نگرانی کمبود پزشک بیجاست ، خانواده ها در رشته های پزشکی سرمایه گذاری نکنند

به گزارش مجله تار و سه تار، یک مقام وزارت بهداشت می گوید با توجه به آمار 120 هزار نفری پزشک در کشور و همچنین 55 هزار دانشجوی رشته های علوم پزشکی در دانشگاه ها ما در آینده نزدیک با نیروی مازاد پزشکی روبرو خواهیم شد.

نگرانی کمبود پزشک بیجاست ، خانواده ها در رشته های پزشکی سرمایه گذاری نکنند

به گزارش ایسنا دکتر حمید اکبری قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت در این باره گفت: اگر مردم فکر می نمایند برای تحصیل فرزندان خود در رشته پزشکی سرمایه گذاری نمایند به این امید که فرزندان آنها در آینده تضمین شغلی داشته باشند کاملا در اشتباه هستند.

دکتر اکبری بیان اینکه تربیت نیروی انسانی در رشته های علوم پزشکی مبتنی بر نیاز جامعه اتفاق می افتد و با کمبود پزشک روبرو نیستیم، گفت: در حال حاضر تعداد 55 هزار دانشجوی علوم پزشکی در کشور مشغول تحصیل هستند و حدود 120 هزار نیروی پزشکی در کشور تربیت کرده ایم و با فارغ التحصیلی 55 هزار دانشجوی فعلی نیز نیاز جامعه به رشته های پزشکی رفع خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تا کنون بیش از 180 هزار نفر در رشته های پزشک عمومی و تخصصی از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند، گفت: حدود 120 هزار نفر از این افراد در پزشکی عمومی و مابقی نیز در دوره های تخصصی تحصیل کرده اند.

  • آمار فارغ التحصیلان در سه رشته پرطرفدار پزشکی

دکتر اکبری در خصوص میزان فارغ التحصیلان سه رشته داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی در سال اشاره کرد و گفت: مجموعا ما به طور سالیانه در این سه رشته پزشکی حدود 10 هزار نفر در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی نیرو تربیت می کنیم و نیاز جامعه به نیروی کار در این سه رشته نیز 10 هزار نفر است و نباید آمار پذیرش در این رشته ها افزایش یابد چرا که اگر جذب بیش از حدی صورت بگیرد در آینده به سرنوشت رشته های علوم فنی و علوم انسانی روبرو خواهیم شد اگر چه در حال حاضر نیز به این سمت حرکت می کنیم.

  • تربیت مازاد نیرو در رشته های پزشکی

به گفته وی، با توجه به آمار 120 هزار نفری پزشک در کشور و همچنین 55 هزار دانشجوی رشته های علوم پزشکی در دانشگاه ها با نیروی مازاد پزشکی روبرو خواهیم شد.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه نگرانی در خصوص کمبود پزشک در کشور نگرانی بی جا است، افزود: نکته ای که خانواده ها باید به آن توجه داشته باشند این است که در حال حاضر هزینه بسیار سنگینی برای سوق فرزندان خود به سمت رشته های پزشکی انجام می دهند و امنیت شغلی و درآمد بالا را از دلایل این اقدام عنوان می نمایند اما باید تاکید کنم با روند فعلی که وجود دارد ما در پزشک عمومی چشم انداز اصلا مناسبی تا چند سال آینده نخواهیم داشت یعنی اگر فردی در دوره پزشک عمومی تحصیل کند وضعیت شغلی مناسبی در آینده نخواهد داشت. همچنان که در شرایط فعلی نیز درآمد بالا ندارد.

  • وضعیت رشته های تخصصی چگونه است

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت در خصوص میزان نیاز به نیروی انسانی در دوره های تخصصی نیز گفت: در این زمینه نیز دو بحث مطرح است. اول اینکه ظرفیت های زیادی در این عرصه نیز رخ داد و در واقع ما تقریبا همه رشته های تخصصی را در کشور دایر کردیم و در برخی رشته ها نظیر مغز و اعصاب و جراحی به دلیل سنگینی کار با عدم تمایل داوطلبان برای حضور در این رشته ها هستیم اما بطور کلی افزایش ظرفیتی نیز برای پذیرش در این رشته ها اتفاق افتاده است.

از طرف دیگر در برخی رشته ها نیز در حال حاضر ظرفیت های ما خالی می ماند. مثلا در رشته هایی نظیر زنان و زایمان، داخلی و طب اورژانس با عدم داوطلب روبرو هستیم یعنی ما در این رشته ها ظرفیت داریم اما داوطلب وجود ندارد.

  • طرح نمایندگان برای دو برابر کردن پذیرش دانشجویان پزشکی

عدادی از نمایندگان طرح دو برابر شدن پذیرش دانشجویان رشته های علوم پزشکی در سال تحصیلی آینده را به هیات رئیسه مجلس ارائه کرده اند، این مساله روز گذشته واکنش انتقادی وزارت بهداشت همراه داشت.

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در این باره گفت: ظرفیت پذیرش دانشجوی علوم پزشکی در کشور موضوعی نیست که صرفا با تحلیل تک عاملی مثل نیاز آنی یا موضعی و برخی برآوردهای غیراصولی از نیاز آینده کشور قابل برآورد باشد و دهها عامل نظیر امکانات و زیرساخت های آموزشی، درآمد سرانه، تولید ناخالص داخلی، سهم سلامت در تولید ناخالص داخلی، ساختار نظام سلامت، جایگاه پژوهش در تولید ناخالص داخلی، عوامل متعدد فرهنگی، نرخ رشد اقتصادی و درجه توسعه یافتگی و... و. در این برآوردها باید مورد مداقه قرار گیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 201

به "نگرانی کمبود پزشک بیجاست ، خانواده ها در رشته های پزشکی سرمایه گذاری نکنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی کمبود پزشک بیجاست ، خانواده ها در رشته های پزشکی سرمایه گذاری نکنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید