رحیمی شعرباف: در چند سال آینده دانشگاه منشا فناوری های تازه، است ، اسفندیار اختیاری: بزرگترین مشکل ما، عدم باور به اقتصاد دانش بنیان است

به گزارش مجله تار و سه تار، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در چند سال آینده قطعاً منشا فناوری های تازه، دانشگاه است. دانشگاه های پیشرو منشا نوآوری هستند که نوآوری تبدیل به فناوری و فناوری تبدیل به محصولات تازه می گردد.

رحیمی شعرباف: در چند سال آینده دانشگاه منشا فناوری های تازه، است ، اسفندیار اختیاری: بزرگترین مشکل ما، عدم باور به اقتصاد دانش بنیان است

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، روابط عمومی برنامه، برنامه زنده و تلویزیونی به وقت ایران شب گذشته 11 مهرماه با موضوع اثرگذاری شرکت های دانش بنیان و نقش آن در اقتصاد کشور، روی آنتن شبکه آموزش رفت و میزبان غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اسفندیار اختیاری، رئیس کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بود.

فعالیت های دانش بنیان صرفا در قالب شرکت انجام نمی گردد

شعرباف درباره اثربخشی شرکت های دانش بنیان بیان نمود: شرکت دانش بنیان، شرکت نوآور و خلاق است. شرکت هایی که این ویژگی را دارند، پیشران شرکت های تولیدی دیگر هستند. در کشور ما بیش از 80 هزار شرکت ثبت شده که از این تعداد تنها حدود 5800 شرکت دانش بنیان هستند. انبوه بودن شرکت های دانش بنیان مهم نیست، بلکه اثربخشی و کیفیت آن مهم است.

وی اضافه نمود: در کشور ما، فعالیت های دانش بنیان صرفا در قالب شرکت انجام نمی گردد. دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در قالب طرح هایی پژوهشی فعالیت می نمایند. ما قرارداد های متعددی را بین صنایع و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها داریم.

شعرباف اظهار کرد: یکی از دلایل توفیق کشور های پیروز این است که سعی در به کارگرفتن همه آحاد مردم دارند. در کشور ما بیش از 450 شهرستان وجود دارد که کمتر از 150 شهرستان، دارای مرکز رشد هستند. به وسیله این مراکز، جوانان می توانند ایده های خود را مطرح نموده و در صورت تایید همکاری صورت گیرد.

دانشگاه، منشا فناوری های نوین

شعرباف بیان نمود: در کشور ما 150 هزار دانشجوی دکترا و بیش از 550 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد وجود دارد. از هر چهار انتها نامه یا رساله باید یک رساله مربوط به توسعه علمی باشد.

وی اضافه نمود: در چند سال آینده قطعاً منشا فناوری های تازه، دانشگاه است. دانشگاه های پیشرو منشا نوآوری هستند که نوآوری تبدیل به فناوری و فناوری تبدیل به محصولات تازه می گردد. اگر واجد دانش باشیم می توان زمینه را برای کاربردی کردن آن فراهم کرد.

بزرگترین مشکل ما، عدم باور به اقتصاد دانش بنیان است

اسفندیار اختیاری، رئیس کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره شرکت های دانش بنیان بیان نمود: حدود چهار دهه است که ادبیات شرکت دانش بنیان شکل گرفته است. در کشور ما هم حدود دو دهه است که این موضوع مطرح شده است.

وی درباره اشتغال به کار فارغ التحصیلان بیان نمود: به اسم نمونه، در یک کارخانه با 500 نفر شاغل، حداکثر 10 نفر به اسم مهندس مشغول به کار هستند. در کشوری که بیشترین نرخ بیکاری آن متعلق به فارغ التحصیلان دانشگاه است، چند کارخانه برای اشتغال افراد کافی است؟

وی ادامه داد: راه چاره داشتن ارزش اضافه نموده و اشتغال فارغ التحصیلان، ایجاد شرکت های خصوصی دانش بنیان است. اقتصاد به دو نوع فیزیکی و اقتصاد دانش بنیان تقسیم می گردد. بزرگترین مشکل ما در بدنه کل این است که به اقتصاد دانش بنیان باور نداریم.

اختیاری بیان نمود: در راستای تسهیل فرآیند شرکت های دانش بنیان، علاوه بر قوانین 15 ماده ای، قانون 20 ماده ای با رایزنی های مختلف طراحی شده است که جهت رساندن فکر به جامعه، هموارتر گردد.

برنامه به وقت ایران با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور با اجرای ناصر خیرخواه روز های یکشنبه و سه شنبه ساعت 21:45 تا 23 به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1760

به "رحیمی شعرباف: در چند سال آینده دانشگاه منشا فناوری های تازه، است ، اسفندیار اختیاری: بزرگترین مشکل ما، عدم باور به اقتصاد دانش بنیان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رحیمی شعرباف: در چند سال آینده دانشگاه منشا فناوری های تازه، است ، اسفندیار اختیاری: بزرگترین مشکل ما، عدم باور به اقتصاد دانش بنیان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید