نانوذرات پروتئینی رشد تومور را با هم افزایی محدود می نماید

به گزارش مجله تار و سه تار، یک تیم تحقیقاتی وابسته به موسسه ملی علم و فناوری اولسان (UNIST) از نانوزیست ماده جدیدی رونمایی کرد که با القای آپوپتوز در سلول های سرطانی از رشد سرطان جلوگیری می نماید.

نانوذرات پروتئینی رشد تومور را با هم افزایی محدود می نماید

این پیشرفت به وسیله پروفسور چانگ ووک لی و تیم تحقیقاتی او در بخش علوم زیستی در موسسه ملی علم و فناوری اولسان انجام شد.

در این مطالعه، این تیم تحقیقاتی نوع تازهی از نانوکامپوزیت مبتنی بر پروتئین را گزارش کرد که به طور چشمگیری اثربخشی نوعی ترکیب ضدسرطان را در داخل بدن افزایش می دهد.

این ترکیب، لیگاند القانماینده آپوپتوز مرتبط با TNF (TRAIL) بوده، که یک داروی ضد سرطان امیدوارنماینده برای درمان بسیاری از سرطان ها شناخته شده است.

در این مطالعه، یک نانوذره با ساختار قفس مانند از جنس پروتئین لومازین سنتاز ارائه شد. این نانوساختار از Aquifex aeolicus (AaLS) استخراج شده است که به عنوان نانوپلتفرم لیگند چند ظرفیتی برای اتصال به مولکول های وابسته TRAIL و EGFR (EGFRAfb) به وسیله یک سیستم پروتئین SpyTag/SpyC استفاده می گردد.

به گفته این تیم تحقیقاتی، AaLS/TRAIL/EGFRAfb اقدام به اختلال در راستا سیگنال دهی بقای EGFR با واسطه EGF می نماید که این کار را با مسدود کردن اتصال EGF/EGFR و فعال کردن قوی هر دو راستا آپوپتوز بیرونی و درونی، برای به حداکثر رساندن مرگ سلولی سرطانی آپوپتوز، انجام می دهد.

علاوه بر این، این تیم تحقیقاتی با استفاده از مدل موش حامل تومور A 431 و تصویربرداری in vivo NIR، نشان داد که هدف گیری فعال با واسطه EGFRAfb و تجمع بعدی AaLS/TRAIL/EGFRAfb در محل های تومور در داخل بدن با موفقیت انجام شد.

به گفته محققان این پروژه، موش های حامل تومور A 431 که تحت درمان با AaLS/TRAIL/EGFRAfb قرار گرفته اند، سرکوب قابل توجهی از رشد تومور را بدون هیچ گونه عوارض جانبی قابل توجهی نشان دادند.

یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی گفت: یافته های ما نشان می دهد که AaLS/TRAIL/EGFRAfb می تواند به عنوان یک درمان مؤثر مبتنی بر پروتئین برای سرطان های EGFR مثبت که مدیریت آن ها با استفاده از رویکرد های تک درمانی سخت است، استفاده گردد. نانوپلتفرم های همه کاره مبتنی بر AaLS ممکن است فرصتی برای توسعه پلتفرم های درمانی تازه برای حمل لیگاند ها و تعدیل نماینده های مبتنی بر پروتئین ارائه نمایند.

خبرنگاران علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 آبان 1401 بروزرسانی: 7 آبان 1401 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 2088

به "نانوذرات پروتئینی رشد تومور را با هم افزایی محدود می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوذرات پروتئینی رشد تومور را با هم افزایی محدود می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید