تحلیلی بر بازار خودرو در پاییز 1400 با استفاده آگهی های خبرنگاران
به گزارش مجله تار و سه تار، بازار خودرو در کشور در ماه های اخیر همواره در تب و تاب زیادی به سر برده و با وجود تغییر دولت و تلاشی که در وزارت صنعت و معدن و تجارت برای کنترل بازار انجام شد، همچنان شرایط این بخش مهم از بازار کالا در موقعیت زرد به سر می برد.
از این پس خبرنگاران با استفاده از بانک اطلاعاتی خود در بازار داد و ستد خودرو و با استناد به واقعیات دقیق، به تحلیل بازار خواهد پرداخت و به صورت متناوب این دست مطالب را منتشر خواهد کرد.
وعده کاهش قیمت
شروع مطالب تحلیلی درباره بازار خودرو با استفاده از دیتاهای بخش آگهی های خبرنگاران در بخش خرید و فروش و با تحلیل و بررسی آمار قیمت های خودروهای شاخص موجود در بازار برای پاییز 1400 است.
پاییز 1400 را می توان به عنوان فصل خاتمهی سال 2021 نیز برشمرد با این ملاحظه که در بازار جهانی خودرو معمولا بیشترین آمار خرید و فروش در سه ماهه خاتمهی سال انجام می شود و در عین حال رونمایی بسکمک از خودروهای نو نیز در فصل خاتمهی سال صورت می پذیرد تا در آستانه سال نو میلادی، مشتریان با محصولات سال بعد آشنا شوند.
البته که بازار ایران دور از چرخه بازار جهانی است و عمده خودروهای ورودی به بازار، ساخت یا مونتاژ داخل هستند، بنابراین نمی توان انتظار داشت که رفتار بازار در ایران شباهت ملموسی با بازارهای جهانی داشته باشد.
با این همه، پاییز 1400 برای بازار خودرو ایران با اتفاقاتی مهم همراه بود. وزارت صمت به عنوان تامین کننده اصلی بازار خودرو در ایران در اواخر تابستان وعده داد که با افزایش تولید قصد دارد قیمت را تا خاتمه سال پایین بیاورد اما با اینکه هنوز آمار دقیقی در مورد افزایش تیراژ تولید منتشر نشده اما حتی اگر این وعده هم عملی شده باشد باز هم واکنش بازار به قیمت خودرو افزایشی بوده است.
مسئله مهم دیگر در بازار پاییزه امسال خودرو، جریان قیمت گذاری و ماجرای حاشیه سود بازار بود که در سه ماهه سوم روی داد تا ناخودآگاه به التهاب بیشتر کمک کند. به نظر می آید معادله قیمت گذاری خودرو از سوی خودروساز، بازار آزاد یا نهاد بینابینی مثل شورای رقابت هنوز حل نشده و دقیقا معین نیست که نهایتا کدام یک از این سه ضلع بر دیگری احاطه دارند. نتیجه این دو اتفاق بزرگ اما چیزی نبود جز افزایش قیمت در پاییز…
برگ ریزان مشتری ها در پاییز!
اما بررسی اولیه بازار خودرو در پاییز 1400 نشان می دهد که تقریبا همه خودروها در بازه زمانی یاد شده با افزایش قیمت روبرو شده اند و معدود مدل هایی هم هستند که کاهش قیمت کوچکی داشته اند. در عین حال در برخی از مدل ها نیز افزایش قیمت به حدی زیاد بوده که در فصل خزان، برگ های مشتریان خودرو نیز از دیدن برچسب قیمت آنها ریخته است!
این فرایند البته محدود به خودروهای ساخت داخل هم نیست و در گروه خودروهای چینی که بعضا در داخل تولید می شوند یا به صورت قطعات منفصل (CBU) وارد می شوند نیز مشاهده می شود و البته برای خودروهای اروپایی، کره ای و ژاپنی که قبلا وارد بازار ایران شده اند نیز افزایش قیمت طبیعی به نظر می رسد و طبیعتا اندازه افزایش قیمت بر مبنای اندازه تقاضا فرق دارد.
بر اساس جدول قیمتی که در بانک اطلاعاتی خبرنگاران ثبت شده، تنها خودرویی که با کاهش قیمت در طول سه ماه پاییز روبرو شده، پژو پارس سال است که قیمت آن در خاتمه مهر ماه 288 میلیون تومان بوده، در خاتمه آبان به 273 میلیون تنزل پیدا کرده و نهایتا در خاتمه آذر به 278 میلیون تومان رسیده که در کل با کاهش حدود 2 درصدی قیمت در فصل پاییز روبرو شده است.
بقیه خودروها اما از 5 درصد تا 28.5 درصد افزایش قیمت را در مدت سه ماه تجربه کرده اند. سمند ال ایکس با موتور EF7 تنها 1.85 درصد گران شده اما در صدر جدول گرانی، پژو 207 اتوماتیک پانوراما ایستاده است که نزدیک به 27.31 درصد در مدت سه ماه افزایش قیمت داشته و برای خریدارانش معامله بسیار شیرین و خوشایندی بوده است. به نظر می آید تقاضای بالا برای خرید این خودرو نیز در این افزایش قیمت انفجاری نقش مهمی داشته وگرنه این پرش بزرگ در حالت عادی بازار دور از فکر است.
علاقه زیاد به خرید پژو 207 حتی برای مدل صندوق دار آن نیز شدت داشته و به همین خاطر مدل سدان این خودرو پاییز را با قیمت 405 میلیون تومان شروع کرده و نهایتا در خاتمه آذر ماه با افزایش 28.5 درصدی قیمت به نرخ 518 میلیون تومان معامله شده است! پژو 207 اتوماتیک نیز با رشد 27.19 درصدی قیمت، تمایل فزاینده بازار برای این کلاس از پژو را اثبات میکند.
رنو ساندرو و رنو تندر هم در این مدت با افزایش قیمت قابل ملاحظه روبرو شدند به این ترتیب که قیمت ساندرو اتوماتیک تا حدود 595 میلیون تومان بالا رفت تا افزایش 18.7 درصدی قیمت را تجربه کند.
جالب است که در گروه خودروهای سایپا نیز پراید و تیبا و مدل های وابسته این ها نیز با توجه به قرار داشتن در کف قیمت، با افزایش قابل ملاحظه ای روبرو شدند. به هر حال خانواده پراید، تیبا، ساینا و حتی کوییک با توجه به اینکه پایین تر از 200 میلیون تومان قیمت دارند با تقاضای بیشتری از سوی طبقه میانه روبرو اند و این تقاضای بالا، افزایش قیمت آنها را تا حدود 18 تا 20 درصد منطقی جلوه می دهد.
در خاتمه پاییز 1400 پراید 131 با قیمت 169.5 میلیون تومان ارزان ترین خودرو در گروه ساخت داخل بوده در حالی که صدر جدول با قیمت 595 میلیون تومان در اختیار رنو ساندرو اتوماتیک قرار گرفت.
مدل خودرو | قیمت 30 مهر (میلیون تومان) | قیمت 30 آبان (میلیون تومان) | قیمت 30 آذر (میلیون تومان) |
---|---|---|---|
پراید 111 SE | 155 | 168 | 186 |
پراید 131 SE | 139 | 151 | 165.5 |
پژو 206 تیپ 2 | 247.5 | 258.5 | 270.5 |
پژو 206 تیپ 5 | 294 | 299 | 322 |
پژو 207 اتوماتیک | 434 | 490 | 539 |
پژو 207 پانوراما اتوماتیک | 437.5 | 493 | 542 |
پژو 207 پانوراما دنده ای | 335 | 348 | 371 |
پژو 207 دنده ای | 327.5 | 340 | 364 |
پژو 207 صندوق دار | 405 | 460 | 518 |
پژو 207 صندوق دار دنده ای | 318 | 345 | 370 |
پژو 405 اس ال ایکس بنزینی | 266 | 292 | 312 |
پژو 405 جی ال ایکس بنزینی | 234 | 255 | 275 |
پژو 405 جی ال ایکس دوگانه سوز | 236 | 257 | 277 |
پژو پارس اتوماتیک TU5 | 387 | 394 | 424 |
پژو پارس ال ایکس TU5 | 313.5 | 326.5 | 339 |
پژو پارس دوگانه سوز | 304 | 334 | 346 |
پژو پارس سال | 288 | 273 | 278 |
تیبا صندوق دار SX | 149 | 166.5 | 178 |
تیبا صندوق دار پلاس | 150 | 170 | 185 |
تیبا هاچبک ex | 160.5 | 172 | 183 |
تیبا هاچبک پلاس | 173 | 185 | 197 |
دنا پلاس اتوماتیک | 458 | 474 | 511 |
دنا پلاس تیپ 2 توربو | 432 | 443 | 475 |
دنا پلاس تیپ 2 دنده ای | 376 | 389 | 399 |
دنا معمولی تیپ 1 | 328 | 345 | 355 |
رانا LX | 240 | 247 | 246 |
رانا پلاس | 250 | 257 | 264 |
رنو تندر 90 بنزینی E2 | 370 | 385 | 428 |
رنو تندر 90 پلاس اتوماتیک | 512.5 | 535 | 560 |
رنو تندر 90 پلاس دنده ای | 400 | 425 | 465 |
رنو ساندرو اتوماتیک | 501 | 540 | 590 |
ساینا EX دنده ای | 160 | 178 | 191 |
ساینا S دنده ای | 181 | 193 | 204 |
ساینا دنده ای پلاس | 186 | 197 | 214 |
سمند LX ساده | 247 | 240 | 254 |
سمند ال ایکس EF7 بنزینی | 271 | 270 | 271 |
سمند سورن ELX | 265 | 259 | 271 |
سمند سورن پلاس | 284 | 292 | 301 |
شاهین G | 326 | 342 | 344 |
نوترین آگهی های خودرو
جاده ایران و چین
در جدول خودروهای چینی وارداتی یا ساخته شده در ایران نیز مهم ترین اتفاق، افزایش قیمت تقریبا در همه محصولات است. به جز ام وی ام ایکس 55 اکسلنت که در تمام پاییز روی یک قیمت ایستاده، بقیه خودروها از 0.1 درصد تا حدود 23 درصد افزایش قیمت را داشته اند.
در این جدول که عمدتا به محصولات مدیران خودرو، بهمن موتور، پارس خودرو، کرمان موتور و ایران خودرو اختصاص دارد، دیگنیتی با تنها 10 میلیون تومان افزایش قیمت شاهد کمترین افزایش بوده است در حالی که به نظر عرضه این خودرو نیز بسیار محدود بوده و احتمالا با فروش بیشتر، این خودرو در بازار آزاد سیر صعودی را طی خواهد کرد تا به نقطه تعادل برسد. فیدلیتی اما افزایش حدود 7 درصدی قیمت، اقبال بیشتری نسبت به خواهر خوانده خود در بهمن موتور به دست آورده است و قیمت مدل 7 نفره آن در خاتمه پاییز به حدود 1 میلیارد و 155 میلیون رسیده است.
جالب است که مدل های سایپایی در گروه خودروهای چینی از چانگان سی اس 35 تا انواع بریلیانس نیز با تقاضای بیشتر روبرو شده و تا 14 درصد افزایش قیمت داشته اند. یک دلیل مهم این افزایش قیمت می تواند این باشد که این گروه از خودروها عموما در کلاس میانه قرار می گیرند و قیمت آنها پایین تر از مدل های تازه وارد و لوکس تر است که اخیرا وارد میدان شده اند.
جالب است که خودرو جک جِی ـ 5 با اینکه تولید نمی شود قاعدتا به دلیل اقبال در بازار دست دوم ها حدود 19 درصد افزایش قیمت را در نمونه های محدود صفر کیلومتر در سه ماهه پاییز تجربه کرده همانطور که بریلیانس کراس اتوماتیک هم با افزایش 19.5 درصدی به حدود 570 میلیون تومان رسیده است.
در کلاس بالاتر دو خودرو چری تیگو 7 و تیگو 5 با 11 و 6.5 درصد افزایش قیمت روبرو شده اند در حالی که هاوال اچ ـ 2 با 7.7 درصد افزایش موقعیت خود را در بازار حفظ کرده است.
بالاترین افزایش قیمت اما از آن ام وی ام 315 هاچ بک اکسلنت اسپرت است که به اندازه نام طویلش با افزایش قیمت نزدیک به 23 درصدی روبرو شده و نهایتا به رکورد 360 میلیون تومان دست پیدا کرده است!
به طور کلی مسائلی مثل خدمات پس از فروش، امکانات رفاهی، سهولت در خرید قطعات یدکی و البته بازی های رسانه ای نیز در بالا و پایین رفتن قیمت خودروهای چینی در بازار ایران تاثیر دارند و تقاضا را کم و زیاد می کنند.
مدل خودرو | قیمت 30 مهر (میلیون تومان) | قیمت 30 آبان (میلیون تومان) | قیمت 30 آذر (میلیون تومان) |
---|---|---|---|
ام وی ام 315 هاچ بک اکسلنت اسپرت | 300 | 305 | 360 |
ام وی ام 315 هاچ بک پلاس | - | 421 | 421 |
ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت | - | 507 | 520 |
ام وی ام X22 دنده ای اسپرت اکسلنت | 411 | 450 | 460 |
ام وی ام X33s اسپرت | - | 564 | 564 |
ام وی ام X33s نیوفیس | - | 599 | 648 |
ام وی ام X55 اکسلنت | - | 841 | 841 |
ام وی ام X55 اکسلنت اسپرت | - | 856 | 856 |
برلیانس H220 دنده ای | 260 | 269 | 290 |
برلیانس H230 اتوماتیک | 335 | 348 | 387 |
برلیانس H230 دنده ای | 268 | 290 | 305 |
برلیانس H320 اتوماتیک1650 سی سی | - | 494 | 535 |
برلیانس H320 دنده ای 1650 سی سی | 357 | 366 | 405 |
برلیانس H330 اتوماتیک1650 سی سی | 462 | 489 | 535 |
برلیانس H330 دنده ای 1650 سی سی | - | 375 | 420 |
برلیانس کراس اتوماتیک | 463 | 477 | 535 |
بسترن B30 | - | 570 | 595 |
جک J5 | 390 | 400 | 455 |
جک S3 اتوماتیک | 500 | 540 | 600 |
جک S5 اتوماتیک | 724 | 770 | 850 |
چانگان CS35 مونتاژ | 520 | 535 | 585 |
چری آریزو 5 TE اکسلنت توربو | - | 626 | 636 |
چری آریزو 6 | - | 873 | 897 |
چری تیگو 5 IE | - | 760 | 767 |
چری تیگو 5 TE توربو | 790 | 760 | 790 |
چری تیگو 7 IE | - | 960 | 1030 |
دانگ فنگ H30 | 395 | 395 | 438 |
دیگنیتی | 1120 | 1200 | 1255 |
فیدلیتی پرایم 5 نفره | 990 | 1025 | 1105 |
فیدلیتی پرایم 7 نفره | 1030 | 1060 | 1155 |
هاوال H2 مونتاژ | 695 | 750 | 790 |
میلیاردی ها
بخش سوم بازار که شامل خودروهای وارداتی از آسیای دور تا اروپاست نیز با افزایش قیمت در سه ماهه پاییز امسال روبرو شده اما با شیب ملایم تر. در این بخش از بازار به وضوح معین است که خودروهای میانهی که تا چند سال پیش می توانستند رد طبقه میانه هم مشتری داشته باشند حالا با عبور از مرز میلیارد تومان با کاهش تقاضا روبرو شده اند و طبیعتا شیب افزایش قیمت آنها ملایم بوده است.
در این جدول که 25 خودرو به عنوان نمونه قرار گرفته اند، رنو کولئوس نسل دوم با یک کاهش و یک افزایش کوچک روی قیمت تقریبی 2 و نیم میلیارد تومان ایستاده تا افزایش کلی در پاییز نداشته باشد.
در میانه جدول اما سه مدل از کیا و سه مدل از هیوندای با افزایش حدود 6 درصد قیمت و نزدیک به هم روبرو شده اند به طور مثال کیا سورنتو جی تی لاین نسل 3 در خاتمه پاییز به قیمت حدود 3 میلیارد و 850 میلیون تومان رسیده است در حالی که هیوندای سانتافه 2.4 لیتری تنها 20 میلیون تومان تا قیمت سه میلیاردی فاصله دارد.
شاید چهار سال قبل هیچ کس باور نمی کرد که این دو خودرو در پاییز 1400 به چنین ارقام نجومی دست پیدا کنند. با این حال رکورددار افزایش قیمت در بازار خارجی ها، سانگ یانگ تیوولی است که در ابتدای پاییز 890 میلیون قیمت داشت اما در آخر پاییز که جوجه هایش را شمردند، به یک میلیارد تومان رسیده بود!
مدل خودرو | قیمت 30 مهر (میلیون تومان) | قیمت 30 آبان (میلیون تومان) | قیمت 30 آذر (میلیون تومان) |
---|---|---|---|
بی ام و سری 1 هاچ بک 120i | 2100 | 2200 | 2300 |
بی ام و سری 5 سدان 530 | 5750 | 6150 | 6300 |
تویوتا C-HR بنزینی دو دیفرانسیل | 2160 | 2260 | 2300 |
تویوتا C-HR هیبرید | 2250 | 2330 | 2400 |
تویوتا پریوس C | 1230 | 1230 | 1250 |
تویوتا راوفور | 2980 | 2980 | 3000 |
رنو تلیسمان E3 | 1870 | 1935 | 1980 |
رنو کولیوس نسل دوم | 2500 | 2495 | 2550 |
سانگ یانگ تیوولی آرمور | 890 | 910 | 1000 |
کیا اپتیما | 2090 | 2120 | 2220 |
کیا اسپورتیج جی تی لاین 2.4 لیتر | 2400 | 2450 | 2520 |
کیا سراتو 2 لیتر اتوماتیک | 1400 | 1430 | 1490 |
کیا سراتو 2 لیتر اتوماتیک مونتاژ | 915 | 950 | 1015 |
کیا سورنتو جی تی لاین نسل سوم | 3630 | 3680 | 3750 |
لکسوس NX300 H 300 F | 4100 | 4280 | 4390 |
لکسوس NX300 H 300 | 3900 | 4130 | 4220 |
هیوندای النترا 2 لیتر | 1350 | 1430 | 1500 |
هیوندای آزرا گرنجور 2.4 لیتر | 2900 | 2950 | 3050 |
هیوندای توسان ix45 دو لیتر | 2050 | 2070 | 2190 |
هیوندای سانتافه ix45 دو و چهار لیتر | 2800 | 2800 | 2980 |
هیوندای سوناتا LF هیبرید GLS | 1850 | 1940 | 2050 |
هیوندای سوناتا LF هیبرید GLS پلاس | 1900 | 1990 | 2100 |
تویوتا، لکسوس و ب ام و نیز همچنان برندهای باارزش جدول هستند و از 9 تا 13 درصد افزایش قیمت را در سه ماهه پاییز امسال تجربه کردند.
تحلیل بازار خودرو در پاییز 1400 را در مطالب خُرد نیز ادامه خواهیم داد. منتظر باشید.