کالبد شکافی کارشناسان عراقی از اهداف پشت پرده انفجارهای بغداد

به گزارش مجله تار و سه تار، تعدادی از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی عراق علل و اهداف و سناریوهای پشت پرده انفجارهای انتحاری شهر بغداد را از نگاه خود تحلیل کردند.

کالبد شکافی کارشناسان عراقی از اهداف پشت پرده انفجارهای بغداد

میدان الطیران در مرکز شهر بغداد روز پنجشنبه شاهد دو حمله انتحاری با استفاده از کمربند انفجاری بود که به کشته شدن 32 عراقی و زخمی شدن 110 نفر دیگر منجر شد.

این انفجارهای انتحاری با موج محکومیت های داخلی و بین المللی روبرو شد و گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

درپی وقوع این انفجارها، هر یک از کارشناسان و تحلیلگران عراقی از دیدگاه خود به تحلیل و تفسیر علل و اهداف آن پرداختند.

اثیر الشرع تحلیلگر سیاسی عراقی انفجارهای بغداد را بیانگر مرحله خطرناکی در آینده و وجود توطئه ای خارجی برای بهانه تراشی جهت بقای نیروهای آمریکایی دانست؛ بویژه که مطالبات برای خروج آنها از عراق افزایش یافته است.

این تحلیلگر سیاسی شرح داد: انفجارهای میدان الطیران بغداد نشات گرفته از شکست سیاسی و توطئه های خارجی علیه عراق است و دولت باید مسئولیت های کامل خود را برعهده بگیرد.

الشرع اضافه نمود: این دو انفجار نشانگر مرحله خطرناکی در آینده برای سایر مناطق بغداد و ضعف تلاش اطلاعاتی است.

وی شرح داد : درپی افزایش درخواست ها در داخل عراق برای خروج نیروهای آمریکایی، یکی از سناریوها این است که از طریق توطئه ای خارجی با به چالش کشیدن اوضاع امنیتی عراق بهانه ای ایجاد کنند تا نیروهای آمریکایی در عراق باقی بمانند.

مظفر الحمیداوی کارشناس امنیتی عراقی نیز معتقد است که ضعف گروه تروریستی داعش و ناتوانی آن در مقابله با نیروهای امنیتی باعث شده تا طرح انفجارهای انتحاری را در بین مردم از سر بگیرد و دولت و دستگاههای امنیتی باید مسئولیت این رخنه امنیتی در میدان الطیران را برعهده بگیرند.

وی اضافه نمود: چند روز قبل از انفجارهای میدان الطیران، سرکردگان گروه تروریستی داعش از منطقه شرق فرات در سوریه به پایگاه التنف در نزدیک مرز سوریه با عراق منتقل شدند و این امر به طور آشکار نشان می دهد که آمریکایی ها در حال فعال سازی گروهک های تروریستی و دنبال کردن روش های جدیدی در برخورد با ملت عراق هستند.

مقر نیروهای آمریکایی در پایگاه التنف در سوریه واقع شده است و اخیرا گزارش هایی مبنی بر اقدام واشنگتن در انتقال تروریست ها از این پایگاه به پایگاه عین الاسد آمریکا در استان الانبار در غرب عراق منتشر شد.

یک کارشناس امنیتی دیگر عراق نیز از پشتیبانی مالی برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از انفجارهای میدان الطیران بغداد سخن گفت و هم نظر با سایر کارشناسان عراقی، هدف از این کار را بهانه تراشی برای باقی نگه داشتن نیروهای آمریکایی در عراق دانست.

جمعه العطوانی کارشناس امنیتی عراقی شرح داد که ردپای پول های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و عربستان و امارات در انفجارهای بغداد مشخص بود.

وی اضافه نمود که هدف از این خونریزی ها، باقی نگه داشتن نیروهای آمریکایی در عراق است.

عباس العرداوی دیگر کارشناس امنیتی عراقی نیز معتقد است که عربستان در پس پرده انفجارهای انتحاری میدان الطیران بغداد می باشد.

وی گفت: عربستان از سالها پیش میلیاردها دلار برای ضربه زدن به امنیت عراق هزینه کرده است و بعید نیست که در پس پرده این انفجارها باشد.

العرداوی شرح داد: وقوع این انفجارها در اوج ساعت شلوغی بغداد بیانگرتعلل امنیتی و اطلاعاتی است و ممکن است در آینده هزینه ای سیاسی داشته باشند.

این کارشناس امنیتی عراقی معتقد است که تروریست ها تلاش کردند تا این پیام را به ملت عراق برسانند که شرایط امنیتی تحت کنترل نیست و دولت باید اقداماتی واقعی در حفظ امنیت اتخاذ کند.

با نگاهی به این موضعگیری های کارشناسان امنیتی و تحلیلگران سیاسی عراقی اینگونه برمی آید که آنها توطئه ای خارجی از جمله با مشارکت برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را در پس پرده انفجارهای میدان الطیران بغداد می دانند و در این موضوع که هدف از این انفجارها بهانه تراشی برای ادامه بقای نیروهای آمریکایی در عراق است، هم نظر هستند.ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1380

به "کالبد شکافی کارشناسان عراقی از اهداف پشت پرده انفجارهای بغداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالبد شکافی کارشناسان عراقی از اهداف پشت پرده انفجارهای بغداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید