همه چیز درباره عفونت گوش در نوزادان

به گزارش مجله تار و سه تار، عفونت گوش یکی از بیماری های شایع در نوزادان و بچه ها است. در حدود نیمی از بچه ها تا یک سالگی، حداقل یک مورد عفونت گوش را تجربه می نمایند و بیشتر آنها تا سه سالگی حداقل یک عفونت گوش داشته اند.

همه چیز درباره عفونت گوش در نوزادان

عفونت گوش چیست؟

در ابتدا، به یاد داشته باشید که عفونت گوش، به انباشته شدن مایعات در پشت پرده گوش فرزند شما اطلاق میگردد که معمولاً به علت رشد برخی از باکتریها، تورم یا التهاب گوش میانی یا کانال گوش به وجود میآید. ضروری است بدانید که عفونت گوش در بچه ها به دو دسته تقسیم میگردد که عبارتند از:

عفونت اوتیت حاد (AOE) یا عفونت کانال گوش (قسمت بیرونی گوش) و عفونت اوتیت حاد خارجی (AOE)

عفونت گوش میانی یا عفونت اوتیسم (OM) که خود دو نوع میباشد که عبارتند از:

عفونت گوش داخلی یا عفونت گوش میانی

عفونت اوتیت حاد
این حالت زمانی در بدن بچه ها رخ میدهد که مایعات در گوش میانی آنها جمع گردد. این بیماری نشانههای خاصی نظیر تب کردن، درد یا قرمزی و تورم گوش را ندارد. به همین علت، بیشتر پزشکان متخصص اطفال از این بیماری به عنوان عفونت خاموش گوش یاد مینمایند.
عفونت گوش میانی
این نوع عفونت ناشی از تجمع مایع در گوش میانی بچه ها است که با درد، تب یا علائم دیگر عفونت مانند قرمزی و تورم گوش همراه میباشد.

همان طور که قبلاً ذکر شد، مشکل عفونت گوش در نوزادان و بچه ها بیشتر از افراد بزرگ سال رخ میدهد، زیرا اندازه مقاومت لوله Eustachian گوش آنها بسیار ضعیف است.1

علل عفونت گوش میانی در بچه ها

عفونت گوش می تواند ناشی از باکتری و یا ویروس باشد. این اتفاق زمانی می افتد که مایع در قسمت پشت پرده گوش کودک ایجاد گردد و سپس گوش آلوده می گردد.

این عفونت ها اغلب از سرماخوردگی معمولی یا حساسیت ایجاد می گردد. از آنجا که لوله مسدود شده گوش میانی را به پشت گلو و بینی متصل می نماید، وظیفه تخلیه مایعات موجود در این منطقه را بر عهده دارد با این حال، در پی سرما خوردگی، سینوزیت یا انسداد ناشی از لوله تنفسی، ترشحات گوش در پشت پرده به دام می افتد و باعث درد و فشار می گردد.

این اتفاقات از باکتری ها و ویروس هایی استقبال می نماید که در محدوده تاریک، گرم و مرطوب گوش میانی رشد می نمایند و منجر به عفونت میگردد.برخی دلایل دیگر برای شیپور استاش که متورم یا مسدود شده اند، عفونت سینوسی، خلط زیاد، آدنوئید آلوده و یا در معرض دود توتون بودن است.

از آنجا که نوزادان سیستم های ایمنی توسعه نیافته ای دارند، آن ها اهداف آسانی برای این بیماری ها هستند.

استفاده از پستانک هم ممکن است خطر عفونت های گوش میانی را در بچه ها و بچه ها نوپا افزایش دهد.2

علائم عفونت گوش کودک

عفونت گوش معمولاً پس از یک سرماخوردگی یا عفونت سینوسی بروز می نماید و ساده ترین راه برای تشخیص عفونت گوش یا در واقع هر بیماری دیگری در کودک، مشاهدۀ تغییرات خلق وخوی کودک است.

اگر کودک شما بی قرار است یا بیش از حد معمول گریه می نماید، به ویژه اگر تا چند ساعت در آغوش مادرش آرام نمی گردد یا اگر دچار تب، چه تب خفیف و چه تب بالا گردد، ممکن است دچار عفونت گوش باشد. بعلاوه عفونت گوش می تواند باعث بی خوابی کودک گردد. دیگر علائم عفونت گوش شامل موارد زیر است:

گرفتن یا کشیدن گوش
اگر کودکتان گوش های خود را می کشد یا می گیرد، می تواند علامت درد کشیدن او باشد. بچه ها به دلایل بسیاری ممکن است گوش خود را بکشند و گاهی هم بدون هیچ علتی این کار را می نمایند. بنابراین اگر کودک شما از جهات دیگر سالم به نظر می رسد، احتمالاً عفونت گوش ندارد.
اسهال یا استفراغ
عاملی که باعث عفونت گوش می گردد، می تواند دستگاه گوارش را نیز تحت تأثیر قرار دهد و باعث اسهال یا استفراغ نوزاد یا شیرخوار شما گردد.
کاهش اشتها
عفونت گوش می تواند باعث ناراحتی معده و روده گردد. بعلاوه عفونت گوش می تواند بلعیدن و جویدن را برای کودک دردناک کند یا او را به طورکلی بی اشتها کند. بعلاوه ممکن است مشاهده کنید که کودک پس از خوردن چند جرعه شیر، خود را از سینه یا شیشه شیر عقب می کشد یا استفراغ می نماید.
خروج مایع زرد یا چرک و خون یا بوی بد از گوش
خروج چرک یا خون اغلب برای نوزادان اتفاق نمی افتد، اما یک نشانۀ دقیق از عفونت است که بعلاوه نشان می دهد که یک سوراخ کوچک در پردۀ گوش ایجاد شده است که البته احتیاجی به نگرانی نیست، زیرا این سوراخ با درمان عفونت بسته می گردد. بعلاوه ممکن است از گوش کودک بوی بدی بیاید.

این را نیز بدانید که خروج ترشح زرد رنگ از گوش نوزاد شیرخواری که سرحال و طبیعی است، نشانۀ عفونت گوش نیست و شاید بهتر باشد این موضوع را با پزشک کودکتان به شکل دقیق تر آنالیز کنید.3

آیا ممکن است عفونت گوش باعث پارگی پرده گوش گردد؟

اوتیت سروز یا ترشح چرکی پشت پرده گوش شایع ترین نوع اوتیت در بچه ها و بزرگسالان و علامت عمده آن، کاهش شنوایی بدون درد و تب است.

تست های تشخیصی مختلفی برای اثبات این نوع اوتیت تجویز می گردد و اگر مسئله ای وجود داشت، باید درمان های لازم را آغاز کرد.

علت بروز اوتیت سروز، آلرژی یا مسائل مربوط به شیپور استاش یا گرفتگی بینی است که باعث فشار منفی در گوش و تجمع مایع در گوش میانی می گردد که اگر چرکی گردد این مایع جمع شده همچون اوتیت حاد با علایمی مثل تب همراه است و اگر مورد غفلت قرار بگیرد، باعث پارگی پرده گوش می گردد.

اگر پرده گوش پاره گردد، احتیاج به دستکاری ندارد و خود به خود درمان می گردد. البته اگر پرده گوش پاره گردد، توان شنوایی کودک 30 تا 40 درصد کاهش می یابد.4

وجود چه عواملی خطر ابتلا به عفونت گوش را در بچه ها افزایش میدهد؟

برخی از بچه ها به علت وجود عوامل مختلف در بدن خود، بیشتر از دیگر نوزادان مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند. مهمترین این دلایل عبارتند از:
عامل ارثی
به خاطر بسپارید که بچه های که خواهر یا برادر بزرگ آنها سابقه ابتلا به عفونت گوش را دارد، نسبت به بچه ها دیگر بیشتر آسیب پذیر هستند.
سیگار کشیدن افراد خانواده
بعلاوه، ضروری است بدانید که سیگار کشیدن افراد نزدیک خانواده در داخل منزل و محیطی که کودک در آن زندگی میکند، باعث تشنج لوله داخل گوش و رشد ویروس Eustachian و سلولهای مویی کوچک در داخل گوش او شده و بروز این حالت در گوش نوزادان، به نوبه خود باکتریها و ویروسها را بیشتر به دام میاندازد.
عادات بد غذایی
علاوه بر این موارد، برخی از عادات غیر معمول در غذا خوردن بچه ها میتواند موجب توسعه باکتریها در قسمتهای مختلف بدن آنها از جمله گوش گردد که احتمال ابتلا به عفونت گوش را به اندازه قابل توجهی افزایش خواهد داد.

توجه داشته باشید که این عوامل، تنها دلایل مبتلا شدن بچه ها به عفونت گوش نیستند، بلکه احتمال بروز این مشکل را افزایش میدهند. جالب است بدانید که برخی از انواع عفونتها حتی در صورت وجود نداشتن این عوامل نیز ممکن است در بدن فرزند شما اتفاق بیفتد.1

درمان عفونت گوش کودک

آنتی بیوتیک ها برای سال های زیادی روش اصلی درمان عفونت گوش بود اما در حال حاضر پزشکان آنها را با درایت بیشتری تجویز می نمایند و ضروری است حتماً در این مورد با پزشک کودکتان مشورت کنید و خودسرانه به نوزاد آنتی بیوتیک ندهید.

اگر کودک شما حداقل شش ماهه باشد، پزشک ممکن است توصیه کند که برای کاهش درد ناشی از عفونت به او استامینوفن اطفال بدهید. اگر به نظر می رسد حال کودک بدتر شده یا پس از چند روز بهبود قابل توجهی نیافته است، در تماس دوباره با پزشک یا مراجعه به او تردید نکنید.

اگر کودک شما پس از 48 تا 72 ساعت بهتر نشد، پزشک ممکن است بخواهد درمان های دیگری مثل آنتی بیوتیک را آغاز کند. اگر کودکتان با خوردن آنتی بیوتیک هم بهبود نیافت، پزشک ممکن است بخواهد دارو را تغییر دهد یا فرزند شما را برای بار دیگر معاینه کند.

ضروری است دورۀ کامل داروی تجویزی را به کودک بدهید و احتمالاً یک یا دو هفته بعد برای معاینۀ مجدد گوش به پزشک مراجعه کنید تا اندازه تأثیر دارو را آنالیز کند.

یک عفونت شدید یا درمان نشده می تواند پردۀ گوش کودک را پاره کند. پارگی پردۀ گوش زیاد اتفاق نمی افتد و به طورکلی به سرعت التیام می یابد، اما مهم است که در موعدی که پزشک کودک معین نموده است، دوباره مراجعه کنید تا مطمئن شوید که عفونت کاملاً رفع شده و پردۀ گوش کودک شما به خوبی بهبود یافته است.

عفونت مکرر گوش ممکن است باعث کاهش شنوایی و زخم شدن گوش گردد و در موارد بسیار نادر، عفونت گوش درمان نشده منجر به عفونت جمجمه در پشت گوش یا همان ماستوئیدیت یا مننژیت می گردد. پس ضروری است که با مشاهدۀ علائم عفونت گوش در کودکتان به پزشک مراجعه کنید.3

درمانهای خانگی برای از بین بردن عفونت گوش در بچه ها

جالب است بدانید که در برخی موارد، ممکن است استفاده از داروهای خانگی برای یاری به درمان عفونت گوش در بچه ها بیشتر مؤثر باشد، اما حتماً قبل از استفاده از هرگونه درمان خانگی برای فرزند خود، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. برخی از این راهکارها عبارتند از:
1-استفاده از اسفنج یا حوله
ضروری است بدانید که قرار دادن حوله یا اسفنج مرطوب در اطراف گوش کودک بیمار برای کاهش اندازه تب او کاملاً مؤثر خواهد بود.
2-استفاده از آب پیاز برای درمان عفونت گوش بچه ها
برخی از والدین، آب پیاز را به گوش مبتلا به عفونت کودک خود میریزند، زیرا پیاز دارای ویژگیهای ضد باکتریایی و ضد التهابی بوده و اندازه عفونت را به شدت کاهش میدهد.
3-استفاده از کیسه آب گرم برای درمان عفونت گوش بچه ها
بعلاوه، قرار دادن هر گونه وسیله مرطوب اما گرم بر روی گوش کودک و اطراف آن باعث میگردد که بیمار از درد رهایی یابد.
4-هیدراته نگه داشتن بدن بیمار
به عنوان والدین یک کودک مبتلا به عفونت گوش سعی کنید بدن کودک خود را هیدراته نگه دارید. یادتان باشد که این حالت به او یاری میکند تا لوله Eustachian خود را بازیابی نموده و مایعات را به راحتی از بینی او خارج کند.

نباید فراموش کنید که عفونت گوش در بچه ها، آنها را به درد غیر قابل تحملی مبتلا نموده و احساس آرامش را از فرزند شما سلب میکند؛ بنابراین، پیشگیری از ابتلا به این بیماری بهتر از درمان آن بوده و برای رهایی کودک شما از درد کاملاً مؤثر خواهد بود.1

نکات پیشگیرانه از عفونت گوش کودکحداقل به مدت 6 تا 12 ماه کودکتان را با شیر خودتان تغذیه کنید، چون شیر مادر حاوی آنتی بادی مبارز با بیماری است.

دور کردن نوزاد از دود سیگار

به باز کردن لوله استاش او که داخلش پر از مایعات است یاری کنید تا مایع به دام افتاده تخلیه گردد.

اگر به نوزادتان شیر می دهید، نوزاد را در حالت نیمه عمودی نگه دارید تا به لوله استاش باز نگردد.

به محض اینکه کودک به سن و سالی می رسد که می تواند بطری را خودش نگه دارد، بطری را با فنجان عوض کنید.

به نوزادتان آموزش دهید که مایعات را از یک فنجان معمولی بنوشد.

از قرار دادن کودک خود در شرایط سرد و در جاهایی که حشرات و آنفولانزا خیلی زیاد است، خودداری کنید.

دقت کنید که فرزندتان تمام واکسن هایش را انجام داده باشد.2

پینوشتها

1.www.mamanam.com

2.www.namnak.com

3.www.madarsho.com

4.www.beytoote.com

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1792

به "همه چیز درباره عفونت گوش در نوزادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره عفونت گوش در نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید