کسی جوابگوی تعطیلی اولین کارخانه داروسازی غرب کشور نیست

به گزارش مجله تار و سه تار، حالا 40 سال از راه اندازی شرکت باختر بیوشیمی به عنوان اولین کارخانه داروسازی غرب کشور می گذرد. شرکتی که با فراوری 140 نوع دارو عملا حرفی برای گفتن در زمینه فراوری دارو دارد و به یکی از قطب های فراوری داروی کشور تبدیل شده است.

کسی جوابگوی تعطیلی اولین کارخانه داروسازی غرب کشور نیست

به گزارش خبرنگاران انلاین به نقل از ایسنا، فراوریات این شرکت عمدتا در زمینه داروهای اعصاب و قلب و مهمتر از آن فراوری داروهای آنتی ویروسی است و توانسته سهم خوبی از بازار دارویی کشور به دست آورد.

این شرکت داروسازی تاکنون برای 150 نفر اشتغال زایی داشته و با انجام فازهای توسعه ای، میزان اشتغال این واحد فراوریی نیز بیشتر خواهد شد.

اما همه این پیشرفت ها و دستاورها مربوط به 18 ماه پیش است و این شرکت داروسازی عظیم حالا 18 ماه است به تعطیلی اجباری و تحمیلی تن داده؛ تعطیلی که میلیاردها تومان خسارت به این شرکت وارد نموده و بیش از 130 نفر از نیروهای آن را نیز از کار بیکار نموده است.

تعطیلی این واحد فراوریی عظیم در حالی است که معاون مالی استانداری کرمانشاه مدعی است، این واحد فراوریی خود تمایلی برای توافق با مسئولان سازمان غذا و دارو جهت ادامه کار ندارد.

راهنمایی حاتمی در نشست خبری 23 آبان ماه سال جاری در مورد راه اندازی مجدد شرکت داروسازی باختر بیوشیمی، گفت: ظاهرا خود این مجموعه تمایل چندانی برای توافق با وزارت بهداشت ندارد.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت معین نماینده قیمت دارو است و ما بسیار کوشش کردیم توافق میان این شرکت و وزارت حاصل گردد که هنوز این امر صورت نگرفته است، البته این شرکت در حال حاضر در حال اجرا طرح توسعه ای خود است.

این سخنان، اما با واکنش تند مدیران شرکت باختر بیوشیمی روبرو شده و دکتر بیژن صدیقی مقدم رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت باختر بیوشیمی با رد این ادعا گفت: چطور می گردد بخش خصوصی هزاران میلیارد سرمایه گذاری کند و بعد همه چیز را تعطیل کند و بگوید نمی خواهم کار کنم و مایل به توافق با سازمان غذا و دارو نیستم. آیا این حرف منطقی است!؟

وی افزود: مشکل اصلی شرکت این است که همپای افزایش قیمت مواد اولیه فراوری دارو، قیمت داروهای فراوریی چندان که باید افزایش نیافته و همین امر موجب شده با ادامه فرایند فراوری دچار ضرر و زیان شویم.

صدیقی مقدم توضیح داد: برای معین قیمت دارو بر اساس قانون، باید کمیسیونی در سازمان غذا و دارو با حضور نماینده فراورینمایندگان تشکیل گردد که این امر محقق نشده و یک نفر داروساز به عنوان نماینده فراورینمایندگان در این کمیسیون حضور نداشته است.

وی افزود: از طرفی مسئولان این ادعا را مطرح می نماید که چون ماده موثره با ارز دولتی وارد می گردد شاید احتیاج چندانی به افزایش قیمت دارو نباشد و این در حالی است که ماده موثره تنها پنج تا 10 درصد قیمت دارو را تشکیل می دهد و ما گرفتار هزینه های دیگر هستیم.

صدیقی مقدم گفت: جعبه دارو، مواد شیمیایی آزمایشگاهی و... همه از بازار آزاد تهیه می گردد و بعضا بعضی مواد که لیتری 70 هزار خریداری می شده حالا به بیش از 500 هزار تومان رسیده و این موارد هم باید در محاسبه قیمت داروهای فراوریی لحاظ گردد.

وی با اشاره به تعطیلی 18 ماهه این شرکت، گفت: این تعطیلی اجباری موجب میلیاردها تومان ضرر و زیان به شرکت شده است و طی این مدت متاسفانه از 150 پرسنل شرکت، 130 نفر از کار بیکار شده اند و تنها 20 نیروی ستادی شرکت را نگه داشته ایم.

صدیقی مقدم گفت: آیا با این میزان خسارت و این شرایط منطقی است که خود ما شرکت را تعطیل کنیم و تمایلی برای فعالیت دوباره آن نداشته باشیم!؟

مدیرعامل شرکت باختر بیوشیمی تاکید نمود: درخواست ما این است در جلسه ای با حضور نماینده سازمان غذا و دارو و نماینده شرکت باختر بیوشیمی تمام هزینه های فراوری آنالیز شده و خودشان آنالیز نمایند که وقتی می گوییم هزینه های فراوری بالاست دقیقا از چه چیزی صحبت می کنیم و خودشان ادله ها را از نزدیک مشاهده نمایند و بعد در مورد قیمت دارو نظر بدهند.

بیکاری استانمان سربه فلک کشیده و در این شرایط تعطیلی واحدهایی اینچنینی که کورسوی اشتغال استان محسوب می شوند نگران نماینده است و واقعا چه کسی باید جوابگوی تعطیلی این واحدهای فراوریی باشد؟

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 531

به "کسی جوابگوی تعطیلی اولین کارخانه داروسازی غرب کشور نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسی جوابگوی تعطیلی اولین کارخانه داروسازی غرب کشور نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید