ادعای وزیر خارجه انگلیس: مکانسیم ماشه را فعال کردیم تا برجام زنده بماند

به گزارش مجله تار و سه تار، وزیر امور خارجه انگیس مدعی شد که هدف طرف های اروپایی برجام از فعال کردن سازوکار موسوم به مکانسیم ماشه، یاری به حفظ برجام است.

ادعای وزیر خارجه انگلیس: مکانسیم ماشه را فعال کردیم تا برجام زنده بماند

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید. از شهرهای زیبایی همچون لندن و منچستر دیدن کنید، سوار چرخ فلک چشم لندن شوید و از تعطیلات حسابی لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس روز سه شنبه مدعی شد هدف تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) از فعال سازی مکانسیم حل وفصل اختلافات در برجام یاری به حفظ این توافق بوده است.

دومینیک راب پس از حضور در مجلس انگلیس، در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: امروز اطلاعاتی را درباره اینکه چرا سازوکار حل وفصل اختلافات در برجام را فعال کردیم، به نمایندگان ارائه کردیم. ما می خواهیم این توافق را زنده نگاه دایم، نه اینکه نابودش کنیم. اگر ایران خواهان این باشد، بریتانیا از توان دیپلماتیک خود برای همکاری با شرکایش در راستای ترسیم جهت پیش رو استفاده خواهد نمود.

مقامات سه کشور اروپایی عضو برجام روز سه شنبه 24 دی ماه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که مکانیسم موسوم به سازوکار حل وفصل اختلافات در برجام را به جریان انداخته اند.

سه کشور اروپایی در این بیانیه آمیخته به ادعاهای اثبات نشده اظهار داشتند: ما به عنوان وزیران خارجه فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده به همراه شرکای اروپایی مان منافع امنیتی مشترکی داریم. یکی از آنها، حفظ نظام منع اشاعه هسته ای و اطمینان یافتن از این است که ایران هرگز اقدام به ساخت سلاح هسته ای نمی نماید.

آنها در ادامه درباره توافق هسته ای برجام نوشتند: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همان طور که سران کشورهای ما به روشنی ابراز نموده اند نقشی کلیدی در این خصوص بازی می نماید. برجام یکی از دستاوردهای کلیدی دیپلماسی چندجانبه و معماری نظم اشاعه جهانی است.

توافق هسته ای برجام سال 2015 میان ایران و پنج کشور عضو شورای امنیت به علاوه آلمان (موسوم به گروه 1+5) حاصل شد. دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، اردیبهشت ماه سال گذشته این توافق مورد تأیید شورای امنیت را نقض نموده از آن خارج شد.

آمریکا پس از خروج از برجام تمامی تحریم های تعلیق شده ذیل این توافق را احیا کرد و کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا به هیچ یک از وعده های خود برای جبران تبعات این خروج عمل ننموده اند.

بعد از خروج آمریکا از برجام و خلف وعده اروپا در برخوردار کردن ایران از مزایای توافق هسته ای، تهران در پنج مرحله با فواصل 60 روزه تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. ایران تأکید نموده است که کاهش این تعهدات ذیل بندهای 26 و 36 توافق صورت گرفته و به معنای نقض توافق نیست.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 656

به "ادعای وزیر خارجه انگلیس: مکانسیم ماشه را فعال کردیم تا برجام زنده بماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادعای وزیر خارجه انگلیس: مکانسیم ماشه را فعال کردیم تا برجام زنده بماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید