ادامه فرایند افزایش ساعت بازدید از عالی قاپو نیازمند تامین زیرساخت هاست

به گزارش مجله تار و سه تار، ایلنا/ براساس اخبار بدست رسیده، ادامه فرایند افزایش ساعت بازدید از عالی قاپو نیازمند تامین زیرساخت هاست.

ادامه فرایند افزایش ساعت بازدید از عالی قاپو نیازمند تامین زیرساخت هاست
بیشتر بخوانیدکاخ عالی قاپو | محل اقامت شاه عباس بزرگ

در سفر اخیر عزت الله ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) به اصفهان و بازدید از میدان نقش جهان و بنای عالی قاپو، دستوراتی درخصوص افزایش ساعات بازدید از این مجموعه تاریخی از ساعت 16:30 به ساعات 20 داده شد.

این افزایش 3 ساعت و نیمه در ساعات بازدید از عالی قاپو نگرانی هایی را درخصوص ظرفیت تحمل این بنای تاریخی ایجاد کرد. فریبا خطابخش (مدیر پایگاه جهانی میدان نقش جهان) دراین خصوص گفت: عموما بناهای تاریخی ایران دارای زمان پر مسافر و کم مسافر هستند. در اصفهان زمان پر مسافر در نوروز و فصل پاییز یعنی مهر تا آذر است. با سرد شدن هوا، پیک مسافر کاهش می یابد بخصوص اکنون که نه فصل گردشگری است و نه کرونا اجازه می دهد که مردم تردد زیادی داشته باشند، با کاهش تعداد بازدیدکنندگان روبرو هستیم.

او ادامه داد: درحال حاضر و در شرایط موجود که تعداد بازدیدکنندگان عالی قاپو زیاد نیست، افزایش ساعات بازدید از مجموعه مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما قطعا ادامه این فرایند در زمان پر مسافر می تواند با مشکلاتی همراه باشد. اگر بخواهیم چنین برنامه ای در نوروز اجرا شود و تا ساعت 20 بازدید داشته باشیم، با چالش همراه خواهیم شد.

خطابخش با اشاره به آنکه مجموعه میدان نقش جهان در شب زیبایی های خاص خود را دارد و بارها از سوی بازدیدکنندگان و گردشگران خارجی درخواست هایی برای ایجاد امکان بازدید در شب از مجموعه عالی قاپو داشتیم، گفت: دیدن منظره میدان از ایوان عالی قاپو زیبایی خاصی برای گردشگران خواهد داشت اما نباید فراموش کرد که ایجاد امکان بازدید از این مجموعه در شب نیازمند تامین زیرساخت هایی از جمله روشنایی و نورپردازی راه پله ها، نیرو حفاظتی، راهنما و… است و باید اعتبارات لازم برای تحقق آن اختصاص یابد.

به گفته مدیر پایگاه جهانی میدان نقش جهان، تا به امروز و بعد از افزایش ساعات بازدید از عالی قاپو تا 8 عصر، مسئله ای برای این مجموعه ایجاد نشد اما بهتر است اگر قرار است این فرایند ادامه یابد، زیرساخت ها بهتر شود. اگر این امر قرار است در زمان نوروز هم اجرایی شود باید سازوکاری برای آن تعریف کنیم که ایجاد زمان تنفس فی مابین بازدیدها می تواند یکی از آن برنامه ها باشد. به این طریق که بعد از چند ساعت بازدید، مدتی مجموعه تعطیل شود و بعد از آن دوباره بازدید امکانپذیر شود.

او یادآور شد: اینکه به یکباره جمعیت زیادی از بازدیدکنندگان به عالی قاپو بفرایند و روی ایوان بیاستند می تواند آسیب رسان باشد.

خطابخش درخصوص ظرفیت تحمل عالی قاپو گفت: بعد از بررسی های انجام شده، میتوان گفت ظرفیت تحمل این مجموعه در حدود 50 نفر است. البته این تعداد در طبقه های بالاتر کمتر می شود و شاید طبقه ششم ظرفیت بازدید 10 نفر همزمان را هم نداشته باشد. ضمن آنکه درحال حاضر امکان بازدید از طبقه های دوم، چهارم و پنجم فراهم نیست.

او در پاسخ به این سئوال که آیا حضور این تعداد بازدیدکننده هر چند کم، اما در طول زمان طولانی می تواند مشکلاتی را برای عالی قاپو ایجاد کند، گفت: چندین سال پیش از طریق ایزمئو کارهای خوبی در عالی قاپو انجام شده و کاملا استحکام بخشی شده است. ضمن آنکه بازسازی ایوان هم خوب انجام شده و شرایط برای حضور بازدیدکنندگان فراهم است. هرچند بطور مثال حضور همزمان 10 بازدیدکننده مسئله ای برای عالی قاپو ایجاد نمی کند اما نباید جمعیتی بیش از این تعداد همزمان در این مجموعه حضور داشته باشند.

مدیر پایگاه جهانی میدان نقش جهان اکنون مجموعه عالی قاپو تا ساعت 20 باز است و به دلیل آن زمان پر مسافر نیست، ممکن است در این زمان دو یا سه نفر از این مجموعه بازدید کنند.

منبع: همگردی
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1878

به "ادامه فرایند افزایش ساعت بازدید از عالی قاپو نیازمند تامین زیرساخت هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه فرایند افزایش ساعت بازدید از عالی قاپو نیازمند تامین زیرساخت هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید