معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته ای لازم الاجرا می گردد

به گزارش مجله تار و سه تار، معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته ای در تاریخ 4 آبانماه 1399 به حد نصاب مورد احتیاج برای لازم الاجرا شدن، یعنی تصویب 50 کشور رسید و پس از گذشت 90 روز در تاریخ 3 بهمن 1399 لازم الاجراء می گردد.

معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته ای لازم الاجرا می گردد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در پرتال اطلاع رسانی خود گفت که معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته ای در تاریخ 4 آبانماه 1399 به حد نصاب مورد احتیاج برای لازم الاجرا شدن، یعنی تصویب 50 کشور رسید و پس از گذشت 90 روز در تاریخ 3 بهمن 1399 لازم الاجراء می شود.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

این معاهده اولین سند حقوقی الزام آور در عرصه حقوق بین الملل به شمار می رود که تقریباً تمامی فعالیت های مرتبط با تسلیحات هسته ای را ممنوع نموده است. بر اساس این معاهده کلیه اعضاء متعهدند تحت هیچ شرایطی به ساخت و توسعه، آزمایش، فراوری، اکتساب، تملک، انباشت، انتقال، استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته ای و یا اجازه به دیگران برای استقرار تسلیحات در قلمروشان مبادرت نورزند.

گفتنی است این معاهده در مقایسه با معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (NPT) غیر تبعیض آمیز تلقی می شود و در عین حال دامنه تعهدات اعضاء در این معاهده گسترده تر است. هدف اصلی بانیان این معاهده به چالش کشیدن مشروعیت وجود تسلیحات هسته ای و اعمال فشار بر قدرت های هسته ای برای تحقق آرمان خلع سلاح عام هسته ای در سطح دنیا می باشد.

شایان ذکر است قدرت های هسته ای با دستاویز قرار دادن پیمان NPT معتقدند تسلیحات هسته ای آنها مشروع و قانونی بوده و این حق را برای سایر کشورهای دنیا مجاز نمی دانند.

مذاکرات معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته ای در اوایل سال 1396 طی یک کنفرانس بین المللی در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد و با شرکت کشورهای غیر هسته ای شروع شد و پایان با 122 رای موافق، یک رای مخالف (هلند) و یک رای ممتنع (سنگاپور)، به تصویب رسید. گفتنی است که کشورهای هسته ای و کشورهای عضو ناتو (برخوردار از چتر هسته ای) این مذاکرات را تحریم نموده بودند و به سایر کشورها برای خروج از این فرایند فشار وارد نموده اند. آنها معتقدند که این پیمان جدید موجب تضعیف پیمان NPT و پادمان هسته ای است.

جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات فوق در راستای سیاست اصولی حمایت از کوشش های بین المللی برای امحاء کامل تسلیحات هسته ای دنیای و همچنین با هدف اثر گذاری بر تدوین معاهده در راستای منافع ملی، شرکت نمود و موفقیت هایی را در راستای درج نظرات خود در متن معاهده کسب نمود و به تصویب معاهده نیز رای مثبت داد. در عین حال ج. ا. ایران طی بیانیه ای اعلام نموده است تا زمان اتخاذ تصمیم خود برای امضای معاهده، تعهدات حقوقی و مواضع سیاسی کشور در نتیجه شرکت در این کنفرانس تغییر نخواهد کرد و از لحاظ سیاسی از اهداف معاهده حمایت خواهد کرد.

این پیمان از تاریخ 29 شهریور 1396 جهت امضاء مفتوح شده و تا کنون 84 کشور آن را امضاء نموده و 50 کشور آن را در مجالس داخلی خود به تصویب رسانده اند و در تاریخ 3 بهمن 1399 لازم الاجراء می شود.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1271

به "معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته ای لازم الاجرا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته ای لازم الاجرا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید