سود شیرین شکر مغان

به گزارش مجله تار و سه تار، سیدمهدی حسینی - مغان - خبرنگار:دشت مغان و شهرستان های بیله سوار و پارس آباد در زمینه کشاورزی شرایط ویژه ای برای کشت چغندر قند دارند و وجود کارخانه قند مغان به عنوان یکی از کارخانه های بزرگ کشور که این روزها در حال نوسازی و تجهیز است، ظرفیت مناسبی برای فراوری شکر و رونق فراوری ملی در این منطقه به شمار می رود.

سود شیرین شکر مغان

کارخانه قند مغان با قدمتی بیش از نیم قرن در زمینی به مساحت 43 هکتار احداث شده است و ظرفیت فراوری و استحصال 5 هزار تن چغندر قند را در روز برای فراوری شکر سفید، ملاس و تفاله دارد، آن هم در حالی که امسال قیمت شکر با نوسانات زیادی روبرو بوده است. در ماه مبارک رمضان قیمت این محصول 70 درصد افزایش یافت، هر چند با افزایش ظرفیت فراوری کارخانه های شکر در کشور و از سوی دیگر مدیریت توزیع آن، مشکل کمبود شکر در بازار رفع شد. فعالیت کارخانه قند مغان به عنوان بزرگ ترین کارخانه قند کشور طی سال های اخیر مدت ها به دلیل واردات این محصول با تمام ظرفیت انجام نمی شد، اما امسال به دلیل کنترل واردات، فراوری محصول این کارخانه جانی دوباره گرفته و به حداکثر رسیده است. در چنین شرایطی است که می توان انتظار داشت فراوری داخلی در تنظیم بازار بدون گرانی ها و کمبود کالا تاثیرگذار باشد.

  • فرصت فراوری و اشتغال

صابر فراستی یکی از چغندرکاران پارس آباد می گوید: کشاورزان این منطقه همواره چغندر را طبق الگوهای کشت و به طور متناوب انجام می دهند چراکه وجود صنایع تبدیلی این محصول تا حدودی خیال کشاورزان را آسوده نموده است. علی سیفی از کارگران کارخانه قند هم اظهار می نماید: تا همین چند روز پیش در دمای بالای 50 درجه و در شرایط سخت کار می کردیم و اکنون با خنک تر شدن هوا شرایط کاری بهتر شده است. اما هیچ یک از این شرایط ما را از به امید رسیدن به خودکفایی مایوس و خسته نمی نماید. وجود شرایط مساعد کشت چغندر و صنایع تبدیلی ظرفیتی برای استان است که می توان بیشتر از اینها از آن استفاده کرد. تقی واثقی از دیگر کارگران این واحد صنعتی می گوید: در 2 شیفت کاری با تحویل چغندر قند از زارعان و تبدیل آن به شکر توانسته ایم در سال رونق فراوری بخشی از احتیاج بازار را فراهم آوریم.

  • جلوگیری از خروج ارز

فرماندار پارس آباد هم با بیان این که این کارخانه از نظر وسعت و حجم فعالیت بزرگ ترین کارخانه قند کشور است، به خبرنگاران می گوید: اگرچه فعالیت کارخانه قند مغان در بعضی سال های گذشته به دلیل واردات شکر از خارج کمتر از ظرفیت اسمی فعال بوده است، امیدواریم با توقف واردات شکر و افزایش 2 برابری برداشت محصول چغندر قند در شمال غرب کشور این نقص جبران گردد و فراوری شکر کارخانه مغان به بیش از 7 هزار تن برسد. رسیدن به آمار تعیین شده موجب می گردد 24 میلیون دلار ارز بابت خرید شکر از کشورهای دیگر خارج نگردد.

علی علایی با بیان این که امسال این کارخانه اولین بار برای تامین بخشی از احتیاج کشور شکر خام را نیز تصفیه می نماید، می افزاید: این کارخانه یکی از 3 کارخانه بزرگ در ایران است که در سال رونق فراوری برای نوسازی دستگاه های آن بیش از 190 میلیارد ریال هزینه شده است. دستگاه های تصفیه برای تبدیل شکر خام به شکر سفید و پیش بینی فراوری 75 هزار تن از این محصول، گام ارزشمندی در راستا بی احتیاج کردن کشور از واردات شکر برداشته است. وی با اشاره به این که شکرهای استحصال شده در این کارخانه با برند تعیین به بیشتر استان های کشور فرستاده می گردد، بیان می نماید: با در نظر دریافت افزایش فراوری میزان شکر و توسعه سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه و از سوی دیگر عزم جدی مسئولان برای فعال کردن کارخانه های تعطیل، کشور تا 2 سال آینده از واردات هرگونه شکر بی احتیاج خواهد شد.

  • فراوری 75 هزار تن شکر

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان هم با اشاره به این که به منظور عرضه محصول باکیفیت به بازار تاکنون مبلغی حدود 6 میلیارد و 200 میلیون تومان برای خرید دستگاه ها و 2 میلیارد و 800 میلیون تومان برای نیروی انسانی هزینه شده است، اظهار می نماید: با توجه به هزینه کرد نزدیک 15 میلیارد و 260 میلیون تومانی، امیدواریم امسال بتوانیم با ظرفیت بیشتری کار و طبق پیش بینی ها 75 هزار تن شکر فراوری کنیم. جلال گلچین ادامه می دهد: در حال حاضر 15 هزار تن شکر تصفیه شده است و حدود 35 هزار تن دیگر نیز تصفیه خواهد شد. غیر از تصفیه شکر، نزدیک 25 هزار تن شکر نیز به وسیله دریافت چغندر قند و استحصال شکر از این محصول در امسال فراوری خواهیم کرد که افزایشی بیش از 4 برابر نسبت به سال های گذشته خواهد داشت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 424

به "سود شیرین شکر مغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سود شیرین شکر مغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید