انتظارات بی جای والدین مانعی برای تربیت صحیح دانش آموزان

به گزارش مجله تار و سه تار، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بعضی از والدین با انتظارات و دغدغه های بی جا، مدرسه و فرزند خود را به انجام فعالیت های صرفا آموزشی و حفظی وادار و مدرسه را از اصل وجودی خویش یعنی تربیت منحرف می نمایند.

انتظارات بی جای والدین مانعی برای تربیت صحیح دانش آموزان

به گزارش خبرنگاران، رضوان حکیم زاده درباره طرح ها و برنامه های تابستانه وزارت آموزش و پرورش گفت: مسئولیت سیاست ها، برنامه ها و رویکردهای اصلی وزارت آموزش و پرورش در دوره بنیادین تربیتی یعنی پیش دبستانی و دبستان و پرداختن به موضوع عشایر به عنوان نماد عدالت آموزشی و توجه به مناطق محروم بر عهده معاونت ابتدایی است.

وی اضافه کرد: محور تمام برنامه های وزارت آموزش و پرورش تربیت انسان شش ساحتی مد نظر سند تحول بنیادین است. تابستان نیز فرصت خوبی است تا با طرح های هنری، فرهنگی، ورزشی و تربیتی در راستای تقویت مبانی دینی دانش آموزان مقاطع مختلف قدم برداشت. به همین دلیل دانش آموزان عشایر از اقصی نقاط ایران با فرهنگ های مختلف در نیشابور گرد هم آمده اند و برنامه های علمی، فرهنگی، تربیتی و زیارتی برای آنها در حال اجراست.

حکیم زاده به برگزاری جشنواره جابربن حیان در راستای استعدادیابی و پرورش خلاقیت بچه ها اشاره نمود و گفت: هدف این رویداد به کار بستن آموخته های علمی کلاس درس با مسائل واقعی زندگی است تا فرهنگ فراوری و نوآوری که مورد تاکید رهبری و اصل اساسی اقتصاد دانش بنیان است در دوران ابتدایی پایه ریزی گردد.

وی پایه حضور بچه ها در مدرسه را تربیت متناسب با اقتضائات کودکی و مبانی فلسفه اسلامی دانست و عنوان نمود: متاسفانه نگرش بعضی والدین همسو و هم جهت با آموزش و پرورش نیست. درواقع بعضی والدین به این موضوع که هر شخص با هر میزان هوشی می تواند پیروز باشد بی توجه هستند و انتظارات و دغدغه هایی خارج از حیطه وظایف مدرسه دارند که سبب می گردد مدرسه بر اموری مانند تست زنی و حفظ مطالب متمرکز گردد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: والدین با این دغدغه های بیجا که بیشتر تحت تاثیر چشم و هم چشمی هاست، فرزند خود را در معرض مقایسه و سرزنش قرار می دهند و به آنها فشار می آورند تا در کلاس های مختلف ثبت نام کند. در این میان حتی اوقات فراغت بچه ها در تابستان که فرصت خوبی برای تکمیل شدن فعالیت های تربیتی است از بین می رود و از سوی دیگر خانواده ها به فعالیت هایی سوق داده می شوند که هزینه های زیادی برایشان دارد و آورده ای از نظر تربیت ندارد.

حکیم زاده با تاکید بر اینکه مسئولیت تمام امور تربیتی بر عهده آموزش و پرورش نیست اعلام کرد: امروز نهاد خانواده و آموزش و پرورش یک رقیب جدی به نام رسانه دارند که زمان زیادی از زندگی نوجوانان را در بر می گیرد. از این رو آموزش سواد رسانه ای با همکاری مشترک معاونت آموزش ابتدایی و انجمن سواد رسانه ای از پیش دبستانی انجام می گردد، زیرا تغییر در نوجوانی و جوانی به دلیل شکل گیری بعضی عادات در ذهن افراد سخت و از نظر زمانی دیر است.

حکیم زاده پایه عدم درگیری در آسیب های اجتماعی را یادگرفتن مهارت های زندگی و حل مسئله دانست و عنوان نمود: لزومی ندارد به بچه ها بیاموزیم در برابر آسیب های اجتماعی چه واکنشی داشته باشند بلکه باید از همان سنین ابتدایی به آنها کنترل هیجانات، جرات ورزی، مهارت نه گفتن و تصمیم گیری را آموزش دهیم تا بتوانند از خود مراقبت نمایند.

وی از شیوه تربیت با قصه و داستان به عنوان یکی از روش های مطلوب در آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: بزرگترین فعالیت ترویج کتابخوانی و انس با کتاب که به پرورش تفکر یاری زیادی می نماید در مقطع ابتدایی با جایگزینی کتاب و پیک های نوروزی اجرا شده است. نتیجه این طرح این است که رکورد خواندن و نوشتن هفت میلیون کتاب توسط بچه ها ثبت شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره ارتباط نهاد آموزش و پرورش با بیانیه گام دوم انقلاب عنوان نمود: فرهنگ فراوری و نوآوری مدنظر این بیانیه باید از دوران کودکی نهادینه گردد، به همین دلیل در بسته تکالیف مهارتی بخشی با عنوان اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است. بچه ها در این طرح در قالب فعالیت های عملی استفاده درست از منابع را می آموزند و می اندیشند که چگونه مصرف انرژی را کاهش دهند. همچنین ترویج استفاده از فراوریات داخلی و احساس افتخار به المان های هویت ملی در برنامه ها وجود دارد.

حکیم زاده که در برنامه ای رادیویی صحبت می کرد به بچه ها کار اشاره نمود و گفت: معاونت ابتدایی در این حوزه همکاری خوبی با NGOها داشته است. از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش یک برنامه عمل مشترک با سازمان بهزیستی و وزارت رفاه برای ساماندهی و آموزش منعطف برای این بچه ها دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 217

به "انتظارات بی جای والدین مانعی برای تربیت صحیح دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتظارات بی جای والدین مانعی برای تربیت صحیح دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید