نقش منفعل دولت ایران در صادرات گاز به ترکیه

به گزارش مجله تار و سه تار، ترک ها قصد دارند با استفاده از گاز ایران و آذربایجان نقش هاب انتقال گاز برای خود در اروپا به ویژه اروپای جنوب شرقی ایجاد نمایند؛ اما به دلیل انفعال ایران، آنها به دنبال جایگزینی برای واردات گاز از ایران هستند.

نقش منفعل دولت ایران در صادرات گاز به ترکیه

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگار گروه مالی خبرگزاری خبرنگاران، وزیر نفت وعده داده بود تا انتها دولت دوازدهم میزان صادرات گاز ایران به رقم 70 میلیارد مترمکعب در سال برسد که سهم LNG از این میزان 18 میلیارد مترمکعب است. زنگنه در برنامه پیشنهادی خود که در سال 96 به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد، روی صادرات نفت تمرکز ویژه ای داشت و با اعلام ارقامی در این باره از راه اندازی پروژه LNG جهت شروع صادرات آن خبر داده بود.

در برنامه مکتوب وزیر نفت آمده بود: پیش بینی می گردد که با تأکید بر روابط حسنه با همسایگان در انتها دولت دوازدهم، صادرات گاز کشور از 10 میلیارد مترمکعب (میزان صادرات سالانه فعلی گاز به ترکیه) به رقمی حدود 40 میلیارد مترمکعب افزایش یابد. وزیر نفت هدف گذاری صادرات گاز به عراق را 20، پاکستان را 10، حاشیه خلیج فارس را 10 و جمهوری آذربایجان را دو میلیارد مترمکعب اعلام نموده بود.

ترکیه مدتی است در تدارک توافق های بلندمدت و جذاب با روسیه است که در صورت تحقق آن دور از انتظار نخواهد بود که رقم قرارداد ایران را کاهش دهند.

جواد سلیمان پور، کارشناس حوزه گاز در رابطه با صادرات گاز ایران به ترکیه گفته است: حجم واردات گاز ترکیه از ایران کاهش داشته است. این موضوع نشان می دهد برخورد ایران در استفاده کردن از فرصت موجود برای افزایش سهم و حجم صادرات گاز به ترکیه به خوبی استفاده ننموده است؛ در حالی که آذربایجان از این فرصت به خوبی استفاده کرد. این در حالی است که در قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه امکان افزایش ظرفیت از 8 به 12 میلیارد مترمکعب در سال وجود داشته و حتی احتیاج به عقد قرارداد جدیدی ندارد.

ترکیه به دنبال جایگزینی برای ایران در جهت واردات گاز است

در دولت یازدهم بود که وزیر انرژی ترکیه از تمایل کشورش برای دو برابر کردن واردات گاز از ایران سخن گفت و حتی رجب طیب اردوغان در سفری به تهران، این موضوع را با حسن روحانی در میان گذاشت. ترک ها به استناد قیمت گاز تحویلی از روسیه و آذربایجان، خواهان تعدیل قیمت شده و به ایران پیشنهاد دادند با تعدیل 20 درصدی قیمت می توان تجارت گاز با ترکیه را به دو برابر افزایش داد. این پیشنهاد با مخالفت وزارت نفت همراه شد و در همان زمان، خبرهای موثقی درباره جدی شدن افزایش واردات ترکیه از روسیه و آذربایجان شنیده شد که بر شدت نگرانی ها اضافه نمود.

دولت و وزارت نفت به جای ایجاد جذابیت در حوزه گاز برای ترک ها، در انتظار انتها یافتن قرارداد گازی بودند تا مجدداً وارد مذاکره شوند. این در حالی است که ترکیه در حوزه بازار گاز به دنبال آن است تا یک نقش هاب انتقال گاز برای اروپا را ایفا نماید.

حسینی کارشناس حوزه گاز گفت: ترک ها قصد دارند با استفاده از گاز ایران و آذربایجان نقش هاب انتقال گاز برای خود در اروپا به ویژه اروپای جنوب شرقی ایجاد نمایند. مشابه نقشی که آلمان برای گاز روسیه در اروپا ایفا می نماید. در این میان ایران می تواند از این بلندپروازی ترکیه استفاده نموده و نقش خود در بازار گازی ترکیه را پررنگ کند و به جای نگاه رقابتی یک نگاه هم پیمان ژئوپلیتیکی داشته باشد.

ترک ها نیز با اقدامی مشابه در توسعه میدان های گازی جمهوری آذربایجان و شمال عراق سرمایه گذاری نموده اند. این سرمایه گذاری مشارکتی حتی در بخش انتقال گاز و خطوط انتقالی نیز دیده می گردد و به این ترتیب آذربایجان، ترکیه را در سود بلندمدت خود سهیم نموده است. از سویی دیگر ترکیه نیز رفع کردن احتیاج خود به گاز آذربایجان را در بلند مدت تضمین نموده است.

پ

سیاست رژیم بر مبنای منافع کشور نیست برمنبای کینه و جنگ نژادی است

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 906

به "نقش منفعل دولت ایران در صادرات گاز به ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش منفعل دولت ایران در صادرات گاز به ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید