الجزایر سفیر خود را از پاریس فرا خواند

به گزارش مجله تار و سه تار، الجزایر در اعتراض به بخش فیلم مسندی درباره تظاهرات مردم این کشور علیه نظام حاکم بر الجزیره در کانال های تلویزیونی فرانسه، سفیر خود را از این کشور فراخواند.

الجزایر سفیر خود را از پاریس فرا خواند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه الرای الیوم، وزارت خارجه الجزایر با اشاره به بخش فیلم مسندی درباره تظاهرات مردم این کشور علیه نظام حاکم بر الجزیره اعلام نمود: الجزایر سفیر خود را در پاریس برای انجام مشورت در بعضی امور به الجزیره فراخوانده است.

در بیانیه وزارت خارجه الجزایر آمده است: برنامه هایی که به صورت مکرر از کانال های سراسری تلویزیون فرانسه پخش می شوند که آخرین آنها از کانال فرانس -5 و کانال مجلس پخش شد، به نظر می رسد غیرهدفمند و تحت عنوان آزادی بیان است اما حقیقت آن است که برنامه های مزبور تهاجم علیه ملت الجزایر، ارکان و نهادهای حاکمیتی از جمله ارتش این کشور است.

در این بیانیه تصریح شده است: این چنین دشمنی هایی نشان می دهد که بعضی از مراکز قدرت و تمصمیم گیری در پاریس مایل نیستند، مناسبات محبت آمیز الجزایر و فرانسه همچنان پایدار باقی بماند و این درحالی است که از زمان استقلال الجزایر به این طرف، روابط دو کشور براساس احترام متقابل بوده و با تهدید و امتیاز خواهی به هیچ وجه نمی توان توازنی در منافع دو جانبه برقرار کرد.

تظاهرات مردم الجزایر سبب شد به ریاست جمهوری 20 ساله عبدالعزیز بوتفلیقه انتها داده گردد اما نظامیان الجزایری اجازه ندادند که ساختار نظام در این کشور تغییر کند لذا طبق قانون اساسی الجزایر، ریاست مجلس جانشین بوتفلیقه شد تا مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور را فراهم کند.

این انتخابات در آخرین روزهای آذرماه 1398 برگزاز شد و از 24 میلیون الجزایری دارای شرایط رای دادن فقط 4 میلیون نفر به عبدالمجبد تبون رای دادند و او به عنوان نامزد پیروز انتخابات به کاخ ریاست جمهوری راه یافت.

استادان دانشگاه و دانشجویان به همراه بخش قابل توجهی از مردم الجزیرمعتقدند که ساختار نظام حاکم بر این کشور باید به صورت بنیادین تغییر پیدا کند، در غیر این صورت، نظام عبدالعزیز بوتفلیقه باز فراوری خواهد شد. اینان برای دستیابی به خواسته خود روزهای سه شنبه و آدینه هر هفته در شهرهای مختلف الجزایر از جمله پایتخت این کشور تظاهرات می کردند اما شیوع ویروس کرونا سبب شد تا این تظاهرات متوقف گردد. با این وجود، در روز عید فطر تظاهرات ضد حاکمیتی در گوشه و کنار الجزایر برگزار گردید و تظاهرات کنندگان خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند که در جریان تظاهرات مردمی توسط پلیس و نیروهای امنیتی دستگیر شده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 946

به "الجزایر سفیر خود را از پاریس فرا خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الجزایر سفیر خود را از پاریس فرا خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید