سطح پایین تری گلیسرید

به گزارش مجله تار و سه تار، داشتن سطح تری گلیسرید پایین به شدت نادر است. ولی، عللی وجود دارند که منجر به کاهش سطح تری گلیسرید می شوند و این دلیل ها در مقاله زیر ارائه شده اند. احتمالاً درباره افزایش سطح تری گلیسرید و خطرات مرتبط با آن شنیده اید

سطح پایین تری گلیسرید

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

داشتن سطح تری گلیسرید پایین به شدت نادر است. ولی، عللی وجود دارند که منجر به کاهش سطح تری گلیسرید می شوند و این دلیل ها در مقاله زیر ارائه شده اند. احتمالاً درباره افزایش سطح تری گلیسرید و خطرات مرتبط با آن شنیده اید ولی، اگر سطح تری گلیسرید پایین باشد چه؟ قبل از پاسخ به این سؤال بهتر است با تری گلیسرید آشنا شویم.

در بدن، چربی ها به صورت تری گلیسرید ذخیره می شوند که سپس، بدن از آن ها در صورت عدم وجود کربوهیدرات ها برای فراوری انرژی استفاده می نماید. هنگامی که اندازه این چربی ها زیاد باشد، می تواند برای بدن مضر باشد. رگ های خونی ممکن است سخت شوند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی در بلند مدت افزایش پیدا می نماید. اگرچه سطح تری گلیسرید پایین مفید است ولی، کاهش بیش از حد سطح تری گلیسرید می تواند منجر به بروز مسائل سلامتی مختلفی گردد.

چه اندازه کاهش بیش از حد عادی محسوب می گردد؟

محدوده طبیعی تری گلیسرید کمتر از 150 mg/dL است. سطح 100 mg/dL یا پایین تر هم مطابق اعلام سازمان AHA مطلوب در نظر گرفته می گردد. ولی، کاهش بیشتر از این اندازه بسیار خطرناک خواهد بود.

علل کاهش سطح تری گلیسرید

علل مختلفی می توانند منجر به کاهش سطح تری گلیسرید شوند که عبارتند از:

شما از رژیم غذایی کم چربی استفاده می کنید

شاید شما جزء کسانی هستید که از رژیم غذایی کم چربی استفاده می کنید و اهمیت استفاده از چربی ها را نادیده گرفته اید. همواره به یاد داشته باشید که چربی ها منبع ضروری از انرژی و بعلاوه مسئول جذب ویتامین های محلول در چربی در بدن هستند. آن ها بعلاوه مسئول تشکیل سلول ها هستند. مهم نیست چه قدر وزن باید کم کنید، باید چربی های سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از مصرف چربی های اشباع شده و ترانس بپرهیزید چون، این چربی ها برای سلامتی مضر هستند. بعلاوه، توصیه می گردد قبل از آغاز هر گونه رژیم غذایی با متخصص تغذیه مشورت کنید.

شما از سوء تغذیه رنج می برید

علل زیادی برای این مسئله وجود دارد. حتی اگر پرخوری بکنید هم بدین معنا نیست که حتماً همه مواد مغذی ضروری بدن را دریافت می کنید. از طرف دیگر، شما ممکن است به قدر کافی غذا نخورید بنابراین، بدن نمی تواند اندازه کافی مواد مغذی لازم برای کارکرد طبیعی خود را دریافت کند. استرس، افسردگی، اضطراب و مسائل دیگر که اشتها را سرکوب می نمایند ممکن است دلیل پرخوری یا کم خوری باشند. هنگامی که ذخیره چربی بدن به خاطر سوء تغذیه تخلیه می گردد بدین معناست که سطح تری گلیسرید به شدت کاهش پیدا خواهد نمود.

بدن شما نمی تواند مواد مغذی ضروری خصوصاً چربی ها را جذب کند

این بیماری است که سندروم سوء جذب نامیده می گردد. این بیماری باعث می گردد بدن نتواند چربی ها و مواد مغذی دیگر مانند ویتامین ها و کربوهیدرات ها را جذب کند. علل زیادی برای بروز این سندروم وجود دارند که بعضی از آن ها عبارتند از: بیماری سلیاک، بیماری های ژنتیکی، عدم تحمل لاکتوز، مصرف بعضی داروهای خاص و مسائل روده کوچک. شما ممکن است با علائمی مانند فراوری گاز، اسهال مزمن و کاهش غیر منتظره وزن روبرو شوید.

شما از پرکاری تیروئید رنج می برید

پرکاری تیروئید هنگامی رخ می دهد که غده تیروئید بیش از حد فعال است و اندازه هورمون تیروکسین زیادی فراوری می نماید. علائمی مانند کاهش وزن، افزایش ضربان قلب، خستگی، بی خوابی، اضطراب، عرق کردن و افزایش اشتها ممکن است مشاهده گردد. رابطه دقیق بین پرکاری تیروئید و کاهش سطح تری گلیسرید هنوز تعیین نیست. ولی، در بعضی موارد، تعیین شده است که پرکاری تیروئید می تواند مسئول کاهش سطح تری گلیسرید در بدن باشد.

شما داروهایی مصرف می کنید که ذخایر تری گلیسرید بدن را تخلیه می نمایند

شما ممکن است از داروهایی مانند مکمل های روغن ماهی، کپسول های کلوفیبرات و نیاسین برای کاهش سطح تری گلیسرید بهره ببرید. به عبارت ساده تر، دارویی که قرار است سطح تری گلیسرید را پایین بیاورد این کار را انجام خواهد داد. مصرف زیاد این داروهاست که باعث می گردد با گذشت زمان مشکل به وجود آید.

همانطور که قبلاً اشاره شد، تری گلیسرید ها منبع مهمی از انرژی برای بدن هستند. هنگامی که سطح تری گلیسرید کاهش پیدا می نماید، ممکن است دچار خستگی و ضعف کنید که این به نوبه خود می تواند منجر به بروز مسائل بیشتری گردد. در صورتی که احساس می کنید با مسائل فوق الذکر روبرو هستید، به پزشک مراجعه کنید تا عوامل واقعی را تشخیص دهید. تنها با تشخیص درست است که می توان اقدامات لازم برای حل مشکل کاهش سطح تری گلیسرید را انجام داد.

منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1769

به "سطح پایین تری گلیسرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سطح پایین تری گلیسرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید