زیرساخت ها در توسعه گردشگری نواحی روستایی با محدودیت روبه رو است

به گزارش مجله تار و سه تار، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: متاسفانه در زمینه توسعه زیرساخت های نواحی روستایی و طبیعت گردی کشور و استان مانند تامین امنیت، تامین بهداشت و... با محدودیت روبرو هستیم.

زیرساخت ها در توسعه گردشگری نواحی روستایی با محدودیت روبه رو است

مژگان ثابت تیموری در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص گردشگری و توسعه روستایی اظهار کرد: یکی از مباحثی که ابتدا باید به آن اشاره کرد، مولد بودن روستاست. باید در نظر داشت که روستا محل تولید محصولاتی برای شهروندان شهری و روستایی است. در کنار این موارد اگر بخواهیم موضوع مهاجرت معکوس را رقم بزنیم، گردشگری می تواند به عنوان صنعت درآمدزا و مکمل درآمد فعلی کشاورزان و روستاییان مطرح باشد.

وی اضافه نمود: به همین دلیل می توان آن بخش از خانواده ای که در روستا زندگی می کرده و به واسطه محدودیت های اقتصادی و اقتصادی دست به مهاجرت از روستا به شهر زده را دوباره با این فکر و دلیل که آن ها، خود می توانند بازو و نیروی کار حوزه خدمات گردشگری باشند، به روستا بازگرداند.

سازمان توانمندسازی جهانی به دنبال توانمندسازی روستاهاست

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: دومین مساله این است که سازمان توانمندسازی روستایی جهانی در حال برنامه ریزی است تا روستاها را توانمند کند و یکی از شرح وظایفی که برای این موضوع تعریف شده، توسعه گردشگری روستایی و گردشگری کشاورزی است که دو مقوله کاملا متفاوت است.

ثابت تیموری ادامه داد: زمانی که روستا را توانمند می کنیم، تمام لایه های روستا از پیر و جوان، زن و مرد وارد فضای فعالیتی و توانمندی می شوند. همچنین بانوان روستا در این حوزه بیشتر به تولید ثروت مشغول می شوند چرا که مردان در روستا فعالیت های سنگین تری را بر عهده دارند.

وی گفت: از آنجایی که پس از مراحل برداشت و فرآوری، تمام مسئولیت ها بر عهده بانوان روستایی است، سازمان ملل و سازمان جهانی گردشگری برای این قشر بیشتر برنامه ریزی کرده است و این مسائل همگی دست به دست هم داده تا به موضوع توسعه روستایی بهتر از گذشته پرداخته شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در خصوص بسترهای لازم، برای گردشگری روستایی تشریح کرد: واقعیت این است که ما تا استانداردها فاصله داریم. البته در این بخش چالش دیگری نیز وجود دارد که آن تعارضی است که بین مردم بومی با جامعه گردشگری به وجود آمده است که این عارضه باید هر چه زودتر حل شود چون ما در برخی از موارد می بینیم که روستاهایی در روز تعطیل راه ورودی روستا را می بندند و اجازه ورود به گردشگران را نمی دهند. به عقیده من حل این معضلات و موضوعات یکی از مهم ترین دستاوردها و وظایف دولت است. برای مثال می توان افراد جامعه بومی را در جریانات مربوط به این نوع گردشگری ذی نفع کرد.

ظرفیت قابل تحمل و بُرد، دو فاکتور عمده در برنامه ریزی توسعه گردشگری

وی بیان نمود: نکته دوم این است که ما بتوانیم همیشه به ظرفیت قابل تحمل و ظرفیت برد به عنوان دو نوع فاکتور عمده در برنامه ریزی توسعه گردشگری توجه داشته باشیم. ظرفیت قابل تحمل به این معناست که در یک اتاق 20 صندلی وجود دارد و برای 25 نفر جایی ندارد. در نتیجه باید برای یک مجموعه روستایی و طبیعت گردی یک ظرفیت قابل توجه تعریف شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی ادامه داد: در این حوزه ها معمولا کار علمی انجام نشده است. در روستاهای هدف گردشگری این اتفاق که در یک روز تعطیل افراد و گردشگران به یک روستا سرازیر می شوند، رخ می دهد و در ادامه مسائل بیشتری به وجود می آید.

معرفی درستی از جاذبه های گردشگری استان نمی شود

ثابت تیموری ابراز کرد: موضوع بعدی این است که اطلاع رسانی و معرفی درستی از جاذبه های روستایی در استان ما انجام نمی شود. برای مثال در مشهد بسیاری از مردم روستاهای جاذبه گردشگری را نمی شناسند.

وی گفت: موضوع بعدی مساله اقتصاد و معیشت روستاست که به آن توجه درخوری نمی شود. البته اخیرا متوجه شده ایم که سازمان همیاری های شهرداری در استان اتفاقات خوبی را رقم می زند به این صورت که روستاها، سوغات و نوع مارکتینگ آن ها را شناسایی می کند که این کار باعث رخدادهای خوبی خواهد شد.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اضافه نمود: به این صورت که در ابتدا روستا معرفی و زیرساختش تامین می شود؛ سپس طی یک فرایند آژانس ها و بنگاه های گردشگری با توجه به ظرفیت برد آن مقصد برنامه ریزی هایی لازم را انجام داده و آن را اجرا می کنند. یکی از مسائل ما در این زمینه این است که معمولا اتفاقات گفته شده در قالب یک بسته رخ نمی دهد. این موضوعی است که تا اندازه ای با افراط و تفریط همراه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1341

به "زیرساخت ها در توسعه گردشگری نواحی روستایی با محدودیت روبه رو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیرساخت ها در توسعه گردشگری نواحی روستایی با محدودیت روبه رو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید