شرکت 3535 نفر در سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری، ارسال 109 طرح نوآورانه و فناورانه به جشنواره

به گزارش مجله تار و سه تار، خبرگزاری خبرنگاران- در نشستی خبری جزئیات سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری (مجمع تهران) و هشتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی تشریح شد.

شرکت 3535 نفر در سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری، ارسال 109 طرح نوآورانه و فناورانه به جشنواره

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، محمد حسین بوچانی در نشست خبری مجازی سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری (مجمع تهران) و هشتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی جزییات این دوره از جشنواره را تشریح کرد و با بیان اینکه این جشنواره به صورت مشترک با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برگزار می گردد، گفت: سال جاری سیزدهمین سال است که به مناسب دانش بنیان کردن شهرها، جشنواره پژوهش و نوآوری در هفته پژوهش با موضوع مدیریت شهری برگزار می گردد، هدف از برگزاری این جشنواره استفاد از ظرفیت های دو ساختار سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و شهرداری است.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در ادامه علت برگزاری جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و روستایی را ارتباط متقابل حوز عمل و اندیشه و پژوهش و تبدیل ساختار مدیریت شهری به یک ساختار دانش بنیان و علم بینان برشمرد و اضافه نمود: یکی از اهداف اصلی جشنواره، کاربست محورکردن اطلاعات و تعامل شهرداری های ایران و دنیا با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و همینطور شبکه سازی با نخبگان و فعالان علم و خرد است.

بوچانی اضافه نمود: تکریم و قدردانی از پژوهشگران مدیریت شهری جزو ماموریت های این جشنواره های مشترک است و در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یکی از بحث های مهم کلیدی در بخشی از توصیه های علم و دانش این موضوع مطرح شده که علم و پژوهش به معنای دانش از آشکارترین قدرت یک کشور است.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: اگر بتوان برای مسایل مدیریت شهری با تکیه بر دانش و پژوهش راهکارهایی یافت گردد بسیار کارایی خواهد داشت. حل ریشه ای کج کارکردی ها و نارسایی های شهرداری ها در ایران به وسیله اتصال این نهاد با مراکز نوآوری و پژوهشی امکان پذیر است.

بوچانی در تشریح جزییات سیزدهمین دوره جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و روستایی اظهار کرد: 2 هزار و 29 اثر در پنج حوزه پذیرفته شده است و این در شرایطی که در سال 1398 یک هزار و 97 اثر انتخاب شده بود. بعلاوه 264 خاتمه نامه از دانشگاه های مختلف، یک هزار و 160 مقاله، 336 کتاب و 109 طرح نوآورانه و فناورانه در وب سایت جشنوار بارگذاری شده است. این آمار نشان می دهد به دستاورد بسیار بزرگی در مدیریت شهر تهران و دهیاری ها و شهرداری ها دست پیدا کردیم.

وی ادامه داد: در میان شهرهای کشور هم، تهران با 602 اثر در صدر واقع شده است. مراکز پژوهشی فعال در مدیریت شهری کل کشور هم، رشت با 123 اثر، اصفهان با 111 اثر، یزد 79 و قم با 72 اثر در جشنواره فعالیت جدی داشتند و آثار خود را به جشنواره ارسال کردند.

بوچانی ضمن اشاره به طبقه بندی آثار دریافتی اضافه نمود: سه هزار و 535 نفر در جشنواره شرکت کردند درواقع برای هر اثر 1.7 نفر حضور داشتند. بعلاوه از شهرداری ها یک هزار و هشت نفر و از شورای شهرها 130 نفر در این جشنواره در وب سایت آثار خود را ثبت کردند. البته بعضی از شهرداری های تهران هم مشارکت موثر و خوبی داشتند به طوری که منطقه پنج با 26 اثر و بعضی سازمان ها مانند؛ سازمان زیباسازی در صدر مشارکت ها قرار دارند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از برگزاری این دوره از جشنواره در 16 محور شهرسازی با 200 اثر، ایمنی و مدیریت بحران با 105 اثر، فنی و عمران با 70 اثر، حمل و نقل و ترافیک با 110 اثر، خدمات شهری با 150 اثر، محیط زیست و انرژی با 180 اثر، اجتماعی و فرهنگی با 180 اثر، اقتصادی و اتصادی 60 اثر، نوآوری و هوشمندسازی با 115 اثر و مدیریت روستایی 60 اثر، اطلاع داد. 110 از نفر از اساتید مختلف از 19 دانشگاه برتر کشور به عنوان داور در این جشنواره حضور دارند. اعضای شورای سیاستگذاری هم از وزارت راه وشهرسازی، دبیر جشنواره، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها به عنوان همکاری اصلی، شورای عالی استان ها و وزارت علوم است.

بوچانی ادامه داد: سیزدهمین دوره جشنواره تلاس می نماید بر سه محور کلیدی تمرکز کند، نخست اینکه خاتمه سده و اینکه آینده شهرها چگونه خواهد بود، دوم؛ بازگشایی شهرها باتوجه به پاندمی کرونا و سوم رصد تحولات سال آینده و اینکه در شروع قرن نو چگونه از تحولات صد ساله گذشته قرار است درس گرفته گردد.

وی با اشاره به محورهای ویژه این جشنواره گفت: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و رصد تحولات شهری و مدیریت شهری 13 نشست با حضور 67 نفر از اساتید دانشگاهی و نخبگان برگزار و کوشش می گردد، دستاوردهای کلیدی هر حوزه که آثار برتر بوده ارایه داده گردد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اضافه نمود: در شرایط کنونی شهردار تهران، دیدگاه های بسیار روشنی درباره اتصال علم و عمل در مدریت شهری دارد. درواقع ارتباط شبکه ای با نخبگان محلی و هیات های اندیشه ورز در دستور کار معاونت برنامه ریزی واقع شده است و از طرف دیگر هم، این جشنواره کوشش دارد تا گام موثری برای ارتباط علم و حوزه عمل بردارد، به طوری که در طول سه سال گذشته آثار برتر، در جمع مدیران و کسانی که می خواهند آموزش ببینند، ارایه شده است دراقع این حداقلی ترین کار است در این جشنواره انجام می گردد تا ارتباط میان علم و حوزه عمل برقرار گردد، چرا که در این نشست های تخصصی معاونان شهردار، نمایندگان مجلس و پژوهشگران حضور دارند.

وی در مورد اینکه خروجی این جشنواره ها چه بوده آیا آماری از استفاده شهرداری های کشور از این آثار برتر وجود دارد، گفت: مدیران هر حوزه، پژوهش های مورد نظر خود را بر اساس احتیاج و حوزه تخصصی خود دریافت می نمایند، یعنی مجموعه دانش بسیار بزرگی را در اختیار دارند. از طرف دیگر کارهای علمی و دانشگاهی اینطور نیست که بلافاصله اجرا گردد. درواقع باید به ضابطه تبدیل و به تدریج فرایندهایش در چارچوب آن بخش اصلاح گردد. البته به عقیده ما همین برقراری ارتباط بسیار موثر است.

بوچانی درباره پژوهش در حوزه پسماند نیز گفت: مرکز مطالعات و برنامه ریزی با همکاری نزدیک با معاونت خدمات شهری، طرح جامع پسماند را پس از سال ها به خاتمه رساند که امروز به عنوان یک سند حقوقی پیشروی ماست. درحوزه مدیریت پسماند، دگردیسی های جدی ضروری است با این حال در طرح جامع پسماند، چه در زمینه دفن، چه حمل و تفیک و جابه جایی پروژه هایی برای یک دوره 20 ساله تعریف شده که چه کارهایی باید در حوزه هوشمندسازی این بخش انجام گردد. البته این موضوع را هم باید در نظر گرفت که تولیدنماینده پسماند باید هزینه آن را پرداخت کند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، با بیان اینکه هم اکنون با پدیده هایی روبرو هستیم که گریزی از آنها نیست، یکی از این پدیده ها را رشد شهرنشینی بیان کرد و گفت: عمدتا این دیدگاه اثبات شده است که شهرداری ها برای بهبود زندگی شهرها موتورهای محرکه پیشرفت کشورها هستند، برای آنکه این موتورهای محرکه بتوانند نقش آفرینی نمایند، علم، پژوهش و نوآوری به عنوان هسته اصلی این شکوفاسازی تمدنی است. درواقع آینده شهرها و بعلاوه اتصال به حوزهای علم و نوآوری جدی تر خواهد شد و راه حلی جز این، برای حل معضلات شهرها نیست.

وی از برگزاری این جشنواره در 24 آذر 1400 با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، وزیر علوم و فناوری اطلاعات، وزیر کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اطلاع داد که به صورت برخط برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1971

به "شرکت 3535 نفر در سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری، ارسال 109 طرح نوآورانه و فناورانه به جشنواره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت 3535 نفر در سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری، ارسال 109 طرح نوآورانه و فناورانه به جشنواره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید