پایگاه های آمریکا از افغانستان به حیاط خلوت روسیه منتقل خواهد شد؟!

به گزارش مجله تار و سه تار، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه با ابراز نگرانی خاطرنشان کرد که آمریکا کوشش می نماید تا نیروهای این کشور را در کشورهای همسایه افغانستان مستقر کند.

پایگاه های آمریکا از افغانستان به حیاط خلوت روسیه منتقل خواهد شد؟!

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، چندی قبل بعضی مقامات دولت بایدن به وال استریت ژورنال گفته بودند که تاجیکستان و ازبکستان گزینه های احتمالی واشنگتن برای انتقال پایگاه ها پس از خروج از افغانستان هستند.

کارشناسان در واکنش به این گزارش نیز اظهار داشتند که با توجه به روابط نزدیک تاشکند و دوشنبه با مسکو این توافق بعید است به پایان برسد.

با این حال، سرگئی ناریشکین رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه در این باره گفت که واضح به نظر می رسد، آمریکا خواهان انتقال نیروهایش از افغانستان به یکی از کشور های همسایه است، زیرا تمایل ندارد که کنترل افغانستان را از دست بدهد.

به گزارش اسپوتنیک، وی گفت که ما اطلاعاتی داریم که چنین کوشش هایی در حال اجرا است، اما امیدواریم علاوه بر شرکای ما، متحدان سازمان پیمان امنیت جمعی نیز با این اقدام موافقت ننمایند.

بر اساس توافقنامه قطر، قرار است که نیرو های آمریکایی تا یازدهم سپتامبر امسال میلادی به طور کامل افغانستان را ترک نمایند.

لازم به ذکر است که آمریکا در نخستین سال های حمله به افغانستان یک پایگاه در ازبکستان و یک پایگاه دیگر نیز در قرقیزستان داشت که از آن ها برای انجام عملیات در افغانستان استفاده می کرد، اما در پی فشار های گروه های منطقه ای وابسته به روسیه و چین در سال 2005 ازبکستان را ترک کرد و یک دهه پس از آن نیز پایگاه قرغیزستان را تخلیه کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 20 خرداد 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1577

به "پایگاه های آمریکا از افغانستان به حیاط خلوت روسیه منتقل خواهد شد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایگاه های آمریکا از افغانستان به حیاط خلوت روسیه منتقل خواهد شد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید