نشست هماهنگی جایزه بین المللی فناوری و نوآوری یونسکو برگزار گردید

به گزارش مجله تار و سه تار، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، در این جلسه که در دفتر دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، تشکیل شد، دکتر علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به این موضوع که در سال پیش رو یکی از مهم ترین وظایف ما توسعه گفتمان فناوری در کشور است، گفت: ما طی جلساتی که پیش از این با کمیسیون ملی یونسکو- ایران و دانشگاه تهران برگزار کردیم، به این نتیجه رسیدیم که تشویق و ترغیب فعالان حوزه نوآوری یک ضروررت است و همین امر مقدمه ای شد بر طرح جایزه بین المللی فناوری و نوآوری تا از مسیر آن بتوان با توجه به پیشرفت چشمگیر حوزه های فناورانه، گام های مؤثری در این خصوص برداشت که این خود دریچه ای برای حضور بهتر و پررنگ تر ایران در عرصه های بین المللی را فراهم می آورد.

نشست هماهنگی جایزه بین المللی فناوری و نوآوری یونسکو برگزار گردید

وی اضافه کرد: ایجاد کارگروهی مشترک متشکل از متخصصان و کارشناسان وزرات علوم، تحقیقات و فناوری، کمیسیون ملی یونسکو- ایران و دانشگاه تهران برای جایزه بین المللی فناوری و نوآوری با توجه به پیشرفت های روزافزون حوزه فناوری از اهم اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

دکتر علی اکبر متکان، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران نیز در این نشست، بر نقش یونسکو به عنوان راهبر و ناظر در این پروژه اشاره نمود و گفت: کمیسیون ملی یونسکو- ایران هم با توجه به گستردگی و فراگیر بودن این حوزه تمام اهتمام خود را بر آن می دارد که در نقش یک رابط هماهنگی های لازم را بین دولت، نهادهای دولتی و غیر دولتی و افراد درگیر در این پروژه با یونسکو فراهم کند.

متکان ادامه داد: بعلاوه کمیسیون ملی یونسکو به عنوان راهبر و ناظر درخصوص نحوه مشارکت و عملکرد نهادهای همکار در این موضوع خط مشی مشخصی را تدوین می نماید.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران بعلاوه بر موضوع بازتاب های بین المللی عرصه فناوری و نوآوری در ایران تأکید کرد و گفت: ما امیدواریم به مدد این جایزه بتوانیم شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها (شرکت های نوپا)، افراد زبده، متخصص و خلاق در حوزه فناوری و نوآوری را در سطح یونسکو و به تبع آن در سطح جهانی مطرح کنیم و این خود زمینه ساز افزایش سهم ایران در ارائه جوایز علمی در عرصه جهانی گردد.

در ادامه دکتر علی اسدی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و رئیس دبیرخانه جایزه فناوری و نوآوری یونسکو نیز به نمایندگی از دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران ضمن برشمردن فلسفه اعطای این جایزه، تأکید کرد: باید طی جلساتی که شورای سیاست گذاری جایزه فناوری و نوآوری به طور منظم برگزار می نماید در مورد نحوه اعطای این جایزه و دستاورد آن در جهت صلح و رفاه جهانی، تصمیم گیری های درستی انجام گردد تا بتواند جایگاه واقعی کشور را در مسیر پیشرفت تثبت و مسیری جهت معرفی و عرصه دستاوردهای فناوری و نوآوری کشور در عرصه های ملی و بین المللی گردد.

گفتنی است در این نشست هماهنگی، پیشنهاداتی درباره انتخاب اعضای شورای سیاست گذاری، اعضای کمیته مشترک، حوزه های فناوری، معیارها و شاخص های ارزیابی که شامل مقدار یاری به پیشرفت علم و تکنولوژی، مقدار پیشرو بودن دستاورد از منظر خلاقیت، نوآوری و ابتکار، مقدار جامع نگری و تأثیرگذاری دستاورد بر توان افزایی جامعه، مقدار کاربردی بودن دستاورد و تجاری سازی آن، مقدار دامنه نفوذ دستاورد در مباحث علمی، فناوری و نوآوری و ... گفت وگو شد.

بعلاوه درباره مراحل انتخاب و ارزیابی نیز حاضران، نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند و درباره ارزیابی تخصصی متقاضیان در کارگروه های تخصصی، بحث و گفتگو شد.

گفتنی است در این نشست، دکتر ایرج اله دادی، معاون توسعه و فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دکتر امید رضایی فرد مدیرکل دفتر پشتیبانی فناوری و نوآوری وزارت عتف، دکتر احسان شیخون کارشناس دفتر پشتیبانی فناوری و نوآوری وزارت عتف، محمد رضایی کارشناس دبیرخانه جایزه فناوری و نوآوری یونسکو و مهندس اکبر یوسفی معاون اجرایی، دکتر حسن معتمدی مشاور مالی و سلمه غیاثی مسئول روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 آذر 1401 بروزرسانی: 9 آذر 1401 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 2099

به "نشست هماهنگی جایزه بین المللی فناوری و نوآوری یونسکو برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست هماهنگی جایزه بین المللی فناوری و نوآوری یونسکو برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید