تحلیلی بر بازار خودرو در پاییز 1400 با استفاده آگهی های خبرنگاران

به گزارش مجله تار و سه تار، بازار خودرو در کشور در ماه های اخیر همواره در تب و تاب زیادی به سر برده و با وجود تغییر دولت و تلاشی که در وزارت صنعت و معدن و تجارت برای کنترل بازار انجام شد، همچنان شرایط این بخش مهم از بازار کالا در موقعیت زرد به سر می برد.

تحلیلی بر بازار خودرو در پاییز 1400 با استفاده آگهی های خبرنگاران

از این پس خبرنگاران با استفاده از بانک اطلاعاتی خود در بازار داد و ستد خودرو و با استناد به واقعیات دقیق، به تحلیل بازار خواهد پرداخت و به صورت متناوب این دست مطالب را منتشر خواهد کرد.

وعده کاهش قیمت

شروع مطالب تحلیلی درباره بازار خودرو با استفاده از دیتاهای بخش آگهی های خبرنگاران در بخش خرید و فروش و با تحلیل و بررسی آمار قیمت های خودروهای شاخص موجود در بازار برای پاییز 1400 است.

پاییز 1400 را می توان به عنوان فصل خاتمهی سال 2021 نیز برشمرد با این ملاحظه که در بازار جهانی خودرو معمولا بیشترین آمار خرید و فروش در سه ماهه خاتمهی سال انجام می شود و در عین حال رونمایی بسکمک از خودروهای نو نیز در فصل خاتمهی سال صورت می پذیرد تا در آستانه سال نو میلادی، مشتریان با محصولات سال بعد آشنا شوند.

البته که بازار ایران دور از چرخه بازار جهانی است و عمده خودروهای ورودی به بازار، ساخت یا مونتاژ داخل هستند، بنابراین نمی توان انتظار داشت که رفتار بازار در ایران شباهت ملموسی با بازارهای جهانی داشته باشد.

با این همه، پاییز 1400 برای بازار خودرو ایران با اتفاقاتی مهم همراه بود. وزارت صمت به عنوان تامین کننده اصلی بازار خودرو در ایران در اواخر تابستان وعده داد که با افزایش تولید قصد دارد قیمت را تا خاتمه سال پایین بیاورد اما با اینکه هنوز آمار دقیقی در مورد افزایش تیراژ تولید منتشر نشده اما حتی اگر این وعده هم عملی شده باشد باز هم واکنش بازار به قیمت خودرو افزایشی بوده است.

مسئله مهم دیگر در بازار پاییزه امسال خودرو، جریان قیمت گذاری و ماجرای حاشیه سود بازار بود که در سه ماهه سوم روی داد تا ناخودآگاه به التهاب بیشتر کمک کند. به نظر می آید معادله قیمت گذاری خودرو از سوی خودروساز، بازار آزاد یا نهاد بینابینی مثل شورای رقابت هنوز حل نشده و دقیقا معین نیست که نهایتا کدام یک از این سه ضلع بر دیگری احاطه دارند. نتیجه این دو اتفاق بزرگ اما چیزی نبود جز افزایش قیمت در پاییز…

برگ ریزان مشتری ها در پاییز!

اما بررسی اولیه بازار خودرو در پاییز 1400 نشان می دهد که تقریبا همه خودروها در بازه زمانی یاد شده با افزایش قیمت روبرو شده اند و معدود مدل هایی هم هستند که کاهش قیمت کوچکی داشته اند. در عین حال در برخی از مدل ها نیز افزایش قیمت به حدی زیاد بوده که در فصل خزان، برگ های مشتریان خودرو نیز از دیدن برچسب قیمت آنها ریخته است!

این فرایند البته محدود به خودروهای ساخت داخل هم نیست و در گروه خودروهای چینی که بعضا در داخل تولید می شوند یا به صورت قطعات منفصل (CBU) وارد می شوند نیز مشاهده می شود و البته برای خودروهای اروپایی، کره ای و ژاپنی که قبلا وارد بازار ایران شده اند نیز افزایش قیمت طبیعی به نظر می رسد و طبیعتا اندازه افزایش قیمت بر مبنای اندازه تقاضا فرق دارد.

بر اساس جدول قیمتی که در بانک اطلاعاتی خبرنگاران ثبت شده، تنها خودرویی که با کاهش قیمت در طول سه ماه پاییز روبرو شده، پژو پارس سال است که قیمت آن در خاتمه مهر ماه 288 میلیون تومان بوده، در خاتمه آبان به 273 میلیون تنزل پیدا کرده و نهایتا در خاتمه آذر به 278 میلیون تومان رسیده که در کل با کاهش حدود 2 درصدی قیمت در فصل پاییز روبرو شده است.

بقیه خودروها اما از 5 درصد تا 28.5 درصد افزایش قیمت را در مدت سه ماه تجربه کرده اند. سمند ال ایکس با موتور EF7 تنها 1.85 درصد گران شده اما در صدر جدول گرانی، پژو 207 اتوماتیک پانوراما ایستاده است که نزدیک به 27.31 درصد در مدت سه ماه افزایش قیمت داشته و برای خریدارانش معامله بسیار شیرین و خوشایندی بوده است. به نظر می آید تقاضای بالا برای خرید این خودرو نیز در این افزایش قیمت انفجاری نقش مهمی داشته وگرنه این پرش بزرگ در حالت عادی بازار دور از فکر است.

علاقه زیاد به خرید پژو 207 حتی برای مدل صندوق دار آن نیز شدت داشته و به همین خاطر مدل سدان این خودرو پاییز را با قیمت 405 میلیون تومان شروع کرده و نهایتا در خاتمه آذر ماه با افزایش 28.5 درصدی قیمت به نرخ 518 میلیون تومان معامله شده است! پژو 207 اتوماتیک نیز با رشد 27.19 درصدی قیمت، تمایل فزاینده بازار برای این کلاس از پژو را اثبات میکند.

رنو ساندرو و رنو تندر هم در این مدت با افزایش قیمت قابل ملاحظه روبرو شدند به این ترتیب که قیمت ساندرو اتوماتیک تا حدود 595 میلیون تومان بالا رفت تا افزایش 18.7 درصدی قیمت را تجربه کند.

جالب است که در گروه خودروهای سایپا نیز پراید و تیبا و مدل های وابسته این ها نیز با توجه به قرار داشتن در کف قیمت، با افزایش قابل ملاحظه ای روبرو شدند. به هر حال خانواده پراید، تیبا، ساینا و حتی کوییک با توجه به اینکه پایین تر از 200 میلیون تومان قیمت دارند با تقاضای بیشتری از سوی طبقه میانه روبرو اند و این تقاضای بالا، افزایش قیمت آنها را تا حدود 18 تا 20 درصد منطقی جلوه می دهد.

در خاتمه پاییز 1400 پراید 131 با قیمت 169.5 میلیون تومان ارزان ترین خودرو در گروه ساخت داخل بوده در حالی که صدر جدول با قیمت 595 میلیون تومان در اختیار رنو ساندرو اتوماتیک قرار گرفت.

مدل خودروقیمت 30 مهر (میلیون تومان)قیمت 30 آبان (میلیون تومان)قیمت 30 آذر (میلیون تومان)
پراید 111 SE155168186
پراید 131 SE139151165.5
پژو 206 تیپ 2247.5258.5270.5
پژو 206 تیپ 5294299322
پژو 207 اتوماتیک434490539
پژو 207 پانوراما اتوماتیک437.5493542
پژو 207 پانوراما دنده ای335348371
پژو 207 دنده ای327.5340364
پژو 207 صندوق دار405460518
پژو 207 صندوق دار دنده ای318345370
پژو 405 اس ال ایکس بنزینی266292312
پژو 405 جی ال ایکس بنزینی234255275
پژو 405 جی ال ایکس دوگانه سوز236257277
پژو پارس اتوماتیک TU5387394424
پژو پارس ال ایکس TU5313.5326.5339
پژو پارس دوگانه سوز304334346
پژو پارس سال288273278
تیبا صندوق دار SX149166.5178
تیبا صندوق دار پلاس150170185
تیبا هاچبک ex160.5172183
تیبا هاچبک پلاس173185197
دنا پلاس اتوماتیک458474511
دنا پلاس تیپ 2 توربو432443475
دنا پلاس تیپ 2 دنده ای376389399
دنا معمولی تیپ 1328345355
رانا LX240247246
رانا پلاس250257264
رنو تندر 90 بنزینی E2370385428
رنو تندر 90 پلاس اتوماتیک512.5535560
رنو تندر 90 پلاس دنده ای400425465
رنو ساندرو اتوماتیک501540590
ساینا EX دنده ای160178191
ساینا S دنده ای181193204
ساینا دنده ای پلاس186197214
سمند LX ساده247240254
سمند ال ایکس EF7 بنزینی271270271
سمند سورن ELX265259271
سمند سورن پلاس284292301
شاهین G326342344
نوترین آگهی های خودرو

جاده ایران و چین

در جدول خودروهای چینی وارداتی یا ساخته شده در ایران نیز مهم ترین اتفاق، افزایش قیمت تقریبا در همه محصولات است. به جز ام وی ام ایکس 55 اکسلنت که در تمام پاییز روی یک قیمت ایستاده، بقیه خودروها از 0.1 درصد تا حدود 23 درصد افزایش قیمت را داشته اند.

در این جدول که عمدتا به محصولات مدیران خودرو، بهمن موتور، پارس خودرو، کرمان موتور و ایران خودرو اختصاص دارد، دیگنیتی با تنها 10 میلیون تومان افزایش قیمت شاهد کمترین افزایش بوده است در حالی که به نظر عرضه این خودرو نیز بسیار محدود بوده و احتمالا با فروش بیشتر، این خودرو در بازار آزاد سیر صعودی را طی خواهد کرد تا به نقطه تعادل برسد. فیدلیتی اما افزایش حدود 7 درصدی قیمت، اقبال بیشتری نسبت به خواهر خوانده خود در بهمن موتور به دست آورده است و قیمت مدل 7 نفره آن در خاتمه پاییز به حدود 1 میلیارد و 155 میلیون رسیده است.

جالب است که مدل های سایپایی در گروه خودروهای چینی از چانگان سی اس 35 تا انواع بریلیانس نیز با تقاضای بیشتر روبرو شده و تا 14 درصد افزایش قیمت داشته اند. یک دلیل مهم این افزایش قیمت می تواند این باشد که این گروه از خودروها عموما در کلاس میانه قرار می گیرند و قیمت آنها پایین تر از مدل های تازه وارد و لوکس تر است که اخیرا وارد میدان شده اند.

جالب است که خودرو جک جِی ـ 5 با اینکه تولید نمی شود قاعدتا به دلیل اقبال در بازار دست دوم ها حدود 19 درصد افزایش قیمت را در نمونه های محدود صفر کیلومتر در سه ماهه پاییز تجربه کرده همانطور که بریلیانس کراس اتوماتیک هم با افزایش 19.5 درصدی به حدود 570 میلیون تومان رسیده است.

در کلاس بالاتر دو خودرو چری تیگو 7 و تیگو 5 با 11 و 6.5 درصد افزایش قیمت روبرو شده اند در حالی که هاوال اچ ـ 2 با 7.7 درصد افزایش موقعیت خود را در بازار حفظ کرده است.

بالاترین افزایش قیمت اما از آن ام وی ام 315 هاچ بک اکسلنت اسپرت است که به اندازه نام طویلش با افزایش قیمت نزدیک به 23 درصدی روبرو شده و نهایتا به رکورد 360 میلیون تومان دست پیدا کرده است!

به طور کلی مسائلی مثل خدمات پس از فروش، امکانات رفاهی، سهولت در خرید قطعات یدکی و البته بازی های رسانه ای نیز در بالا و پایین رفتن قیمت خودروهای چینی در بازار ایران تاثیر دارند و تقاضا را کم و زیاد می کنند.

مدل خودروقیمت 30 مهر (میلیون تومان)قیمت 30 آبان (میلیون تومان)قیمت 30 آذر (میلیون تومان)
ام وی ام 315 هاچ بک اکسلنت اسپرت300305360
ام وی ام 315 هاچ بک پلاس-421421
ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت -507520
ام وی ام X22 دنده ای اسپرت اکسلنت411450460
ام وی ام X33s اسپرت-564564
ام وی ام X33s نیوفیس-599648
ام وی ام X55 اکسلنت-841841
ام وی ام X55 اکسلنت اسپرت-856856
برلیانس H220 دنده ای260269290
برلیانس H230 اتوماتیک335348387
برلیانس H230 دنده ای268290305
برلیانس H320 اتوماتیک1650 سی سی -494535
برلیانس H320 دنده ای 1650 سی سی 357366405
برلیانس H330 اتوماتیک1650 سی سی 462489535
برلیانس H330 دنده ای 1650 سی سی -375420
برلیانس کراس اتوماتیک463477535
بسترن B30-570595
جک J5390400455
جک S3 اتوماتیک500540600
جک S5 اتوماتیک724770850
چانگان CS35 مونتاژ520535585
چری آریزو 5 TE اکسلنت توربو-626636
چری آریزو 6-873897
چری تیگو 5 IE-760767
چری تیگو 5 TE توربو790760790
چری تیگو 7 IE-9601030
دانگ فنگ H30395395438
دیگنیتی112012001255
فیدلیتی پرایم 5 نفره99010251105
فیدلیتی پرایم 7 نفره103010601155
هاوال H2 مونتاژ695750790

میلیاردی ها

بخش سوم بازار که شامل خودروهای وارداتی از آسیای دور تا اروپاست نیز با افزایش قیمت در سه ماهه پاییز امسال روبرو شده اما با شیب ملایم تر. در این بخش از بازار به وضوح معین است که خودروهای میانهی که تا چند سال پیش می توانستند رد طبقه میانه هم مشتری داشته باشند حالا با عبور از مرز میلیارد تومان با کاهش تقاضا روبرو شده اند و طبیعتا شیب افزایش قیمت آنها ملایم بوده است.

در این جدول که 25 خودرو به عنوان نمونه قرار گرفته اند، رنو کولئوس نسل دوم با یک کاهش و یک افزایش کوچک روی قیمت تقریبی 2 و نیم میلیارد تومان ایستاده تا افزایش کلی در پاییز نداشته باشد.

در میانه جدول اما سه مدل از کیا و سه مدل از هیوندای با افزایش حدود 6 درصد قیمت و نزدیک به هم روبرو شده اند به طور مثال کیا سورنتو جی تی لاین نسل 3 در خاتمه پاییز به قیمت حدود 3 میلیارد و 850 میلیون تومان رسیده است در حالی که هیوندای سانتافه 2.4 لیتری تنها 20 میلیون تومان تا قیمت سه میلیاردی فاصله دارد.

شاید چهار سال قبل هیچ کس باور نمی کرد که این دو خودرو در پاییز 1400 به چنین ارقام نجومی دست پیدا کنند. با این حال رکورددار افزایش قیمت در بازار خارجی ها، سانگ یانگ تیوولی است که در ابتدای پاییز 890 میلیون قیمت داشت اما در آخر پاییز که جوجه هایش را شمردند، به یک میلیارد تومان رسیده بود!

مدل خودروقیمت 30 مهر (میلیون تومان)قیمت 30 آبان (میلیون تومان)قیمت 30 آذر (میلیون تومان)
بی ام و سری 1 هاچ بک 120i210022002300
بی ام و سری 5 سدان 530575061506300
تویوتا C-HR بنزینی دو دیفرانسیل216022602300
تویوتا C-HR هیبرید225023302400
تویوتا پریوس C123012301250
تویوتا راوفور298029803000
رنو تلیسمان E3187019351980
رنو کولیوس نسل دوم250024952550
سانگ یانگ تیوولی آرمور8909101000
کیا اپتیما209021202220
کیا اسپورتیج جی تی لاین 2.4 لیتر240024502520
کیا سراتو 2 لیتر اتوماتیک140014301490
کیا سراتو 2 لیتر اتوماتیک مونتاژ9159501015
کیا سورنتو جی تی لاین نسل سوم363036803750
لکسوس NX300 H 300 F410042804390
لکسوس NX300 H 300390041304220
هیوندای النترا 2 لیتر135014301500
هیوندای آزرا گرنجور 2.4 لیتر290029503050
هیوندای توسان ix45 دو لیتر205020702190
هیوندای سانتافه ix45 دو و چهار لیتر280028002980
هیوندای سوناتا LF هیبرید GLS185019402050
هیوندای سوناتا LF هیبرید GLS پلاس190019902100

تویوتا، لکسوس و ب ام و نیز همچنان برندهای باارزش جدول هستند و از 9 تا 13 درصد افزایش قیمت را در سه ماهه پاییز امسال تجربه کردند.

تحلیل بازار خودرو در پاییز 1400 را در مطالب خُرد نیز ادامه خواهیم داد. منتظر باشید.

نوترین آگهی های خودرو
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 2035

به "تحلیلی بر بازار خودرو در پاییز 1400 با استفاده آگهی های خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیلی بر بازار خودرو در پاییز 1400 با استفاده آگهی های خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید