ساجدی: خروج آمریکا از منطقه از افغانستان کلید خورد ، طالبان معتقد است که آمریکا آن ها را به بازی گرفته

به گزارش مجله تار و سه تار، یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: حمله به هواپیمای آمریکا نشان داد که شروع خواست خروج آمریکائی ها از منطقه این بار از افغانستان کلید خورده است و این اتفاق نشان داد طالبان هم مانند مبارزان عراقی درصدد اخراج نیرو های خارجی از منطقه هستند.

ساجدی: خروج آمریکا از منطقه از افغانستان کلید خورد ، طالبان معتقد است که آمریکا آن ها را به بازی گرفته

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس 2020 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

محمد ساجدی، کارشناس مسائل غرب آسیا در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد سرنگونی هواپیما های آمریکایی در استان غزنی افغانستان و به عهده دریافت آن توسط طالبان گفت: اساس وجود و شکل گیری طالبان در افغانستان بنا بر گفته خانم بی نظیر بوتو نخست وزیر پاکستان برای مبارزه با نیرو های اشغالگر به وجود آمد.

وی اضافه نمود: در آن موقع نیرو های اشغالگر منطقه شوروی بود که با گذشت زمان آمریکایی ها جای آن ها را دریافتد، بعد در حوادث بعدی القاعده و بن لادن به آن اضافه شدند که ماهیت آن ها به طالبان فعلی تغییر پیدا کرد.

ساجدی توضیح داد: عملا این گروه در مبارزه با نیرو های خارجی مصمم بود و آمریکایی ها به آن ها سلاح می دادند تا تغییر ماهیت آمریکا در افغانستان صورت گرفت و طالبان از تحویل بن لادن به آمریکایی ها امتناع کرد. براساس این فرایند بعد از حوادث 11 سپتامبر طالبان و القاعده حکومت جدیدی در افغانستان تشکیل دادند که مبنا و شالوده آن مبارزه با قدرت های خارجی بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: آمریکایی ها در وقایع مختلفی با طالبان معامله کردند و اعتقاد طالبان بر این است که آمریکا آن ها را به بازی گرفته است ،ضمن اینکه آمریکایی ها ده ها هزار کیلومتر آن طرف تر هستند و از هر نظر حضور نیرو های آمریکایی در منطقه هیچ خاصیتی نخواهد داشت.

وی این نظریه را که حمله طالبان به هواپیمای نظامی آمریکا ممکن است با حمایت روس ها اجرا شده باشد را نیز رد نکرد و گفت: در مورد این اتفاق فرضیات زیادی وجود دارد، اما به نظر می رسد در شرایط فعلی طالبان این عقلانیت را پیدا نموده که علاوه بر مذاکره با دولت مرکزی افغانستان با هرگونه دشمن خارجی از جمله آمریکا نیز مبارزه کند و آمریکایی ها نیز به خوبی فهمیده اند که شمارش معکوس برای خروج آن ها از افغانستان و به تبع آن منطقه فرا رسیده است.

ساجدی با اشاره به پذیرش مسئولیت سقوط هواپیمای نظامی آمریکا توسط طالبان افغانستان یادآور شد: این اتفاق نشان دهنده آن است که شروع خواست خروج آمریکائی ها از منطقه این بار ازافغانستان کلید خورده است و این اتفاق نشان داد طالبان هم مانند مبارزان عراقی درصدد اخراج نیرو های خارجی از منطقه هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 713

به "ساجدی: خروج آمریکا از منطقه از افغانستان کلید خورد ، طالبان معتقد است که آمریکا آن ها را به بازی گرفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساجدی: خروج آمریکا از منطقه از افغانستان کلید خورد ، طالبان معتقد است که آمریکا آن ها را به بازی گرفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید