مرکز نوآوری ایران در کنیا گشایش یافت

به گزارش مجله تار و سه تار، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، مرکز نوآوری ایران در کنیا با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، جوزف مارچرو وزیر آی سی تی کنیا و ریچارد اینگاتی رئیس اتاق بازرگانی این کشور گشایش یافت.

مرکز نوآوری ایران در کنیا گشایش یافت

این مرکز قرار است به عنوان پایگاه دائمی ایران در خارج از کشور برای تسهیل صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و خلاق ایرانی به بازار شرق آفریقا فعالیت کند. این مرکز در ساختمان قدیمی و بازسازی شده سفارت ایران در کشور کنیا و شهر نایروبی واقع شده است و امروز توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح شد. مکانی که بازار محصولات و خدمات دانش بنیان ایرانی در این کشور را توسعه می دهد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این مراسم ضمن قدردانی از مقامات و شرکت های کنیایی گفت: پس از بازدید دو سال پیش من از کشورهای شرق آفریقا که شرکت های دانش بنیان ایرانی مرا همراهی کردند، با ظرفیت های مختلف کنیا برای توسعه مناسبات فناورانه و نوآورانه آشنا شدیم.

معاون علمی و فناوری با بیان اینکه خوشحالم قول من برای ایجاد یک مرکز نوآوری و فناوری در کنیا تحقق یافته است، اضافه نمود: از کوشش های سفیر ایران در کنیا، همکارانم در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هم چنین نماینده اجرایی ما به خاطر کوشش هایشان برای بازسازی ساختمان و تأسیس این مرکز قدردانی می کنم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: متأسفانه در سال گذشته، مساله اصلی ما بیماری همه گیر کووید -19 بوده است. خسارات جدی آن تمام بخش های تجاری، بهداشتی، آموزشی و رفاه عمومی را در همه جوامع به ویژه در گروه های آسیب پذیر تحت تأثیر قرار داده است. مهم این است که با روینمودهای فناورانه راهکاری برای جلوگیری و کنترل این قبیل بلایا بیاندیشیم.

باید بیشترین کوشش ها برای دستیابی به فناوری های جدید انجام گردد

معاون علمی و فناوری همچنین بیان نمود: در این شرایط، باید تجربیات، تخصص و راهکار های فناورانه خود را برای شکل گیری اقدامات مؤثر جمعی به اشتراک بگذاریم. احتیاجی به گفتن نیست که برای غلبه بر این بحران ضروری است بیشترین کوشش ها برای دستیابی به فناوری های جدید انجام گردد. در عین حال، توزیع امکانات فناورانه موجود برای تسهیل دسترسی جهانی نیز از اهمیت مشابهی برخوردار است. این رویکرد جمعی، دسترسی ملل به حق الزامات اساسی فناوری برای سلامت و رفاه عمومی را تضمین می نماید.

پیروزیت های بسیاری در مبارزه با کرونا داشته ایم

ستاری درباره اقدامات ایران برای مقابله با کرونا نیز گفت: از ابتدای شیوع کووید -19، حمایت های دولت جمهوری اسلامی ایران باعث شده تا شرکت های دانش بنیان، تجهیزات و داروهای مربوط به تشخیص و درمان کووید 19 را در سطح استانداردهای بین المللی طراحی و فراوری نمایند و نه تنها وابستگی کشور به واردات این محصولات قطع شده، بلکه به سایر کشورها نیز صادرات داشته باشیم. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری پیشرو در علم، فناوری و نوآوری در جهان اسلام، پیروزیت های بسیاری در مبارزه با کووید -19 داشته است.

وی درباره پیروزیت های ایران در حوزه مبازره با بیماری کرونا، گفت: ایران دستاوردهای فناورانه ای در حوزه واکسن کووید -19، به دست آورده است. این اقدامات توسط سه گروه از ماه ها قبل آغاز شد و مراحل بالینی خود را پشت سر گذاشته است. به زودی اخبار امیدوار نماینده ای از دست یابی دانشمندان ایرانی به واکسن کرونا منتشر می گردد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: البته کوشش دانشمندان ایرانی در حوزه بیماری کرونا تنها به فراوری واکسن بسنده ننموده است و در زمینه داروهای مؤثر برای کنترل و درمان ویروس کووید -19، نیز مطالعات بالینی زیادی در بخش مراقبت های بهداشتی پزشکی ایران اجرا شده و کشف روش های درمانی مؤثر در کنترل و درمان ویروس کووید -19 نتیجه این کوشش ها است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان بیان نمود: هم زمان فراوری کیت های تشخیصی و استخراجی کووید -19، نیز توسط پنج شرکت ایرانی پیگیری شد و به نتیجه رسید. در حوزه تجهیزات پزشکی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و درمان آن به کار می آیند نیز دانشمندان ایرانی پیروز به ساخت دستگاه های تهویه بیمارستانی، اکسیژن سازهای خانگی ، اکسیژن سازهای بیمارستانی، مانیتورهای علائم حیاتی ، اکسیمترهای نبضی، دماسنج های دیجیتال غیرتماسی، دستگاه های سی تی اسکن و غیره شدند.

ستاری با اشاره به اینکه این کوشش ها برای کنترل بیماری کرونا همچنیان ادامه دارد، تاکید نمود: در حوزه محصولات مصرفی پزشکی که با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کووید -19، فراوری می شوند نیز شرکت های ایرانی پیروز به ساخت دستگاه هایی برای فراوری انواع ماسک، دستکش و ضد عفونی نماینده های الکلی و غیر الکلی دست و سطوح شده اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: همه این پیشرفت ها در شرایطی رخ داده است که کشور من با وجود اینکه نسبت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حسن نیت نشان داد، شدیدترین تحریم های ظالمانه را توسط ایالات متحده آمریکا تحمل می نماید.

ایران آماده همکاری های دوجانبه با کنیا است

ستاری اضافه نمود: آمریکا در شرایط بحرانی کرونا مانع واردات یاری های بشردوستانه بین المللی به ایران شد. با این وجود، مقادیر قابل توجهی از تجهیزات، لوازم پزشکی و کیت های تشخیصی از ایران به کشورهای مختلف صادر شده است.

رئیس بنیاد ملی نحبگان در ادامه بیان نمود: به همین دلیل، کشور ما آمادگی دارد تا با هدف تقویت برنامه توسعه بلند مدت کنیا (چشم انداز بیست و سی) در برنامه توسعه چهار حوزه عظیم دارای اولویت یعنی فراوری، مراقبت های بهداشتی همگانی، مسکن ارزان قیمت و امنیت غذایی، به طور مؤثری در همکاری های علمی و فناوری دو جانبه مشارکت کند.

ستاری در بخش دیگری از سخنان خود درباره چگونگی دستیابی ایران به اقتصاد مبتنی بر نوآوری، یادآور شد: ظرفیت های وسیعی از نظر علمی و فناوری در ایران وجود دارد. با توجه به تغییر گفتمان اقتصاد ایران با رویکرد گذار از اقتصاد سنتی و نفت محور به توسعه اقتصاد دانش بنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زیست بوم نوآوری و فناوری ایران را با هدف توسعه فضای جدید کسب و کار و کارآفرینی گسترش داده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در سال های اخیر شاهد رشد چشمگیری در زمینه های فناوری و نوآوری در کشورمان بوده ایم. رتبه ایران در فراوری علم در سطح جهانی از رتبه سی و چهارم به صندلی شانزدهم و رتبه اول در منطقه رسیده است. تعداد دانشجویان دانشگاه در ایران از 2.4 میلیون به 4.8 میلیون نفر افزایش یافته که ایران را از نظر تعداد مهندسان فارغ التحصیل در بین پنج کشور برتر جهان قرار داده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان نمود: همچنین صندلی ایران در شاخص جهانی نوآوری نیز طی پنج سال گذشته پنجاه و پنج رتبه ارتقا یافته است و در توسعه فناوری های پیشرفته مانند فناوری نانو، فناوری زیستی، انرژی های تجدیدپذیر، علوم شناختی، سلول های بنیادی و فناوری اطلاعات و ارتباطات رشد فزاینده ای داشته ایم. همچنین، در نتیجه اجرای سیاست های توسعه اقتصاد دانش بنیان و به واسطه فعالیت 5 هزار و 600 شرکت دانش بنیان و بیش از یک هزار و چهل شرکت خلاق و نوآور در کشور، اندازه اقتصاد دانش بنیان به بیش از یازده میلیارد دلار رسیده است.

ستاری ادامه داد: همکاری جهانی مؤثر بسیار حائز اهمیت است زیرا ما در حوزه فناوری و نوآوری سرمایه گذاری کردیم تا رشد پایدار و رقابتی را حفظ کنیم. به این منظور، جمهوری اسلامی ایران، با تکیه بر توانایی های خود، در کوشش است تا روابط و همکاری های سازنده و پویای خود را در سطح جهانی توسعه دهد. همکاری با کنیا در زمره اولویت های همکاری دو جانبه ایران واقع شده است.

ایران از همکاری فناورانه شرکت های ایرانی و کنیایی حمایت می نماید

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تاکید نمود: نقش دولت در هر کشور فراهم کردن بسترهای اساسی مورد احتیاج برای تعاملات بین المللی بخش خصوصی است. امری که با افتتاح این مرکز فناوری و نوآوری و برگزاری نشست های تجاری بیشتری از این دست، انجام خواهد شد.

ستاری همچنین گفت: امیدوارم مراسم افتتاحیه امروز این مرکز و جلسات رو در رو بین شرکت های ایرانی و کنیا که متعاقب آن برگزار خواهد شد، به نقطه عطفی در همکاری مالی دوجانبه تبدیل گردد. جمهوری اسلامی ایران به طور کامل از چنین همکاری شرکت های ایرانی و کنیایی حمایت می نماید.

در این مراسم رئیس اتاق بازرگانی کنیا ریچارد اینگاتی، جعفر برمکی سفیر ایران در کنیا و نمایندگان 40 شرکت دانش بنیان و خلاق ایرانی و بیش از 100 شرکت کنیایی نیز حضور داشتند.

همچنین نمایندگان 40 شرکت ایرانی و 130 شرکت کنیایی که همگی در پرتال مرکز نوآوری ثبت نام نموده و زمان جلساتشان با یکدیگر از قبل تنظیم شده است، در نشست تجاری و فناوری با یکدیگر ملاقات خواهند داشت تا شرکت های دانش بنیان بتوانند مجالی برای توسعه صادرات، انتقال فناوری و توسعه تعاملات بین المللی خود بیابند. فرصتی که به آنها یاری می نماید تا به بازار شرق آفریقا متصل شوند و فرایند توسعه فعالیت خود را جهانی نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 اسفند 1399 بروزرسانی: 11 اسفند 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1398

به "مرکز نوآوری ایران در کنیا گشایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز نوآوری ایران در کنیا گشایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید