حل وفصل اوضاع سیاسی در سوریه؛ موضوع نشست سران روسیه-ایران-ترکیه در آنکارا

به گزارش مجله تار و سه تار، روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه، امروز در پنجمین دور از نشست های سه جانبه خود درباره سوریه، اوضاع در منطقه ادلب و شمال شرق سوریه و روند پیشرفت در شکل گیری و شروع به کار کمیته قانون اساسی این کشور را آنالیز می نمایند.

حل وفصل اوضاع سیاسی در سوریه؛ موضوع نشست سران روسیه-ایران-ترکیه در آنکارا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه امروز، 16 سپتامبر (25 شهریور ماه) در نشستی سه جانبه آنکارا، روند اوضاع کنونی در استان ادلب و مناطق شمال شرق سوریه و همچنین روند پیشرفت حل و فصل اوضاع سیاسی در این کشور را آنالیز می نمایند.

نشست امروز پنجمین دور از مذاکرات رهبران سه کشور ضامن صلح در سوریه، در چارچوب مذاکرات آستانه است. نخستین نشست سران روسیه-ایران-ترکیه درباره سوریه، در ماه نوامبر سال 2017 در بندر سوچی (روسیه) برگزار گردید. دومین مذاکرات سه جانبه در ماه آوریل سال 2018 در آنکارا انجام گرفت، سومین دور این گفت وگوها در سپتامبر سال 2018 در تهران و بعد از آن رهبران سه کشور برای چهارمین بار در ماه فوریه سال 2019 در بندر سوچی گردهم جمع شدند.

همانطور که پیش از این یوری اوشاکوف مشاور رئیس جمهوری روسیه در مسائل سیاست خارجی اعلام نموده، در نشست سران آنکارا مسائل مربوط به پیشرفت بدست آمده در روند حل و فصل سیاسی اوضاع سوریه که با مشارکت سازمان ملل در حال اجرا است به طور دقیق آنالیز خواهد شد.

این مقام کرملین یادآور شده بود که سرانجام روند شکل گیری و شروع به کار کمیته قانون اساسی سوریه مهمترین مرحله از این راه است. علاوه بر این، پوتین، روحانی و اردوغان، اوضاع انسانی در سوریه، مسائل مربوط به یاری به پناهجویان سوری و بازسازی زیر ساختارهای اصلی این کشور پس از سرانجام جنگ را نیز آنالیز می نمایند.

قرار است در سرانجام این مذاکرات بیانیه مشترکی منتشر شده و روسای جمهوری سه کشور برای نمایندگان رسانه های گروهی کنفرانس مطبوعاتی داشته باشند.

به گفته اوشاکوف، همانطور که مرسوم است، قبل از شروع پنجمین دور از نشست های سه جانبه، رهبران سه کشور، دیدارهای دوجانبه ای با یکدیگر خواهند داشت. روسای جمهوری روسیه و ایران، علاوه بر هماهنگی مواضع درباره سوریه، درباره بعضی مسائل مربوط به همکاری های دوجانبه و روند اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت وگو می نمایند.

مقامات مسکو امیدوارند که نشست امروز آنکارا راه را برای انجام مذاکرات چهارجانبه درباره سوریه، با مشارکت روسیه،ترکیه، آلمان و فرانسه هموار کند.

اردوغان هفته گذشته از امکان برگزاری دور جدید نشست چهارجانبه درباره سوریه در این کشور خبر داده و گفته بود که اوضاع در منطقه ادلب وضعیت پناهجویان موضوع اصلی این مذاکرات خواهد بود که احتمالاً در ماه اکتبر انجام خواهد شد. نشست قبلی در چنین ترکیبی در ماه اکتبر سال 2018 در استانبول برگزار گردیده بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 313

به "حل وفصل اوضاع سیاسی در سوریه؛ موضوع نشست سران روسیه-ایران-ترکیه در آنکارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل وفصل اوضاع سیاسی در سوریه؛ موضوع نشست سران روسیه-ایران-ترکیه در آنکارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید