7 سکه تاریخی به موزه خوی انتقال یافت

به گزارش مجله تار و سه تار، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی گفت: هفت سکه تاریخی مربوط به خوی از موزه ملی ایران به موزه این شهرستان منتقل شد.

7 سکه تاریخی به موزه خوی انتقال یافت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، عزیز میرزایی با اشاره به قدمت تاریخی سکه ها گفت: این هفت سکه مربوط به دوره فتحعلی شاه قاجار است، یک روی آنها ضرب خوی و در روی دیگر این سکه ها دارالصفای خوی حک شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی با بیان اینکه تاریخچه ضرب سکه در خوی از عهد سلجوقیان عراق و اتابکان آذربایجان شروع می گردد توضیح داد: منابع و ماخذ سکه شناسی و مسکوکات، از دارالضرب یا ضراب خانه خوی از دوره ایلخانیان، جلایریان، تیموریان، قراقوینلوها، صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه سخن گفته و به معرفی سکه های چندی از ضرب خوی پرداخته اند.

او اظهار کرد: در دوران قاجاریه، خوی جزو 13 شهر دارای ضرابخانه بوده که در دوران قاجار به دستور ناصرالدین شاه ضرابخانه های شهرها تعطیل شد و ضرب سکه به طور کامل در تهران انجام می شد.

میرزایی اضافه کرد: در میان انواع مختلف منابع مهم برای شناخت پیشینه تاریخی یک فرهنگ، سکه به عنوان سندی برجای مانده از پیشینیان در شمار مهم ترین این دست منابع مستند شناخته شده است و این سند پرارزش به روشن شدن تاریخ و سیر تمدن در گذشته یاری شایان می نماید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 238

به "7 سکه تاریخی به موزه خوی انتقال یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 سکه تاریخی به موزه خوی انتقال یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید