خودرو های ایرانی با ظاهری جدید، اما قیمت های فضایی!

به گزارش مجله تار و سه تار، به گزارش خبرنگاران، اصولا زمانی که صحبت از لیفت می گردد به یاد لیفت صورت می افتیم که در آن چین و چروک ها صاف می شوند تا چهره فرد جوانتر گردد. حالا صحبت در خصوص لیفت خودرو است که در آن برای حفظ جذابیت خودرو، انبوهی از طراحی های داخلی و فناوری های پیشرفته روی خودرو صورت می گیرد.

خودرو های ایرانی با ظاهری جدید، اما قیمت های فضایی!

این روز ها، فراورینمایندگان اتومبیل ترجیح می دهند روی خودرو فعلی تغییرات کوچکی را اضافه نمایند تا اینکه خودرو مدل جدیدی فراوری نمایند، همانطور که در روز های گذشته این اتفاق رخ داد. در تشخیص یک فیس لیفت باید یک متخصص واقعی باشید تا تفاوت طراحی خودرو را ببینید. این تغییرات معمولاً در گلگیرها، چراغ ها و جلو پنجره ایجاد می گردد، حتی ممکن است طرح های چرخ جدید و گزینه های رنگی نیز وجود داشته باشد.

تغییرات داخلی یک خودروی فیس لیفت شده معمولاً ظریف است. شاید بعضی از گزینه های تزئینی و تودوزی جدید یا حتی یک طراحی جدید برای تهویه هوا وجود داشته باشد. ممکن است تغییرات بزرگتری برای ایجاد یک پیشرفت عمده در فن آوری داخلی انجام گردد. سیستم جدید سرگرمی با صفحه نمایش بزرگتر، می تواند یک بازنگری اساسی در کل داشبورد را ایجاب کند.

لیفت ممکن است شامل به روزرسانی در موتور ها، گیربکس ها، سیستم های کنترل شاسی و وسایل یاریی ایمنی نیز باشد. به خصوص اگر از زمان راه اندازی این خودرو تغییرات بزرگی در قوانین مربوط به میزان آلایندگی و ایمنی ایجاد شده باشد.

بیشتر فراورینمایندگان خودرو هر شش تا هشت سال یک نسل جدید از یک مدل معین را روانه بازار می نمایند. در اصل برای وسایل مصرفی دیگر نیز این اتفاق رخ می دهد به طور مثال اپل هر 12 ماه یک آیفون جدید عرضه می نماید و هر دو سال یکبار دیگر محصولات Hotpoint و Zanussi یخچال و ماشین لباسشویی خود را کاملاً تعمیرات اساسی می نمایند.

فراورینمایندگان اتومبیل از سایر نقاط دنیا تمایل ندارند که خودرو های خود را به این ترتیب منظم لیفت نمایند. خودرو هایی که در انگلیس فروخته می شوند، تقریباً در نیمه راه چرخه عمر خود، معمولاً سه یا چهار سال پس از عرضه، لیفت را دریافت می نمایند. قبل از تعویض خودرو، ممکن است یک یا دو دور دیگر از بروزرسانی های کوچکتر دنبال گردد.

خودرو هایی که بیش از شش تا هشت سال در فراوری باقی می مانند، ممکن است در طول زندگی خود دو یا سه لیفت کامل دریافت نمایند. به عنوان مثال، میتسوبیشی ASX از سال 2010 فعالیت خود را شروع نموده و اکنون به چهارمین لیفت رسیده است.

گرچه این فقط یک قانون کلی است. بعضی از اتومبیل های فروخته شده در انگلستان در طول ده سال فراوری به سختی تغییر می نمایند، در حالی که بعضی دیگر مرتباً به روز می شوند. اما توجه داشته باشید که ورود لیفت به این معنی است که سهام نسخه قدیمی قبل از ورود به نمایشگاه ها باید پاکسازی شوند.

اما این مطالب گفته شده بیشتر برای خودروهای خارجی است و خودروهای داخلی تغییرات چندانی نخواهند داشت. به طور مثال خودروهای فراوری خودروسازان داخلی تغییرات چندانی نداشته و با کمی تغییر نسبت به قبل به بازار عرضه می شوند. از نمونه لیفت های اجرا شده در ایران می توان به رانا، سورن، دنا و ساینا اشاره نمود.

از طرفی به دلیل اینکه در کشور واردات خودرو ممنوع بوده بسیاری از افراد اقدام به لیفت خودروهای خارجی می نمایند و آن را با قیمت ها فضایی می فروشند. به طور مثال بعضی خودروهای ساخت مرسدس بنز قدیمی را تغییر می دهند و آن را به خودرویی به روز تبدیل می نمایند و پس از آن با قیمت نجومی می فروشند.

انجام لیفت خودرو با ظاهری زیباتر

قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در مورد لیفت خودرو، گفت: از زمان شروع فراوری یک ماشین، سازنده آن ممکن است شکل خانوادگی خودرو را کاملاً تغییر دهد. در صنعت خودروسازی مدرن، شرکت های خودروسازی بعد از گذشت مدتی از عرضه اولیه خودروهایشان اقدام به بازنگری آن ها نموده و مدل جدیدی از آن خودرو را با ظاهری زیباتر عرضه می نمایند.

او ادامه داد: معمولا اولین به روزرسانی های ظاهری یک خودرو 2 سال پس از عرضه آن ها به بازار انجام می گردد. این به روزرسانی ها معمولا جزئی بوده و مربوط به چراغ های خودرو، سپر و چرخ ها می گردد. به طور معمول مدل های مختلف یک خودرو به مدت حدودا 10 سال با انجام چندین فیس لیفت وارد بازار می گردد و پس از آن فراوری خودروی مذکور متوقف شده و خودرویی جدید با پلت فرم متفاوت وارد بازار خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: فیس لیفت خودرو اگرچه هزینه نسبتاً زیادی برای فراوری نمایندگان در پی دارد، اما می تواند علاقه استفاده نمایندگان به مدل های فراوری شده قدیمی را حفظ نموده و حتی باعث افزایش فروش آن ها گردد. ممکن است خودرو های دیگری به بازار عرضه شده باشند که از نظر تکنولوژی یا کارایی استاندارد را معین می نمایند، بنابراین سایر خودروسازان ممکن است لیفت ها را معرفی نمایند تا بتوانند عقب نمانند.

تغییر خودرو خارجی قدیمی به یک خودرو به روز!

محمد علائی یکی از تعمیرکاران خودرو در مورد لیفت خودرو، گفت: در ایران بعضی افراد اقدام به بروزرسانی خودرو نموده و آن را به مدل جدید فراوریی تبدیل می نمایند، یعنی خودرویی را خریداری می نمایند و پس از اعمال تغییراتی با قیمتی بالاتر می فروشند.

او بیان نمود: گزینه دیگری که وجود دارد این است که بعضی افراد 2 خودرو مشابه را خریداری می نمایند، یکی خودرویی که روشن نمی گردد و می توان از وسیله های آن استفاده کرد و دیگری خودرویی که مسائل جزئی دارد و به یاری خودرو اول می توان آن را تکمیل کرد و به روز شده فروخت.

این تعمیرکار خودرو گفت: انجام فیس لیفت خودرو این روزها به شدت رونق دارد چرا که واردات خودرو متوقف شده و خودرو به روز خودروسازان دنیا به کشور وارد نمی گردد و همین عامل باعث انجام این کار می گردد.

هزینه یک ماشین فیس لیفت چقدر است؟

او گفت: تغییرات ایجاد شده در لیفت معمولاً در مناطقی از خودرو بوده که راحت تر قابل تغییر هستند مانند ضربه گیر ها، چراغ ها و غیره، اما حتی تغییرات جزئی در سبک و معینات خودرو برای طراحی، پیاده سازی و بازاریابی هزینه زیادی می برد. این هزینه باید تأمین گردد، بنابراین لیفت معمولاً نشان دهنده افزایش قیمت خودرو است. این که این افزایش چقدر زیاد باشد به میزان قابل تغییرات بستگی دارد، موارد نادری وجود دارد که قیمت تغییر نمی نماید.

موضوعی که در این بین وجود دارد اجازه خرید و فروش این خودروهاست که با قیمت های نجومی به بازار عرضه می گردد و از طرفی به دلیل تغییرات غیر قانونی، مسائلی را ایجاد خواهد نمود، به طور مثال تغییراتی مانند چراغ زنون، تیره کردن بیش از حد شیشه، کنترل پنوماتیک و … ایجاد می نمایند که ممکن است مسائلی را ایجاد کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1485

به "خودرو های ایرانی با ظاهری جدید، اما قیمت های فضایی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودرو های ایرانی با ظاهری جدید، اما قیمت های فضایی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید