کنسرسیوم فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی شروع به کار می نماید

به گزارش مجله تار و سه تار، کنسرسیوم فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی با همکاری فعالان بخش خصوصی ایجاد می گردد. این خبر به تازگی از قول محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه ای شد. وی گفت که اساسنامه این کنسرسیوم از سوی تشکل های فضای مجازی و نمایندگان فراوریکنندگان محتوا و پلتفرم های اشتراک گذاری و نشر محتوا تهیه شده و باعنوان اساسنامه کنسرسیوم فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی ثبت شده و فعالیت خود را بزودی شروع خواهد نمود.

کنسرسیوم فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی شروع به کار می نماید

از آنجایی که یکی از لایه های شبکه ملی اطلاعات لایه محتواست و دیگر لایه ها متوازن رشد ننموده است از این رو به سراغ کارشناسان حوزه فراوری محتوا رفتیم تا ببینیم ایجاد این کنسرسیوم، چه میزان لایه محتوا بر بستر شبکه ملی اطلاعات را رشد خواهد داد.

راهی برای بهبود اکوسیستم فراوری محتوا

مسعود نظری منش، نایب رئیس مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان معتقد است باید دید با ایجاد کنسرسیوم یا تشکل فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی به دنبال بهبود اکوسیستم فراوری محتوا هستند یا می خواهند این کنسرسیوم بازوی وزارت ارشاد در انجام مأموریت هایش باشد.

نظری منش به ایران گفت: هم اکنون بخش خصوصی درگیر فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی است و آنچه در این فضای اکوسیستمی کمرنگ است فرهنگ همکاری و داشتن یک هدف مشترک و ایفای نقش در زمینه آن هدف است. اکوسیستم فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی احتیاج به توانی برای فضاسازی دارد از این رو این کنسرسیوم باید بتواند این فضا را برای بخش خصوصی ایجاد کند تا حرف خود را قانونی پیش ببرد. این فعال حوزه فراوری و نشر محتوا اضافه کرد: کنسرسیومی در زمینه فراوری محتوا در فضای مجازی پیروز خواهد بود که یک جایگاه در کمیسیون های مجلس و یک عضومؤثر باتجربه در کنار گوش مدیران رده اول مانند مرکز ملی فضای مجازی داشته باشد تا بتواند درد خود را درست منتقل و ظرفیت سازی نموده و دغدغه شرکت ها را بداند و اقدام کند.

این فعال حوزه فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی اعتقاد دارد برای بهبود اکوسیستم فراوری محتوا در فضای مجازی دولت باید راه را برای فعالیت فعالان بخش خصوصی بیش از پیش باز نموده و فضای تبلیغاتی مهیا کند. باید قوانین دست و پاگیر در این حوزه را حذف کند. این فضا احتیاج دارد تا مانند ناشران مکتوب، معاف از مالیات باشد تا کاربران مجبور نباشد 9 درصد ارزش اضافه نموده برای محتوا بپردازند. نظری منش با بیان اینکه بخش خصوصی برخلاف بخش دولتی بااینکه محتوای فاخر فراوری می نماید اما نمی تواند از تبلیغات استفاده نمایند گفت: بهتر است فراوری محتوا را کامل به بخش خصوصی بسپارند و بر آن نظارت نموده و حمایت نمایند چون برخلاف بخش دولتی این بخش خصوصی است که برای مقرون به صرفه شدن و کسب درآمد، محتوای فاخر فراوری می نماید و در صورت حمایت می تواند بیشتر از قبل در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی درباره افزایش فراوری محتوا بر بستر شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: شبکه ملی اطلاعات در حوزه فراوری محتوا احتیاج به یک بیزنس پلن دارد تا به بخش خصوصی بگوید طرح کسب و کارت چیست؟ فروش محتوای محصول شما چگونه روی شبکه ملی اطلاعات تبدیل به پول می گردد؟ از سوی دیگر باید برای شرکت ضمانت پرداختی و قوانین مرتبط آن و... را لحاظ کرد تا بتوان در این حوزه پیروز شد. نظری منش اضافه کرد: شبکه ملی اطلاعات برای افزایش محتوای فاخر باید تعهد مالکیت معنوی بدهد و جذابیت ایجاد کند تا محتوا روی آن بستر ارائه گردد، چرا که بدون اینها جذابیتی ندارد و نمی توان یکطرفه قانون اعمال کرد و بخش خصوصی را وارد معامله کرد چون به این شیوه بخش خصوصی وارد معامله برای فراوری محتوا روی بستر شبکه ملی اطلاعات نمی گردد. وی معتقد است محتوای فاخر در دست فراورینماینده قوی است و افتخار می دهد با صاحب محتوا همنشین گردد و قرارداد متوازن ببندد ولی اگر رانتی برخورد گردد، اینجاست که باز شرکت های درجه سه فراوری محتوا وارد میدان شده و قرارداد بسته و در این فضا محتوای غیرجذاب فراوری خواهند کرد که مورد استقبال کاربران هم واقع نخواهد شد.

نگاه حمایتی نه رقابتی

مسعود چنگیزی، مدیرعامل نماشا نیز معتقد است تشکیل کنسرسیوم فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی از سوی بخش خصوصی و با نظارت وزارت ارشاد به نظر می رسد که اقدام خوب و مناسبی باشد.

چنگیزی به ایران گفت: به نظرم برای اینکه کنسرسیوم فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی نتیجه بخش باشد باید نهادهای مربوطه از جمله دادستانی، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما از این تشکل حمایت نمایند و به دید رقابتی به آن نگاه ننمایند. اگر به دید حمایتی به این موضوع نگاه نموده و اقدام نمایند به نقطه و نتیجه مثبتی دست خواهیم یافت. این فعال به موانع فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی و بستر شبکه ملی اطلاعات نیز اشاره نمود و گفت: سختگیری های سازمان ها و نهادها در این حوزه زیاد است وقتی سختگیری ها روی پلتفرم ها زیاد گردد، پلتفرم ها نیز مجبور هستند این سختگیری ها را روی کاربران خود اعمال نمایند وقتی این اتفاق بیفتد کاربر تا یک حدی مقاومت می نماید و بعد از آن از پلتفرم های داخلی خارج شده و به سمت پلتفرم های خارجی می رود.

چنگیزی در ادامه گفت: پیشرفت در هر بخش و صنعتی احتیاج به تسهیلات دارد و فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی و بر بستر شبکه ملی اطلاعات از این امر مستثنی نیست و نباید بخش خصوصی حوزه فراوری و نشر محتوا را تنها گذاشت چون بواقع برای فراوری محتوای فاخر روی بستر شبکه ملی اطلاعات احتیاج به حمایت بخش دولتی است. وی اضافه کرد: باید بودجه ای برای پلتفرم ها در نظر گرفته گردد تا پلتفرم ها هم این بودجه را برای فراوری و نشر محتوا هزینه نمایند و این بخش را درگیر فراوری محتوا نموده و برای بخش کاربران هم درآمدزایی ایجاد نمایند تا برای فراوری محتوا رغبت داشته باشند. یوتیوب هم اکنون روی سرویس گوگل خود در حال همین کار است به طوری که کاربر محتوا فراوری می نماید و بر اساس بازدیدی که از این محتوا صورت می گیرد، پول دریافت می نماید. چنگیزی اعتقاد دارد ما نیز می توانیم چنین الگوهایی را روی پلتفرم های داخلی خود و بر بستر شبکه ملی اطلاعات پیاده سازی کنیم هم فراوری محتوای فاخر خواهیم داشت و هم اشتغالزایی ایجاد نموده ایم و به این طریق فراوری محتوای فاخر را افزایش داده ایم.

کنسرسیومی برای هم افزایی

علی علوی، مدیر پلتفرم اطلاع رسانی آخرین خبر نیز معتقد است: هدف از ایجاد این کنسرسیوم هم افزایی و ایجاد هماهنگی بین ناشران و فراورینمایندگان است و این خود اتفاق خوبی محسوب می گردد، چرا که اراده ای ایجاد شده است تا سهم و حق ناشران و فراورینمایندگان فراوری محتوای فضای مجازی از اپراتورها دریافت گردد و این را اتفاق مبارکی می دانم که در حال طی کردن راستا خود است.

علوی به ایران گفت: کنسرسیوم یک مجموعه انتفاعی از فراورینمایندگان و ناشران فضای مجازی است که قرار است در کنار هم قرار گیرند تا مشابه یک اتحادیه شده و بتوانند از حقوق خود در این حوزه دفاع نمایند. اگر تا به امروز این بخش نتوانسته به جایی برسد، نداشتن صدای واحد بوده است. فعالان در این حوزه به صورت جزیره ای در حال فراوری و نشر محتوا و خلق درآمد به صورت مستقیم و غیر مستقیم که بیشتر مبنی بر تبلیغات است، هستند. وی اضافه کرد: اکوسیستم فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی شامل فراوری نماینده محتوا، ناشران دارای پلتفرم ها و سرویس دهنده های اینترنت هستند ولی در این اکوسیستم عملاً اپراتورها و خدمات دهندگان حوزه زیرساخت نفع می برند. یعنی فراورینمایندگان، ناشران و پلتفرم ها عموماً مدل درآمدی آنها مجزا از حوزه محتوا و فراوری و محتوایی بوده است.

علوی در ادامه گفت: فراورینمایندگان، فراوری محتوا نموده و آن را در فضای مجازی منتشر می نمایند اما درآمدی که از ترافیک اینترنتی ایجاد می گردد، در اختیار اپراتور ها قرار می گیرد و فراورینمایندگان و ناشران از سرمایه و فراوری درآمدها بی بهره هستند. این فعال فراوری محتوا در فضای مجازی اضافه کرد: یکی از دلایل نحیف و ضعیف بودن و آسیب پذیر بودن فراورینمایندگان و ناشران محتوای فضای مجازی چرخه مالی آنهاست که به حوزه ایجاد درآمد ترافیک گره نخورده است پس باید اپراتورهای اینترنتی حق و سهم فراورینمایندگان و ناشران پلتفرم ها را از محتوایی که ایجاد می گردد، پرداخت نمایند.

این فعال ابراز امیدواری کرد تا نهادهای مربوطه و مجلس نیز این بحث را برای رشد و توسعه محتوا در فضای مجازی با تصویب قانون حق انتشار (حق مالکیت معنوی) و دیگر قوانین لازم پیگیری نمایند تا به نتیجه برسد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1167

به "کنسرسیوم فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی شروع به کار می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنسرسیوم فراوری و نشر محتوا در فضای مجازی شروع به کار می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید