واکنش ایران به گزارش کالامار از تأثیر کرونا بر شرایط حقوق بشر خبرنگاران

به گزارش مجله تار و سه تار، سفارت ایران در بروکسل گفت، گزارش سازمان عفو بین الملل به درستی ناتوانی دنیا در همکاری موثر پس از شیوع ویروس کرونا را به نمایش گذاشت.

واکنش ایران به گزارش کالامار از تأثیر کرونا بر شرایط حقوق بشر خبرنگاران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سفارت ایران در مقر اتحادیه اروپا روز آدینه به گزارش سازمان عفو بین الملل درخصوص مدیریت دنیای کرونا واکنش نشان داد.

سفارت ایران در بروکسل در رشته پیغامی توئیتری نوشت: اگنس کالامار [دبیر کل جدید عفو بین الملل] به درستی در گزارش این سازمان بیان داشته که همه گیری دنیای [ویروس کرونا]نور عظیمی را بر روی ناتوانی دنیا در همکاری موثر در مواقع احتیاج مبرم دنیای افکند.

ادامه این رشته توئیت آمده است: در طول یک سال گذشته، مردم ایران در حالی با شیوع سریع این ویروس دست و پنچه نرم می کردند که به خاطر تحریم های غیرقانونی آمریکا، اموالشان در بانک های خارجی مسدود شده بود و به طور موثری دسترسی به کانال های بانکی دنیای برای پرداخت هزینه منابع داروی ضروری نداشتند.

این سفارتخانه اضافه کرد: در همین خصوص، گفتنی است که ایران از صندوق بین المللی پول درخواست وام کرد تا با تقویت اقتصادش بتواند رفاه بیشتری برای مردم ایران فراهم و احتیاج های دارویی و بهداشتی آن ها را تأمین کند؛ این درخواست بدون هیچ دلیلی از سوی آمریکا مسدود شده است.

در این رشته توئیت آمده است: این گزارش به درستی کارکنان بخش سلامت را قهرمانان سال 2020 توصیف نموده است. کارکنان بخش سلامت در ایران متحمل تحریم های غیرقانونی آمریکا شدند و این در حالی بود که بار مبارزه با همه گیری را بر دوش داشتند. موارد فوت کارکنان بخش سلامت ایران یکی از بالاترین ارقام در دنیا است.

در خاتمه این پیغام آمده است: بدین وسیله از عفو بین الملل تقاضا می گردد از گزارشی تأثیرات مخرب تحریم های غیرقانونی آمریکا بر زندگی بیش از هشتاد میلیون ایرانی تهیه کند که نان خود را تحت فشار یک جانبه تحریم ها و تهدید ناشی از یک ویروس تأمین می نمایند.

در گزارش جدید عفو بین الملل آمده است، همه گیری دنیای ویروس کرونا میراث هولناک سیاست های تفرقه آمیز و مخربی را به نمایش گذاشت که نابرابری، تبعیض و سرکوب را تداوم بخشیده است.

این گزارش می افزاید، نابرابری های موجود که ناشی از ده ها رهبری دنیای مسموم هستند، اقلیت های قومی، پناهجویان، افراد سالخورده و زنان را بیش از سایرین تحت تأثیر این بیماری قرار داده است.

کالامار در این گزارش نوشته است، بعضی از این رهبران کوشش کردند تدابیر اضطراری سخت گیرانه ای که اعمال نموده بودند عادی سازی نمایند و بعضی دیگر با فرصت طلبی قدرت خود را تثبیت کردند. مقامات بعضی کشور ها حتی قوانینی وضع کردند که به خاطر انتشار اطلاعات نادرست درباره ویروس کرونا احکام سنگینی نظیر تا پنج سال حبس را میسر می نماید.

این گزارش می نویسد: در حاشیه خلیج [فارس]در بحرین، کویت، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، مقامات از همه گیری دنیای کووید-19 به عنوان بستری برای سرکوب حق آزادی بیان استفاده کردند. از جمله این موارد می تواند به محاکمه افرادی اشاره نمود که در رسانه های اجتماعی از پاسخ دولت به همه گیری انتقاد نموده و به نشر اکاذیب متهم شده اند.

در ادامه این گزارش آمده است، بعضی دیگر از این موقعیت برای اعمال زور استفاده کردند. رودریگو دوترته در فیلیپین دستور داد کسانی که قوانین قرنطینه را رعایت نمی نمایند با شلیک گلوله از پای درآوردند و در نیجریه نیز پلیس به شکل وحشیانه ای مردم معترض را در خیابان ها به قتل برسانند. در برزیل، پلیس با حمایت رئیس جمهور جان دستکم 3181 نفر را گرفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1511

به "واکنش ایران به گزارش کالامار از تأثیر کرونا بر شرایط حقوق بشر خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ایران به گزارش کالامار از تأثیر کرونا بر شرایط حقوق بشر خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید