خبرنگاران نخست وزیر عراق اسامی کابینه خود را منتشر کرد

به گزارش مجله تار و سه تار، بغداد - خبرنگاران - مصطفی الکاظمی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید در عراق، امروز (شنبه) اسامی کابینه خود را در اختیار رسانه ها قرار داد.

خبرنگاران نخست وزیر عراق اسامی کابینه خود را منتشر کرد

بر اساس این فهرست، کابینه الکاظمی متشکل از 21 وزیر است که سهم شیعیان 11 وزارتخانه، اهل سنت 6، نمودها 3 و اقلیت ها نیز یک وزارتخانه مشخص شده است.

به غیر از وزارت دارایی که سهمیه نمودها است و برای مشخص وزیر پیشنهادی بین فراکسیون های شیعه و کرد (فراکسیون حزب دمکرات کردستان عراق) اختلاف وجود دارد، وزیران پیشنهادی بقیه وزارتخانه مشخص شده اند.

الکاظمی برای بعضی از وزارتخانه ها، بیش از یک نامزد معرفی نموده تا در صورت عدم قبول گزینه اول توسط فراکسیون ها، گزینه دوم یا سوم جایگزین گردد.

این درحالی است که برای شش وزارتخانه شامل بهداشت، فرهنگ، برنامه ریزی، ورزش و جوانان، کار و مسکن و سازندگی هر کدام فقط یک نامزد معرفی گردیده است.

در میان وزارتخانه ها تنها وزارت کشور دارای سه وزیر پیشنهادی است که گزینه نخست الکاظمی برای این سمت عدنان عبد خضیر الزرفی نخست وزیر مکلف قبلی است که به دلیل مخالفت فراکسیون های شیعه از تشکیل دولت کنار قرار گرفت.

گزینه های دوم سپهبد ستاد عثمان الغانمی رییس کنونی ستاد کل ارتش عراق و گزینه سوم سپهبد ستاد بازنشسته نجیب الصالحی از فرماندهان سابق ارشد نظامی عراق هستند.

الکاظمی برای وزارت دفاع دو نامزد معرفی نموده که گزینه نخست او آدینه عناد سعدون فرمانده فعلی نیروهای زمینی ارتش عراق و گزینه دوم فیصل فنر الفیصل الجربا الشمری از فرماندهان ارشد نیروی هوایی عراق است.

بعضی منابع مجلسی پیش بینی نموده اند که مجلس دوشنبه هفته جاری برای دادن رای اعتماد به کابینه پیشنهادی الکاظمی تشکیل جلسه دهد.

الکاظمی در نهم آوریل گذشته (21 فروردین 99) به عنوان نامزد فراکسیون های شیعه در مجلس به رییس جمهوری عراق برای تشکیل کابینه جدید معرفی گردید تا جایگزین عادل عبدالمهدی نخست وزیر فعلی گردد.

الکاظمی به دنبال ناکامی محمد توفیق علاوی و عدنان الزرفی در تشکیل کابینه، مامور تشکیل کابینه جدید عراق شده است.

عمر دولت الکاظمی فقط یکسال اعلام شده و موظف است در این مدت زمینه انتخابات زودهنگام مجلسی مهیا و بودجه 2020 را به مجلس ارائه و عراق را در برابر چالش های مهم بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا و مالی متاثر از سقوط قیمت جهانی نفت، مدیریت کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 912

به "خبرنگاران نخست وزیر عراق اسامی کابینه خود را منتشر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نخست وزیر عراق اسامی کابینه خود را منتشر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید