سامانه فروش الکترونیکی کتاب قرار است چه کار کند؟

به گزارش مجله تار و سه تار، فرشید فرح خواه، مدیر سامانه فروش الکترونیکی کتاب و هدفمندسازی یارانه خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارکردها، بخش ها و مزایای سامانه فروش الکترونیکی کتاب را تشریح کرد.

سامانه فروش الکترونیکی کتاب قرار است چه کار کند؟

جهت دریافت مشاوره خدمات موشن گرافیک از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی سناریو تا ساخت تیزر و موشن گرافیک حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایبنا، براساس تصمیم دست اندرکاران در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سامانه الکترونیکی فروش کتاب در همه بخش های سی وسومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اجرایی خواهد شد. نخستین تجربه استفاده از این سامانه به نمایشگاه دوره سی ودوم و در بخش ناشران خارجی برمی گردد؛ علاوه براین در امسال این سامانه در چند نمایشگاه استانی نیز استفاده شده است.

هدف از ایجاد سامانه فروش الکترونیکی، ساماندهی یارانه نشر و پیشگیری از تخلفات اعلام شده است. درباره نحوه استفاده از این سامانه با فرشید فرح خواه، مدیر سامانه فروش الکترونیکی کتاب و هدفمندسازی یارانه خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفت وگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

  • با توجه به تغییراتی که امسال در بحث ثبت فروش و استفاده از بن های الکترونیکی خرید کتاب در نمایشگاه کتاب تهران خواهیم داشت، یکی از دغدغه های موجود، ناآشنایی با سامانه فروش الکترونیکی کتاب است. در این باره چه توضیحی دارید؟

همانطور که می دانید سامانه فروش الکترونیکی کتاب نخستین بار در بخش فروش یارانه ای و لاتین سی ودومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اجرا شد؛ علاوه براین در شانزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتب کاربردی و دانشگاهی که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران هم زمان با هفته پژوهش برپا شد نیز مورد استفاده نهاده شد. بنابراین ناشران دانشگاهی، در این نمایشگاه با سامانه فروش الکترونیکی کتاب به وسیله نسخه های pdf و یا فضای مجازی آشنا شدند.

اما در توضیح استفاده از این سامانه باید بگویم، ناشران متقاضی که ثبت نام آن ها برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تائید شده باشد به طور اتوماتیک، صاحب پنلی در سامانه فروش الکترونیکی کتاب به آدرس https://sale.tibf.ir می شوند. ناشران می توانند برای ورود به سامانه از گذرواژه و رمز عبور سایت ثبت نام نمایشگاه ها به آدرس https://register.tibf.ir استفاده نمایند. درواقع نام کاربری و رمز عبور همان رمزی است که در سامانه ثبت نام نمایشگاه ها از آن استفاده می شوند و در صورت تمایل می توانند نسبت به تغییر آن در سامانه ثبت نام اقدام نمایند.

  • درباره امکانات و بخش های مختلف سامانه بفرمایید.

سامانه شامل بخش کتاب ها، فاکتورها، گزارش ها و تنظیمات است. ناشر در صفحه اصلی می تواند میزان فروش شتابی و بن کارتی، کل مبلغ پرداخت فاکتورها و همچنین عنوان کتاب های پرفروش خود در نمایشگاه های استانی را مشاهده کند. ناشر در بخش کتاب ها با انتخاب عنوان سی وسومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و کلیک ورود به درگاه بانک اطلاعاتی موسسه خانه کتاب متصل و عناوین کتاب های خود از سال 1393 تا امسال در سامانه فروش الکترونیکی کتاب، ثبت می گردد.

ناشران برای به روزرسانی، کافی است فهرست عنوان کتاب ها را در قالب اکسل دریافت نمایند و به صورت دستی، به روزرسانی قیمت ها را فقط یکبار انجام دهند. ناشر بعد از دریافت فهرست کتاب ها، فقط مجاز به تغییر ستون قیمت جدید است؛ علاوه براین اگر پیروز نشد کتابی را برای عرضه در نمایشگاه آماده کند یا کتابی را نخواهد به نمایشگاه بیاورد، در این فایل اکسل، در ستون مربوطه عدد صفر را درج می نماید. فایده این کار، جستجوی سریع تر موجودی کتاب ها در لحظه فروش نمایشگاهی است. برای ناشران امکان مشخص کد کتاب نیز پیش بینی شده است که در جستجوی سریع به ناشر یاری مِی کند. هر ناشر بنابه حجم فعالیت، چند منبع پُرفروش دارد و مشخص کد کتاب در جستجوی سریع تر این کتاب ها بسیار موثر است. البته همه این مراحل به صورت دستی نیز امکان دارد؛ به این ترتیب که بعد از انتخاب نمایشگاه در صفحه اصلی، عنوان کتاب و قیمت به صورت دستی به روزرسانی می گردد.

  • ناشر، چند بار مجاز به به روزرسانی قیمت است؟

فقط یکبار. بعد از ذخیره قیمت به روز شده، سامانه امکان تغییر قیمت دوباره را به کاربر نمی دهد؛ اما ناشران هرچندبار که احتیاج داشته باشند، می توانند نمایش کتاب در سیستم فروش را فعال و یا غیرفعال نمایند. به عنوان مثال؛ یک عنوان کتاب طی یک سال با قیمت های مختلف تجدید چاپ شده است و ناشر می تواند، فرمان نمایش آخرین چاپ یا همه چاپ ها را به سامانه بدهد. مهم ترین نتیجه این اقدام، ایجاد نظم در سیستم فروش است. مجموع فعالیت هایی که تا اینجا توضیح داده شد، مهم ترین مرحله محسوب می گردد؛ چراکه به معنای چیدمان ویترین است. اگر ویترین دقیق و منظم چیده گردد، ناشر با سهولت بیشتری به مشتری جوابگو خواهد بود.

درباره بخش فاکتورها هم ضروری است توضیح بدهم که صدور پیش فاکتور به معنای خرید قطعی نیست؛ در سیستم ناشر، ثبت می گردد تا زمانی که خرید قطعی و برای مشتری اعم از فرد یا سازمان صادر گردد.

  • آیا امکان تغییر قیمت در این مرحله برای ناشر وجود دارد؟ آیا ناشر پیش از صدور فاکتور نهایی می تواند قیمت را به روزرسانی کند؟

اگر پیش تر، قیمت را به روز نموده باشد خیر، مجاز به تغییر مجدد قیمت نیست؛ اما اگر قبلا به این کار اقدام ننموده، در مرحله صدور پیش فاکتور می تواند قیمت را تغییر دهد. زمان خرید قطعی، ناشران مختارند در سامانه، نام مشتری، شامل شخصیت حقیقی و حقوقی، درج کد ملی و یا شماره تلفن همراه را هم ثبت نمایند. درصورتی که موارد از سمت ناشر درج گردد، در فاکتور قابل مشاهده است و ناشران می توانند در این قسمت نیز، جستجوی لازم را داشته باشند.

در بخش افزودن کتاب جستجوی کتاب به چند طریق امکان دارد. ابتدا با استفاده از بارکد خوان؛ البته اگر بارکد پشت جلد درج و صحیح چاپ شده باشد و راه دوم؛ وارد کردن کد کتاب است.

  • بنابراین توصیه می گردد، ناشران برای سهولت در فروش، پشت جلد کتاب هایشان بارکد داشته باشد؟

بله. البته تجربه نشان می دهد ناشران بزرگ، همچنین ناشران تازه کار در درج بارکد کتاب، بسیار دقیق عمل می نمایند.

پیش از این اعلام شده بود، ناشران در غرفه به رایانه دستی و یا pc احتیاج دارند با این تاکید باید به بارکد خوان نیز مجهز باشند؟ همان طور که در آئین نامه نمایشگاه کتاب آمده به بارکدخوان احتیاج است اما با وجود سیستم اندروید پوز ناشران احتیاجی به رایانه ندارند؛ چراکه همه عملیات فروش و صدورفاکتور با این دستگاه قابل اجرا است. اگر بارکدخوان به این فرآیند اضافه گردد، سرعت فروش افزایش قابل توجهی پیدا خواهد نمود.

  • برمی گردیم به موضوع افزودن کتاب و جستجوی کتاب. درباره این بخش بیشتر توضیح دهید.

ناشر می تواند از بارکدخوان و یا کد کتاب برای افزودن کتاب در سبد خرید مخاطب استفاده کند. با درج کد کتاب، عنوان کتاب برای کاربر قابل مشاهده می گردد. در این بخش، مبلغ تخفیف نقدی و همچنین میزان خرید با بن کارت را وارد سیستم می نماید. باید تاکید کنم بدون درج میزان تخفیف، سیستم به کاربر اجازه ورود به مرحله بعد را نمی دهد. در مرحله بعد، مجددا میزان پرداخت از بن کارت را ثبت می نماید که این مبلغ در pc پُز نمایش داده می گردد، بن کارت در دستگاه کشیده و مبلغ ثبت شده کسر خواهد شد. مابقی هزینه کتاب نیز در صورت تمایل در سامانه ثبت و به وسیله سیستم شتاب پرداخت می گردد.

فهرست فاکتورهای خرید، موجودی کتاب ها، گزارش کتاب های فروخته شده براساس دوره فروش نمایشگاهی که بیشتر برای ناشران بزرگ کاربرد دارد؛ از دیگر قابلیت های سامانه است. در بخش تنظیمات سامانه امکان مشخص رمز ورود و گذرواژه با هدف تعریف سطوح دسترسی متنوع برای کاربران مختلف ازجمله فروشنده، صندوق دار و دیگر افراد فعال در غرفه وجود دارد.

  • در درباره دستگاه اندرویدپُز که در اخبار به آن اشاره شده، توضیح دهید؟

برنامه سامانه، ویژه اندرویدپز نیز طراحی شده است. کاربران با گذرواژه و رمز عبور ثبت نام در سایت نمایشگاه می توانند وارد این برنامه بشوند. اندرویدپز از شش بخش تشکیل شده است؛ در بخش تنظیمات مشاهده ریز تراکنش های پیروز روزانه قابل مشاهده و چاپ است. بخش موجودی کارت برای اعلام میزان موجودی که البته در بخش خریدارهای شتابی نیز قابل اجراست.

برای خرید به وسیله بن کارت، حتما باید ثبت فاکتور انجام گردد و بعد از ثبت فاکتور، ناشر از سه طریق می تواند کتاب ها را جستجو کند؛ نخست اسکن بارکد که به وسیله بارکدخوان اندروید انحام می گردد. دوم به وسیله کد و یا شابک که اگر کد کتاب پیش تر تعریف شده باشد کافی است؛ به طوری که ناشر کد را وارد کند که بلافاصله عنوان کتاب را نمایش می دهد. سوم جستجو در فهرست کتاب ها که ناشر می تواند با اندرویدپز فهرست کتاب های فاکتور شده را مشاهده و یا تعداد آن ها را کاهش و یا افزایش دهد. امکان تغییر درصد تخفیف نیز با این دستگاه قابل اجراست. قابلیت دو نوع پرداخت بن کارتی و شتابی نیز با این دستگاه وجود دارد؛ در فاکتور چاپی عنوان کتاب، درصد تخفیف نام اپراتور یا همان فروشنده درج شده است. بنابراین ناشر با دستگاه اندرویدپز راحت تر است تا رایانه. همه اطلاعات شامل میزان فروش و عنوان کتاب های فروخته شده برای ادمین سامانه فروش الکترونیکی قابل مشاهده است.

همچنین ناشر می تواند فهرست فاکتورهای صادر شده را در دستگاه اندروید پز مشاهده و حتی تقسیم بندی کند؛ به این معنا که پرداخت شده ها، پرداخت نشده ها، باطل شده ها و باطل نشده ها قابل مشاهده باشد و یا نه. قابلیت ثبت تاریخ روز برای فاکتورها نیز پیش بینی شده است؛ علاوه براین مجموع عملیات فروش و صدور فاکتور در سامانه نیز قابل مشاهده است.

  • تامین این دستگاه ها چکونه انجام می گردد؟

دستگاه های اندرویدپوز از سوی بانک عامل تامین می گردد و محتمل است برای تحویل دادن به ناشران، از آن ها ودیعه ای دریافت گردد.

  • در مجموع چند ناشر آموزش استفاده از سامانه فروش الکترونیکی کتاب را آموزش دیده اند؟

بجز ناشرانی که در نمایشگاه های قبلی تجربه کارکردن با سامانه را دارند، تا الان نزدیک به 250 ناشر نیز در پنج جلسه آموزش دیده اند. البته در نمایشگاه استانی کتاب قم نیز 180 ناشر و پیش تر 80 ناشر دانشگاهی با این سامانه آشنا شدند.

نکته قابل توجه دیگر این است که میزان رضایت ناشران شرکت نماینده در نمایشگاه کتاب استانی اهواز که با اندرویدپوز سروکار داشتند بسیار بیشتر از نمایشگاه قم بود که با رایانه دستی، فروش غرفه را ثبت کردند. تاکید می کنم برای سهولت در فروش، ناشران پیش از شروع نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، فرآیند به روزرسانی قیمت و همچنین ثبت کتاب ها را انجام دهند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 688

به "سامانه فروش الکترونیکی کتاب قرار است چه کار کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه فروش الکترونیکی کتاب قرار است چه کار کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید