نامه سال نوی خود به تحلیل وضع خودروسازی دنیا در سال جاری پرداخته و فرایند بازار را نیز در 2022 پیش بینی کرده است. حالا که کمتر از دو هفته از آغاز سال 2022 میلادی می گذرد، پیش بینی ها و تحلیل های مختلف از سرنوشت خودرو در این سال، حکایت از تداوم و البته کمرنگ ترشدن بحران ریزتراشه ها و ادامه فرایند صعودی قیمت دارد. ازآن سو تولید و فروش خودروهای برقی و هیبریدی نیز همچنان بر مدار صعود خواهد بود و این یعنی، خودروهای بنزینی و دیزلی کمتری تولید می شود.
به گزارش سرویس بین الملل دنیای اقتصاد طبق پیش بینی مجله اکونومیست، هرچند فروش خودروهای نو در سال 2022 به سطح قبل از همه گیری آن در سال 2019 باز نخواهد گشت، اما اولا میزان فروش این خودروها تا 6 درصد و مدل های تجاری تا 7 درصد بالا خواهد رفت و ثانیا خودروهای برقی نیز به فرایند روبه رشد خود ادامه خواهند داد. به عبارت بهتر، پیش بینی می شود صنعت و بازار خودروی دنیا روزهای بهتری را در 2022 تجربه کنند، زیرا دو ابرچالش پاندمی کرونا و کمبود ریزتراشه ها، در سال جاری کمرنگ تر خواهد شد.
پیش از آنکه به تحلیل اوضاع صنعت و بازار خودرو در سال میلادی جاری بپردازیم، ابتدا نگاهی می اندازیم به مهم ترین اتفاقات رخ داده در خودروسازی دنیا در 2021، سالی که هرچند اثر همه گیری کرونا در خودروسازی کمرنگ تر از 2020 شد، اما این صنعت در گرداب پاندمی ریزتراشه ها گرفتار آمد.
بدون تردید اصلی ترین چالش خودروسازی دنیا در 2021، بروز بحران ریزتراشه ها (قطعات نیمه هادی) بود که سبب شد خطوط تولید خودروسازان در سراسر دنیا در مقاطعی متوقف و انبارهایشان پر از محصولات ناقص شود. طی این سال ها استفاده از قطعات موردنظر در خودروها به علت مجهزتر شدن، به شدت افزایش یافته و طی سال میلادی گذشته عرضه در مقابل تقاضا کم آورد و خودروسازان گرفتار شدند. طبق آخرین آمار، چند میلیون دستگاه خودروی کمتری در سال 2021 نسبت به 2020 به تولید رسیده که علت اصلی آن همین بحران ریزتراشه ها بود. این بحران علاوه بر اینکه تحویل خودرو به مشتریان را به تعویق انداخت، قیمت ها را نیز بالا برد، چه در بازار محصولات صفر کیلومتر و چه در دست دوم ها. با وجود این ابرچالش اما خودروسازی دنیا توانست تا حد قابل توجهی از گرداب پاندمی کرونا فاصله بگیرد، به نحوی که در سال گذشته میلادی به واسطه واکسیناسیون گسترده علیه این ویروس مرگبار، کمتر خبر از تعطیلی خطوط تولید و قرنطینه کشورها به گوش رسید. در سال 2020 که پاندمی کرونا رفته رفته اوج گرفت، بسکمک از خطوط تولید خودرو و قطعات در سرتاسر دنیا تعطیل شد، موضوعی که تولید را کاهشی کرد و فروش آنلاین را توسعه داد. حالا اما اوضاع بسیار بهتر از قبل شده و می توان ادعا کرد خودروسازی تا حد بسیار زیادی از ابرچالش کرونا عبور کرده است.
در سال جاری میلادی اما اهتمام خودروسازان به طراحی و تولید محصولات برقی و هیبریدی نیز بیشتر خواهد شد تا این خودروها سهم بالاتری را از بازار به خود اختصاص بدهند. حتی برخی خودروسازانی که پیش تر چندان موافق موج دنیای برقی سازی صنعت خودرو نبودند، خبر از سرمایه گذاری کلان در این حوزه دادند، از جمله تویوتا موتورز ژاپن. این شرکت پیش تر چندان با قافله دنیای برقی سازی همراه نبود، اما اخبار منتشره از سرمایه گذاری های نو تویوتا، نشان از آینده برقی خودروساز ژاپنی دارد.
بازار خودرو در 2022
اما طبق پیش بینی مجله اکونومیست، هرچند بحران ریزتراشه ها در خودروسازی همچنان طی سال جاری ادامه می یابد، با این حال به نظر می رسد تولید و فروش در سطح بهتری نسبت به 2021 قرار خواهد گرفت. پیش بینی خودروسازان بزرگ نیز این است که این ابرچالش در سال میلادی آینده رفع خواهد شد، اما اثر آن بر تولید، کمتر از 2021 است. به گزارش گروه بین الملل دنیای اقتصاد، اکونومیست پیش بینی کرده که اروپای شرقی رکورد بیشترین جبران فروش را در سال 2022 به خود اختصاص خواهد داد و قاره آمریکا نیز با فاصله کمی پس از آن قرار خواهد گرفت. بازارهای آسیایی هم که زمینه کمتری برای بهبود در سال 2021 داشته اند، به آرامی پیشروی خواهند کرد. پیش بینی می شود که نیمی از فروش دنیای خودرو در سال میلادی جاری را این بازارها به خود اختصاص بدهند. از سوی دیگر اما با شدت گرفتن جنگ تکنولوژیک میان آمریکا و چین، کمبود ریزتراشه ها همچنان به عنوان مانعی بر سر راه تولید عمل خواهد کرد، به عبارت بهتر، با وجود کمرنگ تر شدن اثر ابرچالش ریزتراشه ها در خودروسازی، شرکت های خودروساز نمی توانند از تمام ظرفیت تولیدشان استفاده کنند و این موضوع منجر به تداوم افزایش قیمت محصولات و ترافیک انبارهایشان می شود. در واقع به نظر می رسد تعادل لازم بین عرضه و تقاضا در بازار دنیای خودرو طی سال 2022 ایجاد نخواهد شد، بنابراین منحنی قیمت به فرایند صعودی خود ادامه می دهد. ازآنجاکه افزایش قیمت خودروهای نو در بازار دست دوم ها نیز اثر می گذارد، این مدل خودروها نیز روزهای گران تری را نسبت به 2021 سپری خواهند کرد. مساله دیگر که آن نیز از تبعات تداوم بحران ریزتراشه ها محسوب می شود، ادامه دپوی خودروها در پارکینگ خودروسازان به علت نقص قطعه است. در سال گذشته خودروسازان مجبور شدند بخشی از محصولات خود را به علت کمبود ریزتراشه ها دپو کرده یا حتی به صورت ناقص و با حذف برخی آپشن ها تحویل مشتریان دهند. احتمال دارد که این ماجرا طی سال میلادی جاری کمرنگ تر از 2021 باشد، اما بعید به نظر می رسد خاتمه یابد.
تولید برقی ها روی دور تند
همچنین در سال 2022، خودروهای برقی و هیبریدی به فرایند روبه رشد خود ادامه خواهند داد، چه آنکه خودروسازان مدت هاست تصمیم خود را برای گذار از محصولات بنزینی به خودروهای به اصطلاح پاک گرفته اند. قافله خودروهای پاک از چند سال قبل به راه افتاده و هرچه می گذرد، خودروسازان بیشتری به آن می پیوندند. پیش بینی می شود تا دو دهه آینده، سهم غالب در صنعت و بازار خودرو به برقی ها و هیبریدی ها اختصاص یابد. به گزارش گروه بین الملل دنیای اقتصاد بزرگ ترین داستان خودرویی سال 2022 ادامه درخشش برقی ها و ظهور محصولات نو در این بخش است که استانداردهای کاهش انتشار دی اکسیدکربن و کمک های دولتی به رشد آنها کمک خواهد کرد. آمریکایی ها 174 میلیارد دلار برای خودروهای برقی هزینه خواهند کرد، در حالی که از مجموع فروش6/ 5 میلیون دستگاهی خودروهای برقی، بیش از 4 میلیون آن از طریق اروپایی ها و چینی ها خریداری خواهد شد. با افزایش تقاضا، این میزان فروش حدود 9 درصد از فروش خودروهای نو در سال 2022 را تشکیل خواهد داد، آن هم در حالی که سهم آنها در سال 2019 تنها 4درصد بود. طبق پیش بینی اکونومیست، شرکت ژاپنی تویوتا نخستین خودروی کاملا برقی خود را در سال میلادی جاری به بازار عرضه خواهد کرد و خودروهای بزرگ تر مانند پیکاپ برقی مدل اف 150 شرکت فورد نیز عرضه بیشتری را تجربه می کنند. در نهایت اما وین فست ویتنام و شی جی چین نیز تازه واردهای بازار خودروهای برقی در سال جاری خواهند بود. بر اساس پیش بینی های اکونومیست اما خودروسازان قطب های تولید خود را در سال پیش رو افزایش خواهند داد. در این بین می توان به قطب تولید خودروهای برقی رنو در فرانسه، کارخانه تولید خودروهای تسلا در شهر برلین آلمان و کارخانه تولید خودروهای هیوندای در اندونزی اشاره کرد. اینها البته تنها چند نمونه از نمونه فعالیت های توسعه ای خودروسازان در سال جاری به شمار می فرایند که بیشتر محصولات برقی را هدف گرفته اند. از سوی دیگر، تامین مالی نیز به سمت توسعه زیرساخت های شارژ و تولید باتری خودروهای برقی سرازیر می شود. با این وجود، تولید باتری به علت کمبود مواد اولیه با محدودیت روبرو خواهد بود.
در کنار خودروهای برقی، در سال 2022 خودروهای خودران نیز با تغییراتی در فرایند تولید و عرضه روبه رو می شوند. به گزارش گروه بین الملل دنیای اقتصاد البته فرایند تغییر در عرصه خودران ها، آهسته خواهد بود. در این بین، فولکس واگن با هدف جلو بردن خودروهای خودران نرم افزار خود را به روز خواهد کرد. همچنین شرکت چینی پونی ای نیز تاکسی های روباتیک خود را در کالیفرنیا رونمایی می کند. قطر نیز در سال 2022 حمل ونقل عمومی خودران خود را راه اندازی خواهد کرد. با این حال، اتحادیه اروپا با هدف اطمینان دادن به افرادی که نگران سازوکار خودروهای خودران هستند، قوانین امنیت جاده ای سخت تری را وضع خواهد کرد. سرآمد و آغازگر خودروهای خودران، تسلاموتورز آمریکاست که البته تا امروز چند تصادف منجر به مرگ نیز در خودروهای این شرکت به ثبت رسیده است. این حوادث، فناوری خودران تسلا و در کل خودروهای بدون دخالت راننده را زیر سوال برده و ابهامات و تردیدهای زیادی را برای مشتریان ایجاد کرده است. با این حال، این موضوع سبب نمی شود غول های خودروسازی دنیا دست از خودران ها بردارند، هرچند بدون تردید فراگیر شدن شان سال ها (خیلی بیشتر از برقی ها) طول خواهد کشید.
منبع: فرارو