منزل مسکونی خود را به چه کسانی اجاره ندهیم؟

به گزارش مجله تار و سه تار، این روزها قیمت مسکن به گونه ای است که بیشتر افراد ترجیح داده یا مجبور می شوند که به جای خرید خانه، به فکر اجاره منزل باشند. براساس آمار حدود 30 درصد از مردم کشور مستأجر هستند و فرایند اجاره منزل مسکونی به جای خرید آن در سال های اخیر رو به رشد بوده است.

منزل مسکونی خود را به چه کسانی اجاره ندهیم؟

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت ارزان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

با در نظر دریافت آمار صاحب خانه ها و مستاجران می توان گفت که طیف وسیعی از جمعیت کشور با مسئله ای تحت عنوان اجاره و رهن آپارتمان یا اجاره منزل درگیر هستند. با توجه به شرایط جدید شکل گرفته در بازار مسکن، افزایش بهای اجاره منزل مسکونی، هجوم مهاجران به شهرهای عظیم، بی ثباتی اقتصادی، گسترش نرخ بزهکاری و بسیاری از عوامل دیگر؛ اجاره دادن و اجاره کردن خانه سخت تر از پیش شده است. این عوامل فرآیند اجاره و رهن آپارتمان را هم برای صاحب خانه ها سخت نموده است، به طوری که نمی توانند با خیال راحت خانه خود را به هر کسی اجاره داده و مطمئن باشند که در طول مدت حضور مستاجر هیچ مسئله ای با او نخواهند داشت و از طرفی مسائلی را برای افرادی که سعی دارند خانه ای را اجاره نمایند، نیز پدید آورده است.

به هر حال این مقاله قصد ندارد به شرح مسائل هر دو گروه و ارائه راه چاره برای هر کدام بپردازد. مطالب ارائه شده در این مطلب که طی سرفصل های زیر تدوین شده است به منظور یاری به صاحب خانه هایی است که قصد وارد کردن اطلاعات خانه خود به فایل اجاره و رهن آپارتمان، بنگاه های املاک و مستغلات را دارند. ضروری است اطلاعاتی به آنها داده شود تا بدانند به چه کسانی باید خانه خود را اجاره بدهند و از چه کسانی دوری نمایند.

منزل مسکونی خود را به چه کسانی اجاره ندهیم؟

  • کسانی که حقوق ثابتی ندارند.
  • کسانی که قابلیت تخلیه ملک در زمان دلخواه شما را نداشته باشند.
  • کسانی که جمعیت خانواده شان از ظرفیت خانه شما بیشتر است.
  • کسانی که سوء پیشینه دارند.
  • کسانی که ناهنجاری های شخصیتی دارند.
  • کسانی که در زندگی ثبات ندارند.
  • کسانی که در جلسه بازدید از خانه شما زیاد ایراد می گیرند.
  • کسانی که سبک فرهنگی متفاوتی دارند.
  • افراد مجرد با شخصیت رفتاری تعریف نشده.
  • کسانی که به دلتان نمی نشینند!

1. کسانی که حقوق ثابتی ندارند

چرا نباید به کسانی که حقوق ثابت ندارند ملکتان را اجاره دهید؟ دلیل آن را به شما می گوییم. زیرا کسی که دارای حقوق ثابت باشد برای شما نیز درآمدی ثابت و مطمئنی را تضمین خواهد نمود. شما نیز مانند همه انسان ها برای زندگی خودتان برنامه هایی دارید و می خواهید روی مبلغی که ماهانه از مستاجر خود دریافت می کنید برنامه ریزی کنید، پس زمانی می توانید روی مبلغ دریافتی مستاجر حساب کنید که خود مستاجر نیز دارای دریافتی ثابت و معین ماهانه باشد. به این ترتیب سر ماه و زمانی که موعد دریافت مبلغ اجاره منزل فرا می رسد با بهانه هایی مانند: متاسفانه پول ندارم، لطفا تا ماه بعد صبر کنید، یا این ماه درآمدی نداشتم روبه رو نخواهید شد.

پس بهتر است زمانی که افراد با خانواده خود برای بازدید خانه به منظور اجاره منزل مسکونی می آیند در خصوص میزان دریافتی یا درآمد ماهانه آنها، به طور دقیق از ایشان سوال کنید.

2. کسانی که قابلیت تخلیه ملک در زمان دلخواه شما را نداشته باشند

ممکن است شما به هر دلیلی بخواهید در زمان خاصی، ملکتان تخلیه و تحویل شود. کسانی که دارای خانواده ای با شرایط خاص باشند برایشان مشکل است که در زمانی کم به این احتیاج شما پاسخ دهند. پس برای اینکه با این مسائل روبرو نشوید؛ مواردی مانند سن زیاد مستاجر، نداشتن بچه هایی که به مدرسه می فرایند، نداشتن بیماری هایی که مانع از اقدام تخلیه سریع شود، حضور نداشتن مستأجر در کشور و … می توانند برای انتخاب مستأجر مناسب قابل تأمل باشند.

ضمناً بهتر است اگر احتمال می دهید که در طی مدت قرارداد احتیاج به تخلیه ملک دارید، بهتر است در زمان بازدید ملک توسط مستاجر به منظور اجاره منزل مسکونی این مورد را به او بگویید.

3. کسانی که جمعیت خانواده شان از ظرفیت ملک شما بیشتر باشد

در صورت عدم رعایت تناسب بین فضای زندگی و تعداد افرادی که در آن زندگی می نمایند، جدا از استانداردهای فضای زندگی برای هر شخص که بر خود مستاجر تاثیر می گذارد، اجاره یک فضای کم به تعداد بالای افراد که بیش از ظرفیت ملک شما باشد هزینه های اقتصادی و جانی نیز برای سایر همسایگان و حتی خود شما به همراه خواهد داشت. از جمله مسائلی که در این شرایط پیش می آید این است که هرچه تعداد افراد در هر آپارتمان بیشتر باشد، منجر به سر و صدای بیشتر خواهد شد یا اینکه استهلاک ملک شما با استفاده بیشتر از امکانات ملک افزایش خواهد یافت.

4. کسانی که سوء پیشینه دارند

کسانی که مستأجر ملک شما می شوند، در آنجا زندگی می نمایند و زندگی انسان ها تا حد زیادی نشأت گرفته از گذشته آن ها خواهد بود. در زمان اجاره و رهن آپارتمان از عدم سوءپیشینه فرد مستأجر آگاه شد؛ زیرا در صورت بروز ناهنجاری در ملک شما از جانب مستأجر، جدا از بار قانونی که بر دوش شما خواهد بود، از نظر انسانی به همسایگان ظلم نموده اید و اگر خودتان در محل اجاره داده شده زندگی می کنید، به طبع شما نیز تحت تأثیر اتفاقات ناهنجار احتاقتصادی قرار خواهید گرفت.

5. کسانی که ناهنجاری های شخصیتی دارند

ناهنجاری یک تعریف کلی از انحرافات رفتاری از عرف جامعه و در حالت حادتر، انحرافات رفتاری از قوانین است. اگر در فرآیند اجاره دادن خانه در جلسات دیدار با مستأجر شاهد رفتارهای عجیب و ناهنجاری های شخصیتی و رفتاری خاصی شدید، این مسئله را جدی بگیرید. البته به این موضوع توجه کنید که رفتار ناهنجار باید با ملاک رفتار هنجار جامعه ناهنجار شناخته شود. ولی شما صاحب اختیار ملک خود هستید و می توانید هنجار یا ناهنجار را برای محدوده ملک شخصی خود وضع کنید. برای مثال اگر شخصی در جلسه تنظیم قرارداد با لباسی بسیار تمیز و مرتب و با بوی خوش و کفش واکس زده حاضر شود احتمال اینکه ملک شما را نیز با همین مدل رفتاری نگه داری کند خیلی بیشتر از شخصی است که در آن جلسه با حالتی پریشان و آشفته و لباسی اتو ننموده و بوی نامطبوع و موهای شانه ننموده حاضر می شود.

6. کسانی که در زندگی ثبات ندارند

به آدرس های پیشین مستاجر و تاریخ اشتغال نگاه کنید. آیا آنها اغلب تغییر یا انتقالی در کارشان می دهند؟ اگر آنها اغلب تغییرات دارند، این الگو احتمالا ادامه خواهد یافت و شما به زودی ملک خود را دوباره خالی خواهید دید. اگر آنها اشتغال پایدار را ثابت ننموده اند، ممکن است قادر به پرداخت مبلغ اجاره منزل مسکونی حتی تا سه ماه نباشند و شما مجبور به آغاز دوباره جستجو برای یافتن مستاجر جدید شده و باید ساکن فعلی را بیرون کنید.

7. کسانی که در جلسه بازدید، از خانه شما زیاد ایراد می گیرند

اگر شخصی هنگام بازدید از خانه شما به منظور اجاره یا رهن خانه، بیش از حد معمول از ملک ایراد گرفت باید به این نتیجه برسید که این شخص در آینده نیز دست از سر شما بر نخواهد داشت، به این معنی که خواسته های بیش از اندازه او در آینده برای شما دردسرساز خواهد شد. مثلا ممکن است برای هر مسئله ای اعم از چکه کردن شیر آب سینک ظرفشویی تا خراب شدن درب یک کابینت با شما تماس بگیرد و مسئولیت برطرف این مسائل را به دوش شما بیندازد. البته این به آن معنا نیست که ملک شما هیچ ایرادی ندارد اما باید ایراد دریافت متعادل باشد.

بهتر است ایراداتی که خودتان نیز از وجود آن ها آگاه هستید را به مستاجر بگویید و محدوده مسئولیت های آینده خود را برای او معین کنید.

8. کسانی که سبک فرهنگی متفاوتی دارند

وقتی که چند نفر بخواهند در یک محل با هم زندگی نمایند حتما باید تا حدی تفکراتی شبیه به هم داشته باشند. تفاوت در اندیشه، تفاوت در رفتار را نتیجه خواهد داد و تأثیر رفتارها بر یکدیگر چه در ساختمان، چه در محل یا جامعه یا حتی دنیایی که در آن زندگی می کنیم، انکارناپذیر است. حال که شما صاحب بخش کوچکی از این کره خاکی هستید سعی کنید در هماهنگی انتخاب افراد برای اسکان در محل ملک خود دقت و ظرافت لازم را به خرج دهید.

هرگز ملک خود را، چه زمانی که خودتان نیز در آن ساکن باشید یا نباشید، به کسانی که از نظر فرهنگی تفاوت ها بارزی با شما دارند اجاره ندهید. موضوع تفاوت در فرهنگ افراد به وضوح در طرز لباس پوشیدن، حرف زدن و روابطی که از دور قابل مشاهده است، قابل تشخیص می باشد.

9. افراد مجرد با شخصیت رفتاری تعریف نشده

لزوماً افراد مجرد برای اسکان دادن در ملکتان گزینه های نامناسبی نیستند اما افراد مجردی که زندگی نامنظم و رفتار غیرمتعارف یا روابط نامتعارف دارند نه تنها گزینه های مناسبی نیستند بلکه قابلیت این را دارند که برای شما و همسایگان دیگر دردسرساز باشند. این نکته را از قلم نیاندازید که در حال حاضر به دلیل کم شدن ازدواج و به تبع آن افزایش افراد مجرد در جامعه نمی توان با حذف مجردها از مشتریان ملکمان، خود را در انتخاب افراد برای دادن اجاره و رهن خانه محدود کنیم، اما برای انتخاب آن ها باید کمی وسواس به خرج داده و بیشتر دقت کنیم.

10. کسانی که به دلتان نمی نشینند!

شما می توانید همه چیز را ببنید، اما برخی وقت ها غرایز شما بهترین قهرمان شخصیت شناسی است. ممکن است احساس کنید که چیزی در خصوص یک مستاجر وجود دارد که روی کاغذ غیر از این به نظر می رسد. اما محتمل است بعدا متوجه شوید که مستأجر برای آن که در اجاره و رهن آپارتمان پیروز باشد از هویت دیگری استفاده نموده است. به دیده ها اعتماد کنید اما حرف دلتان را هم گوش کنید.

دنیای مدرن چه راهکاری برای اجاره منزل دارد؟

اگر شما ملک تان را برای اجاره دادن به املاک بسپارید تنها عده محدودی از وجود ملک شما با خبر می شوند و این که آیا این افراد مناسب ملک شما هستند یا بر عکس هم بر این محدودیت دامن می زند. اما از طرف دیگر اگر بستری وجود داشته باشد که شما با استفاده از آن بتوانید آپارتمان تان را به افراد بیشتری نشان بدهید و به آن ها بگویید که چنین آپارتمانی با این شرایط دارید و بتوانید عکس هایی از آپارتمان را پیش از بازدید نشان شان بدهید، در وقت خود و افرادی که قصد اجاره کردن خانه ای را دارند، صرفه جویی نموده اید.

نرم افزارهای اینترنتی مدرن ترین راهی است که می توانید با آن آپارتمانتان را اجاره بدهید. به این دلیل که ثبت آگهی و دیدن آگهی ها در آن رایگان است. همچنین تعداد بیشتری از افراد آپارتمان شما را می بینند و می توانند بدون آمدن به آپارتمان برای بازدید و تنها با دیدن عکس هایی که از آن گذاشته اید تصمیم بگیرند که آیا این ملک مناسب آن هاست یا نه. از سوی دیگر مستاجران و کسانی که دنبال اجاره خانه هستند هم می توانند بدون آن که خودشان و خانواده شان را زحمت بدهند از میان هزاران آپارتمانی که در آگهی ها معرفی شده است، مورد مناسب را بدون زیر پا گذاشتن تمام منطقه پیدا نمایند. آن هم در حالی که تمام این خدمات رایگان است و نه مالک و نه مستاجر هیچ هزینه ای برای استفاده از این خدمات نخواهند پرداخت.

حرف آخر اینکه در حال حاضر با افزایش جمعیت و به طبع آن افزایش متغیرها، احتمال اشتباه در انتخاب های ما افزایش پیدا نموده است. انتخاب یک مستأجر خوب برای ملک شخصیمان که در آن ساکن شود، می تواند هم به نفع ما باشد و هم به نفع مستأجر. به شرطی که شرایط بالقوه مستأجر با شرایط مطلوب ما سازگار یا نزدیک باشد.

منبع: هومینگ
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 867

به "منزل مسکونی خود را به چه کسانی اجاره ندهیم؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "منزل مسکونی خود را به چه کسانی اجاره ندهیم؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منزل مسکونی خود را به چه کسانی اجاره ندهیم؟"

1 دیدگاه

مهران 19 آبان 1402

مطالب جالبی مطرح شد. متاسفانه بیشتر این فاکتورها را در شرایط امروزی با عدم صداقت می توان دور زد. اغلب اطلاعاتی که مستاجرین از شغل تا تعداد افراد خانواده را به راحتی با دروغ کتمان می کنند. کم کم آن قدر دشواری در مسیر اجاره ملک پیچیده شده که خالی ماندن ملک گزینه ی کم دردسترس برای موجر خواهد بود.

پاسخ به مهران
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید