ویلیام برنز: دوران ترامپ ،دوران قرنطینه طولانی آمریکا است

به گزارش مجله تار و سه تار، ویلیام برنز دیپلمات حرفه ای و معاون اسبق وزارت امور خارجه ایالات متحده در مقاله ای تحلیلی به آنالیز رفتار سیاست خارجی آمریکا در عهد زمامداری ترامپ پرداخته و روزهای پایانی ریاست او را (در صورت عدم موفقیت در انتخابات) خطر ناک میداند. در عین حال اذعان میکند در صورت انتخاب مجدد او اوضاع از این هم بدتر خواهد شد.

ویلیام برنز: دوران ترامپ ،دوران قرنطینه طولانی آمریکا است

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، چکیده این تحلیل که در نشریه اتلانتیک منتشر شده را در ادامه می خوانیم:

ماه های قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با سیاست خارجی دوره بسیار حساسی به شمار می فرایند. روسای جمهور پیشین سعی می کردند مسیری هموارتر برای رئیس جمهوری بعدی فراهم آورند.

اما این مساله در رابطه با ترامپ صدق نمی نماید. جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین او، گفته رئیس جمهوری نمی تواند به هیچ موضوع سیاست خارجی در چارچوبی غیر از چشم انداز پیروزی مجدد خود در انتخابات یا راضی کردن حس خودبینی خودش بنگرد.

اصرار بر یک سیاست شکست خورده یک ادراک دیپلماتیک هوشمندانه نیست و به همین دلیل بود که بوش تصمیم گرفت به مذاکره با کشوری بپیوندد که پیشتر آن را محور شرارت توصیف نموده بود. اما ترامپ چنین ادراکی ندارد و به همین دلیل است که تصور می نماید ایالات متحده توانایی پیشبرد بخش های تنبیهی توافق هسته ای را دارد.

برای آمریکا که پیشتر این استراتژی را آزموده و شکست خورده است. کوشش هایی برای صدور قطعنامه جدید شورای امنیت و بازگرداندن تحریم های سازمان ملل نه تنها احمقانه است، بلکه باعث شرمگین شدن بیشتر آمریکا و انزوای آن می گردد.

کوشش برای بازگرداندن تحریم ها مغایر با منافع ایالات متحده است و تنها نتیجه اش ناهموار ساختن زمین دیپلماتیک برای جانشین ترامپ خواهد بود و این درست همان چیزی است که رئیس جمهوری می خواهد.

اگر ترامپ در ماه نوامبر مجددا رای آورد، آنچه در 150 روز آینده در سیاست خارجی اتفاق می افتد، پاورقی ناچیزی برای خاتمه یک نظم بین المللی به رهبری آمریکا خواهد بود. اگر او در انتخابات شکست بخورد، بعید است که به ناگاه به تعهد همه روسای جمهوری روی آورد. در بهترین حالت، او صرفا درصدد توجیه شکست هایش برخواهد آمد.

در صورت شکست، بعید است که دوره انتقالی ترامپ مشابه روسای جمهوری پیشین باشد و قطعا هزینه های این سردرگمی، اشارت های ضد و نقیض و آشوب ها بسیار زیاد خواهد بود.

دوران ترامپ ، یک قرنطینه طولانی برای عقل سلیم و منطق در سیاست خارجی آمریکا بود. اما اگر چند ماه باقی مانده تنها فرصت ترامپ در کاخ سفید باشد، او هنوز هم برای نابود کردن بسیاری از منافع سیاست خارجی ایالات متحده زمان زیادی دارد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1132

به "ویلیام برنز: دوران ترامپ ،دوران قرنطینه طولانی آمریکا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویلیام برنز: دوران ترامپ ،دوران قرنطینه طولانی آمریکا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید